Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Inger, jag vill bara förtydliga att det var ovanstående fråga jag svarade på i mitt tidigare, lite längre inlägg.
    Morrn Mats, japp jag är med dig hela vägen

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Ursprungligen postat av Inger H
      Nu så är mitt 125-liters komplett efter dryga två månader - ganska så ok av mig att vänta "så länge".
      En Apistogamma i repris, som jag hade för ganska så många år sedan, men inte denna färgvariant - Apistogramma agassizii "firered". Väldigt fina exemplar 1+2 - ganska så unga och väldigt vackra .
      Hade missat att du har skaffat smyckestetror, min favoritstimfisk, de är så underhållande. De gula var nya för mig, wow!
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Har du kommit fram till något beslut om ev nya fiskar?

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Nando
          Har du kommit fram till något beslut om ev nya fiskar?
          Lite tveksam är jag allt. Det värsta jag vet är när det kivas hej vilt i mina kar, apisar motar ju bort "fienden" vid ägg och yngelvård, men inga direkta fighter olika arter emellan. När jag läser på om guramis, så verkar ju hanarna bli väldigt aggressiva mot honorna vid äggläggning osv. så därför mitt velande. Sen funderar jag på, varför verkar det som om väldigt få har kar med dessa firrar?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Är de kanske svåra att få lek på, guramisarna, och att det kan vara anledningen till att få har dem? Tycker mina är jättevackra men några lektendenser har jag inte sett. Skulle därför hellre ha någon ciklid än dem nu faktiskt.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Låter härligt! Klart du ska testa, jag försökte bara hitta ett tänkbart svar på din fråga. Var inte illa menat.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Verkar som att du söker nya fiskar till 140 liters kar, ett tips i all enkelhet





                Även Trichopsis pumila som jag har haft, men inte har någon film på

                Sen ett gäng Otocinclus och Smyckestetror som du redan har, då får du ett lugnt och harmoniskt kar.

                Varför har så få dessa fiskar frågar du, jo det är för att de är lugna och inte så mycket att visa upp för grannar och bekanta. Men vi som har haft fiskar länge och ser bakom ytan och inte behöver en massa show kan uppskatta dessa små blyga diamanter hur mycket som helst.
                Senast redigerad av c90368; 16 March 2019, 20:22.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Är de kanske svåra att få lek på, guramisarna, och att det kan vara anledningen till att få har dem? Tycker mina är jättevackra men några lektendenser har jag inte sett. Skulle därför hellre ha någon ciklid än dem nu faktiskt.
                  Har glömt Zoopet lite idag. Sått massor av frön, lagat god middag - ätit god middag med ett par glas rött.
                  Mmmm, har läst på olika forum, att dessa guramis jagar hej vilt sina honor vid lek. Jag kommer nog att backa och hålla mig till arter som jag tror att jag känner till någorlunda i alla fall. Min fantasi skenar iväg ibland, speciellt när något nytt dyker upp i skallen som aldrig har testats.

                  Nando, det fattar jag väl såklart att du inte menar något illa .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Verkar som att du söker nya fiskar till 140 liters kar, ett tips i all enkelhet





                    Även Trichopsis pumila som jag har haft, men inte har någon film på

                    Sen ett gäng Otocinclus och Smyckestetror som du redan har, då får du ett lugnt och harmoniskt kar.
                    Tror inte jag törs testa Maths, vet alldeles för lite om dessa.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      De är inte svåra, håll dem som Apistogramma men med lite mer växter vid ytan. De lever normalt i översvämmade risfält och liknande så de är tåliga. Jag rekommenderade inte lakrisgurami för den är en lite besvärlig rackare. Men Honungsgurami och Knorrande gurami är inga svåra fiskar, kan man ha tetror kan man ha dessa.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av c90368
                        De är inte svåra, håll dem som Apistogramma men med lite mer växter vid ytan. De lever normalt i översvämmade risfält och liknande så de är tåliga. Jag rekommenderade inte lakrisgurami för den är en lite besvärlig rackare. Men Honungsgurami och Knorrande gurami är inga svåra fiskar, kan man ha tetror kan man ha dessa.
                        ... funderar vidare jag.Tack för filmerna

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Maths, jag funderar på dessa fiskar därför att jag tycker dom är så vackra, bara för mig egen skull alltså och inte för grannens . Sen är det ju en liten utmaning också med en art som jag inte har haft tidigare.
                          Om jag nu skulle skaffa två sorter, låt oss säga pygmée och honungsgurami, hur många och vilken fördelning av kön bör jag ha?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Det är som vanligt en hanne flera honor. Eller en av varje då det som vanligt inte alltid går att handla det man vill utan det som finns tillgängligt.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Det är som vanligt en hanne flera honor. Eller en av varje då det som vanligt inte alltid går att handla det man vill utan det som finns tillgängligt.
                              Ok, känns tryggt när det är som vanligt

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av c90368
                                De är inte svåra, håll dem som Apistogramma men med lite mer växter vid ytan. De lever normalt i översvämmade risfält och liknande så de är tåliga. Jag rekommenderade inte lakrisgurami för den är en lite besvärlig rackare. Men Honungsgurami och Knorrande gurami är inga svåra fiskar, kan man ha tetror kan man ha dessa.
                                Kan nog hålla med. Jag gillar verkligen mina lakrisguramis. Men de är.. lite speciella.. Speciell kring maten som jag känner att jag inte riktigt får till även om jag ger dem levande foder. Men jag funderar lite om de fungerar bättre i en liten större grupp än de två som jag har. Men å andra sidan har mina överlevt ett bra tag nu.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...