Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Ursprungligen postat av Inger H

    Ja, det tycker jag också. Faktiskt första gången jag lyckas att få microsorum så här fin , för det mesta har den blivit svart och ful.

    //Inger
    Hoppas det håller i sig och den frodas till en grön fin matta!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ibland (ofta) så händer tråkiga saker i ens kar. Igår så tog jag bort ena A. agassizii-honan. Hennes ena öga har sett skumt ut senaste tiden - igår så poppade ögat ut så fult (pop-eye), Det var ett ganska så lätt beslut, ingen reaktion alls när jag kom med håven

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Vad tråkigt. Bra att du agerade snabbt.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Alltid trist att avliva. Du gjorde det rätta.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ja, Inger aldrig roligt men ibland måste man ju, råkade ju ut för samma sak med min gröna bågfenciklid. Inte mycket att göra åt.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Ja, Inger aldrig roligt men ibland måste man ju, råkade ju ut för samma sak med min gröna bågfenciklid. Inte mycket att göra åt.
              Nej, inte mycket att göra åt. Tyvärr verkar det som om den andra honan också mår pyton, ser inget fel på henne men hon beter sig skumt Vet inte om A. agassizii är känsligare än andra apisar, kanske är det så?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Vad konstigt, och tråkigt, att den andra också verkar må dåligt. Vet inte om de är känsligare men det är väl inte omöjligt. Hur länge har du haft dem nu?

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Vad konstigt, och tråkigt, att den andra också verkar må dåligt. Vet inte om de är känsligare men det är väl inte omöjligt. Hur länge har du haft dem nu?
                  En alldeles för kort tid.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Inger H

                    Nej, inte mycket att göra åt. Tyvärr verkar det som om den andra honan också mår pyton, ser inget fel på henne men hon beter sig skumt Vet inte om A. agassizii är känsligare än andra apisar, kanske är det så?

                    //Inger
                    Tyvärr inte, det är en av de mest tåliga Ap vi har eftersom de är odlade i hur många generationer som helst. Därmed säger jag inte att det är något fel i ditt kar, det kanske snarare är fel på den "sönderodlade" fisken.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Inger H

                      Ja, det tycker jag också. Faktiskt första gången jag lyckas att få microsorum så här fin , för det mesta har den blivit svart och ful.

                      //Inger
                      Men å andra sidan så pratar du väl om hela din tid med microsorum. Din tid med förra vattnet var kanske ett under att det gick så bra som det gick. Nu har du ju ett vatten som verkligen ger dig förutsättningar att både lyckas med fisk och växter.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing

                        Men å andra sidan så pratar du väl om hela din tid med microsorum. Din tid med förra vattnet var kanske ett under att det gick så bra som det gick. Nu har du ju ett vatten som verkligen ger dig förutsättningar att både lyckas med fisk och växter.
                        Lyckas med fisk, vet i sjutton. Alla fiskar mår bra utom just dessa två A.a-honor (bägge honorna är borta nu ) Ibland så undrar jag varför jag är så tjurig och fortsätter år ut och år in med dessa apistogramma - knäppt! Nu finns bara en ensam hane kvar tillsammans med nannostomus-tetror. Jag får väl flytta honom också till mitt 250-liters som nu består av en fisksoppa utan dess like. I det karet hamnar alla firrar som blir "udda"/ensam och tetror som jag tycker blir för stora i dom mindre karen. Nyckelhålsciklidera blir glada för varje ny fisk i detta kar
                        Så småningom så ska jag ta itu med detta kar så det blir riktigt "nyckelvänligt"

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Tråkigt att den andra honan inte klarade sig. Förstår att det känns motigt. Samtidigt är ju apistos så intressanta och roliga att ha när de mår som de ska.

                          Även jag har ett fisksoppekar där udda fiskar eller sådana som inte passar någon annanstans hamnar. Det är tråkigt för det karet blir inte så spännande att sitta och titta i. Vet inte hur man skulle göra för att bli av med dessa fiskar. Kanske ge tillbaka till butiken eller skänka bort? Samtidigt vill man ju att de ska ha det bra vilket är svårt att säkerställa om man ger bort dem till okända. Hur gör du?

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Tråkigt att den andra honan inte klarade sig. Förstår att det känns motigt. Samtidigt är ju apistos så intressanta och roliga att ha när de mår som de ska.

                            Även jag har ett fisksoppekar där udda fiskar eller sådana som inte passar någon annanstans hamnar. Det är tråkigt för det karet blir inte så spännande att sitta och titta i. Vet inte hur man skulle göra för att bli av med dessa fiskar. Kanske ge tillbaka till butiken eller skänka bort? Samtidigt vill man ju att de ska ha det bra vilket är svårt att säkerställa om man ger bort dem till okända. Hur gör du?
                            Jag ska nog försöka att sälja av en del tetror framöver. Kanske skaffar jag två nya honor åt A.a, jag ska fundera. Eller så beställer jag något nytt (inga apor), så får den ensamma hanen gå kvar med dessa - jag velar

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Okej.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Vad tråkigt med förlusterna.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...