Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Minns när jag och maken lagade raggmunk en gång för länge sedan. Det var så vansinnigt gott att vi åt upp allt (hade lagat på ett recept för fyra pers) och sedan låg vi i soffan och vegeterade i flera timmar. Där kan man snacka paltkoma!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Haha, ja palt äts ju ofta här uppe i Norrland, men gillas inte av mig. Kan kanske bero på att jag är en inflyttad 08 (sen barnsben), men raggmunk med salt fläsk och lingonsylt, mums så gott
      Om vi återgår till karen, så för mig är harmoni när något händer i form av lek - känns som om fiskarna också känner någon form av harmoni då. Kanske har jag helt fel

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Nu ser jag dom små grynen, äntligen . För långt in i karet för att få till en vettig bild, dessutom för mörkt, men dock ett bildbevis .

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9872.JPG
Visningar: 228
Storlek: 58,7 KB
ID: 2404309
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Åh, så härligt! Grattis, grattis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Goody!

            Kommentar

            • cambru

              • September 2008
              • 209

              Vad roligt - grattis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Tack ska ni ha . Hoppas att det blir någon som överlever.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  De brukar ju vara bra på att gömma sig, de små!

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Nu ser jag dom små grynen, äntligen . För långt in i karet för att få till en vettig bild, dessutom för mörkt, men dock ett bildbevis .

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9872.JPG
Visningar: 228
Storlek: 58,7 KB
ID: 2404309
                    Grattis Inger!
                    Du är värd framgång efter alla smockor du gått på med felaktiga leveranser på fisk. Hoppas för din skulle att några yngel får växa upp!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ICC

                      Grattis Inger!
                      Du är värd framgång efter alla smockor du gått på med felaktiga leveranser på fisk. Hoppas för din skulle att några yngel får växa upp!
                      Tack det var snällt sagt

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Jag tror inte att jag har haft någon Apistogramma där honan har tillåtit hanen att hjälpa till med yngelvården. Det är väldigt fascinerande att studera detta kakaduapar där bägge tar in smågrynen i munnen och sedan spottar ut dom till ett "säkrare" ställe i karet. Trodde först att hanen käkade upp sina avkommor, men så var det inte

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Riktigt kul å läsa att du får beskåda denna upplevelse. Inte ofta merparten av yngel överlever i sällskapsakvarium, men upplevelsen att få se spektaklet som en liten del av naturligt beteende överväger.
                          Fast du kanske har dina Kakaduer i separat akvarium, jag minns inte riktigt?

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Härlig läsning! Även vissa av mina kakaduahanar har hjälpt till med yngelvården, framförallt när de gått i ett lite mindre kar med enbart en hane.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj Inger!
                              Gôtt att dina kakaduor dragit igång yngelvårdandet.
                              Att hanen är aktiv i yngelvården är ganska vanligt hos dessa och en del andra apistogrammor.
                              Som sagt, riktigt kul att allt funkar som det skall!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                ICC; Dessa kakaduor går tillsammans med amanoräkor, "red racersnäckor" och tio kolglödstetror (144L), så inte mycket till sällskapskar .

                                Nando; Jag hoppas att detta beteende fortsätter - delad vårdnad menar jag, kan kanske bli fler kullar .

                                Mats; Jag har mest varit med om att apistohonorna klarar sig själva (i alla verkar dom tro det) och blir fly förbannad om hanen ens kommer i närheten. Vad jag kan se så är det 6-7st just nu, kanske fler, svårt att se i mossan dit föräldrarna skickar dom hela tiden . Vi får väl se om någon livskraftig överlever.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...