Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Vilken fin hane och jättebra bilder också!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Nando
      Vilken fin hane och jättebra bilder också!
      Det är objektet som gör bilderna

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ja, jag vet att "några" är jag! Visst är det fina fiskar, men jag har lite svårt för att man ska tjäna pengar på att odla fram hybrider. I Ap världen är det ju inte så farligt, men inom Discus är det en industri som vi konsumenter underhåller, till vilken nytta?
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Ursprungligen postat av c90368
          Ja, jag vet att "några" är jag! Visst är det fina fiskar, men jag har lite svårt för att man ska tjäna pengar på att odla fram hybrider. I Ap världen är det ju inte så farligt, men inom Discus är det en industri som vi konsumenter underhåller, till vilken nytta?
          Du får gärna utveckla. Till vilken nytta anser du att vi har akvarium överhuvudtaget? Har du samma inställning när det gäller tex hundar?

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av LoGeek

            Du får gärna utveckla. Till vilken nytta anser du att vi har akvarium överhuvudtaget? Har du samma inställning när det gäller tex hundar?
            Till ingen nytta alls, vi kan därför har vi det.

            Ja, hundar som inte kan andas, raser som har medfödda skelettfel mm. inget jag gillar. Däremot har jag inget emot förädling/avel som är till för djurens bästa.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Ursprungligen postat av c90368

              Till ingen nytta alls, vi kan därför har vi det.

              Ja, hundar som inte kan andas, raser som har medfödda skelettfel mm. inget jag gillar. Däremot har jag inget emot förädling/avel som är till för djurens bästa.
              Fast du har ju flera gånger uttryckt dig negativt kring fiskar med nya färger (selektiv odling). Dessa varianter behöver inte på något sätt lida av några fel jämfört med sina vilda förfäder, tex diskus eller apistos. Dessa färgstarka varianter kan öka intresset för akvaristiken och att odla fisk. I förlängningen betyder det sannolikt att mängden vildfångad fisk minskar ytterligare eftersom allt fler attraktiva fiskar odlas. På så sätt minskar akvaristikens negativa påverkan på den lokala miljön i tex Amazonas och Afrikanska sjöar.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Japp, jag gillar inte framavlade färgvarianter, slöjfenor och liknande. Men jag vill inte förbjuda det, det är min personliga åsikt och andra får tycka som de vill

                När det gäller vildfångat eller inte så tyckte jag som du tidigare, tills jag blev informerad om vilken nytta vildfångad fisk gör för ursprungsbefolkningen och deras natur. Googla lite på ämnet både här på forumet och på internet så kommer du hitta info. Jag fick mitt uppvaknade genom Kjell som om jag minns rätt hade några föredrag i ämnet.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Så enkelt är det tyvärr inte. Klart det finns många bra exempel såväl som dåliga.

                  Personligen tycker jag att det är fantastiskt kul bidrag till hobbyn med alla dessa entusiaster som odlar fram nya varianter. Att de inte bör vara missanpassade och ha andningssvårigheter säger sig ju däremot självt...

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Ja, jag vet att "några" är jag! Visst är det fina fiskar, men jag har lite svårt för att man ska tjäna pengar på att odla fram hybrider. I Ap världen är det ju inte så farligt, men inom Discus är det en industri som vi konsumenter underhåller, till vilken nytta?
                    Maths jag vet att du brukar säga vad du tycker, de e bra det

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Så dina din kakadua hans är och snäckan med!
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av LindaAlgo
                        Så dina din kakadua hans är och snäckan med!
                        Tycker jag med Linda

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Nu har jag jag i alla fall fått bekräftat att det är kakaduahonor jag har och inte två hanar. Ena honan vaktar just nu ilsket sin kokosnöt. Jag bytte filter i detta 125-literskar till ett aquael turbofilter (innerfilter.) Innan hade jag ett Eheim classic 2013 som var lite för mycket i detta kar, fick ingen ordning alls längs bottenregionen där det blev alldeles för strömt för kakaduorna. Så nu har dom lekt, sen så får vi se hur det går. Kul i alla fall att det blev lek när vattnet blev lugnare. Jättenöjd med detta filter

                          Även Agassiziihonan vaktar sin nöt, en "heart-cave"-nöt där också hanen ställer upp med vaktandet. Dom har lekt för ett par veckor sedan, men då bidde det inget av det hela. Det finns ett gäng med Nannostomus b. som är "på" som bara den och jag har försökt att flytta på dessa men lyckas inte fånga dom snabba rackarna.
                          Så himla kul att få sitta och bara kolla på det som händer

                          //Inger


                          ​​​​​​​
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Helgen räddad
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Gôtt, Inger!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Maths & Mats, bara lite uppdatering av tråden där inte så mycket mer händer, men för mig är detta så skoj trots hårt framavlade fiskar, men vi kan väl vara vänner ändå Maths

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...