Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Mats, känner du till vilka fler apisar som har "delad vårdnad"?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Mats, känner du till vilka fler apisar som har "delad vårdnad"?
      //Inger
      Vi får tänka i lite vidare banor än "delad vårdnad". Ofta ser man ett "närmare" deltagande av hanen i yngelvården just hos A. cacatuoides, men också hos, bland andra; A. baenschi, A. nijsseni, A. gephyra, A. viejita, A. hongsloi, A. borelli m.fl.
      Det är inte alltid så att hanen är i direkt kontakt med ynglen, men han har inget egetintresse att äta upp ynglen, utan vaktar i närheten.
      Är karet, och därmed reviret, ganska litet kan man se det du upplever i karet - att hanen faktiskt aktivt deltar i yngelvårdandet. Men, beroende på revirets storlek har hanen oftast en perifer uppgift; att hålla inkräktare borta.
      Detta beteende, att hanen är mer eller mindre direkt aktiv i yngelvårdandet skiljer sig mellan olika Apistogramma, men har också mycket med miljö och karets storlek att göra.
      Sedan finns även ytterligare en aspekt att ta med i funderingarna; hur hårt avlade fiskarna är. Det finns skillnader mellan VF och avlade exemplar.
      Det är med andra ord svårt att peka på vissa Apistogramma-varianter och säga att de alltid har, eller inte har "delad vårdnad".

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Vi får tänka i lite vidare banor än "delad vårdnad". Ofta ser man ett "närmare" deltagande av hanen i yngelvården just hos A. cacatuoides, men också hos, bland andra; A. baenschi, A. nijsseni, A. gephyra, A. viejita, A. hongsloi, A. borelli m.fl.
        Det är inte alltid så att hanen är i direkt kontakt med ynglen, men han har inget egetintresse att äta upp ynglen, utan vaktar i närheten.
        Är karet, och därmed reviret, ganska litet kan man se det du upplever i karet - att hanen faktiskt aktivt deltar i yngelvårdandet. Men, beroende på revirets storlek har hanen oftast en perifer uppgift; att hålla inkräktare borta.
        Detta beteende, att hanen är mer eller mindre direkt aktiv i yngelvårdandet skiljer sig mellan olika Apistogramma, men har också mycket med miljö och karets storlek att göra.
        Sedan finns även ytterligare en aspekt att ta med i funderingarna; hur hårt avlade fiskarna är. Det finns skillnader mellan VF och avlade exemplar.
        Det är med andra ord svårt att peka på vissa Apistogramma-varianter och säga att de alltid har, eller inte har "delad vårdnad".
        Åhh vad jag gillar ditt inlägg/svar Mats - min livlina under årens lopp som alltid tar sig tid och har svaren på dom frågor jag ställer - ibland lite konstiga frågor .
        Jag antar att dom VF paren har ett bättre "teamwork" än dom odlade?
        Dessa kakaduor (mina) borde väl vara så hårt avlade så att hela "proceduren" med yngelvård är puts veck.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H

          Åhh vad jag gillar ditt inlägg/svar Mats - min livlina under årens lopp som alltid tar sig tid och har svaren på dom frågor jag ställer - ibland lite konstiga frågor .
          Jag antar att dom VF paren har ett bättre "teamwork" än dom odlade?
          Dessa kakaduor (mina) borde väl vara så hårt avlade så att hela "proceduren" med yngelvård är puts veck.

          //Inger
          Bara kul att vara med och snacka lite!
          Att dina kakaduor är odlade behöver inte betyda att de inte har ett fint ”teamwork”. Jag är övertygad om att de fixar yngelvården finfint i den härliga miljö de befinner sig i nu.
          Nu skall det bli spännande att höra hur det går fortsättningsvis.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Kan bara hålla med i de svar Mats har givit.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Vad tror ni? Själv tror jag att bild nr 1 är en ung hane (men beställd som hona)? Bild 2 är en hane. Jag har ju haft dessa ett bra tag nu, men dom har vuxit på sig och den jag först trodde var en hona har nu fått mer färg. Sen ser jag att honan skruvar till sig för denna förmodade hane, den "rätta" hanen gillar inte det.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9888.JPG
Visningar: 252
Storlek: 37,2 KB
ID: 2404614Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9657.JPG
Visningar: 249
Storlek: 47,9 KB
ID: 2404615
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Fasen vad svårt att se vilket kön det kan vara på dessa odlingsvarianter, men morfologin ger en instinktiv handvisning att figuren på bild ett är en ung hane...

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Malawi_forever

                  Tja, vad är det för firre?

                  Den ena verkar ljus nästan vit på magen. Den andra inte. Den som inte är ljus har mer avlång kropp (kan vara kameravinkeln som förvillar). Utan att veta exakt vilken firre som visar de skillnader på hona och hane på bilderna.

                  Kan det vara så enkelt att den du tror är hona är hane? Och hanen är honan? Och honan är inte särskilt imponerad just nu av uppvaktning?
                  Ibland så tar jag för givet att dom som följer min tråd vet vad jag syftar på, så är det ju inte förstås. Å andra sidan så finns inlägg lite bakåt tråden om dessa firrar
                  Det är en odlingsvariant av Apistogramma Agassizii på bilderna.
                  Det ljusa på buken på första bilden är nog lite missvisande just på grund av ljuset.
                  Just så, jag tror att honan är en hane, bild nr 2 är en klockren hane

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Säger som Mats, odlingsvarianter är svåra...
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Malawi_forever

                      Visste inte att man måste följa en hel tråd för att förstå ett inlägg. Ber om ursäkt för det.

                      Är det en odlingsvariant är det svårare att säga vad det är. Kanske bättre gå på beteende då? Min magkänsla säger att man vänt på könen. Hanen uppvaktar en hona som inte är redo. Men jag kan ha fel. Jag tycker dock inte att de ser ut som samma kön. Men som sagt. Odlad variant. Bara odlaren vet hur de ska se ut?
                      Du behöver absolut inte be om ursäkt, det är upp till var och en om dom vill/orkar följa en hel tråd . Personligen älskar jag lååånga projekttrådar

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Tror bestämt att hon är gravid

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9895.JPG
Visningar: 247
Storlek: 97,0 KB
ID: 2404661
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Vilka fina bilder på apisar och amano! Har ingen aning gällande frågan om vilket kön, men gör tummen upp för vackra fiskar!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Det är inte bara 5-6 kakaduasmåttingar som jag trodde, igår kväll räknade jag till tio. Dom far åt alla håll nu så föräldrarna har full sjå med att ta in dom i munnen för att flyttas. Jag ser ju att dom växer för varje dag, men matar inte med nåt yngelfoder utan mosar olika torrfoder som jag först blötlägger en stund. Nu ser dom ut som små minikakaduor med ögon och allt. Svåra att fota, men överlever dom så ska jag försöka filma.
                            Inspirerad av Nando så har jag köpt på mig lite rötter idag (fler köps allt eftersom) för kommande nyinredning i 250L när höstmörkret anländer

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Trevlig läsning och väldigt fina foto. Och du som sa att det inte hände något i dina akvarium, det gör det ju visst det

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Vad roligt Inger! Med både yngel och rötter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...