Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Japp, så är det Thomas, kul att du kikar in

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Inger H
      Japp, så är det Thomas, kul att du kikar in

      //Inger
      Läser alltid allt, men just nu har jag mycket på jobbet samt lokalen, så jag försöker att hinna skriva i mina trådar.....så tyvärr har jag inte varit aktiv i andra trådar. Man hinner liksom inte allt......men läser och njuter av alla fina foton.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Fina Smycketetror, vilka är det?
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Ekenberg

          Läser alltid allt, men just nu har jag mycket på jobbet samt lokalen, så jag försöker att hinna skriva i mina trådar.....så tyvärr har jag inte varit aktiv i andra trådar. Man hinner liksom inte allt......men läser och njuter av alla fina foton.
          Klart att du inte hinner allt . Jag läser dina trådar, spännande saker händer hela tiden

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av c90368
            Fina Smycketetror, vilka är det?
            Nannostomus beckfordi och Nannostomus ch. marginatus (smyckestetra golden Peru)

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av Inger H

              Nannostomus beckfordi och Nannostomus ch. marginatus (smyckestetra golden Peru)

              //Inger
              Den där guld Peru är verkligen värd namnet Smycketetra
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Kalasfina fiskar och bilder, Inger! Härligt att se!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Kalasfina fiskar och bilder, Inger! Härligt att se!
                  Kul att du gillar det du ser Mats

                  Den senaste tiden har min A. elizabethaehane betett sig väldigt knasigt, han har jagat honan "hej vilt" runt hela karet, ungefär som om hon var hans största fiende. Förmodligen ville han få fram ett lekbeteende, men hon ville absolut inte det. Hon mörknade i sina färger och i morse när belysningen tändes så såg jag inte till henne. Efter någon timme så började jag leta och fann henne död under en rot. Det är så himla tråkigt och jag blev väldigt lessen, sånt händer såklart - men varför detta beteende av hanen kan man fråga sig
                  Så nu har jag två hannar kvar - en i mitt 250 och en i 144. Törs inte beställa en ny hona eftersom det bara verkar bli fel och jag får ytterligare en hane till.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Kul att du gillar det du ser Mats
                    Den senaste tiden har min A. elizabethaehane betett sig väldigt knasigt, han har jagat honan "hej vilt" runt hela karet, ungefär som om hon var hans största fiende. Förmodligen ville han få fram ett lekbeteende, men hon ville absolut inte det. Hon mörknade i sina färger och i morse när belysningen tändes så såg jag inte till henne. Efter någon timme så började jag leta och fann henne död under en rot. Det är så himla tråkigt och jag blev väldigt lessen, sånt händer såklart - men varför detta beteende av hanen kan man fråga sig
                    Så nu har jag två hannar kvar - en i mitt 250 och en i 144. Törs inte beställa en ny hona eftersom det bara verkar bli fel och jag får ytterligare en hane till.
                    //Inger
                    Halloj Inger!
                    Vi har snackat om det förut, men detta beteende är typiskt för haremslekare - när det inte finns ett harem.
                    Vi får blicka in i det naturliga beteendet och liksom kolla hur det funkar i deras rätta miljö.
                    Hanen har ett större revir, ofta med gränser som överlappar andra hanars revir.
                    I dessa större revir etablerar sig ett antal honor som skapar mindre, helt egna, revir. Honorna kan i lugn och ro leta upp passande lekplatser, och samtidigt hålla hanen uppmärksam på att de finns där och är ”på gång”.
                    Det fina med detta system är att honor i olika lekfaser kan hålla hanen sysselsatt - han har säkert några honor i lek och dessutom måste han patrullera sitt revir och hålla andra hanar på avstånd.

                    Det är alltså på det viset att hanen aldrig behöver leta upp någon lekmogen hona. Det finns alltid någon hona redo i reviret. Hanen letar inte efter honor som han kan ”övertyga” till lek - det är honorna som med tydligt kroppsspråk och beteende visar att det är fritt fram. På detta vis rullar lekfaserna runt i reviret, och de honor som inte är i lekfas kan gå i vilofas, stanna i det större reviret eller förflytta sig till något annat ställe.

                    I ditt kar är situationen nu sådan att en hona som inte är lekvillig ständigt finns i hanens närvaro, och det finns inte några andra lekvilliga honor som han kan fästa sin uppmärksamhet mot.
                    Detta kan hanen inte acceptera. Hanen ”säger” till honan att; ”stick härifrån och gör din grej en bit längre bort - jag väntar in några andra brudar just nu, men jag vet inte riktigt var dom är…”

                    Ja, det är ungefär såhär vi får förhålla oss till de apor vi sätter ner i våra små, begränsade akvarium vi erbjuder som livsrum.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Halloj Inger!
                      Vi har snackat om det förut, men detta beteende är typiskt för haremslekare - när det inte finns ett harem.
                      Vi får blicka in i det naturliga beteendet och liksom kolla hur det funkar i deras rätta miljö.
                      Hanen har ett större revir, ofta med gränser som överlappar andra hanars revir.
                      I dessa större revir etablerar sig ett antal honor som skapar mindre, helt egna, revir. Honorna kan i lugn och ro leta upp passande lekplatser, och samtidigt hålla hanen uppmärksam på att de finns där och är ”på gång”.
                      Det fina med detta system är att honor i olika lekfaser kan hålla hanen sysselsatt - han har säkert några honor i lek och dessutom måste han patrullera sitt revir och hålla andra hanar på avstånd.

                      Det är alltså på det viset att hanen aldrig behöver leta upp någon lekmogen hona. Det finns alltid någon hona redo i reviret. Hanen letar inte efter honor som han kan ”övertyga” till lek - det är honorna som med tydligt kroppsspråk och beteende visar att det är fritt fram. På detta vis rullar lekfaserna runt i reviret, och de honor som inte är i lekfas kan gå i vilofas, stanna i det större reviret eller förflytta sig till något annat ställe.

                      I ditt kar är situationen nu sådan att en hona som inte är lekvillig ständigt finns i hanens närvaro, och det finns inte några andra lekvilliga honor som han kan fästa sin uppmärksamhet mot.
                      Detta kan hanen inte acceptera. Hanen ”säger” till honan att; ”stick härifrån och gör din grej en bit längre bort - jag väntar in några andra brudar just nu, men jag vet inte riktigt var dom är…”

                      Ja, det är ungefär såhär vi får förhålla oss till de apor vi sätter ner i våra små, begränsade akvarium vi erbjuder som livsrum.
                      Japp du ha helt rätt Mats. Just i detta 140-literskar så var det ju meningen med 1+2, men fick ju bara hanar levererade - tyvärr. Kanske ger jag upp apistogramma och satsar på något helt nytt, jag får se hur det blir framöver. Karen jag har nu, så räcker bara litrarna till för att hålla två honor.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Japp du ha helt rätt Mats. Just i detta 140-literskar så var det ju meningen med 1+2, men fick ju bara hanar levererade - tyvärr. Kanske ger jag upp apistogramma och satsar på något helt nytt, jag får se hur det blir framöver. Karen jag har nu, så räcker bara litrarna till för att hålla två honor.
                        //Inger
                        I mindre kar så räcker det med endast en hane och två-tre honor. Då brukar det fungera hyfsat.
                        Japps, kanske vore det kul att testa något helt nytt, som du är lite inne på?


                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Tråkigt med honan Inger. Det är inte så kul med två ensamma hanar så jag förstår att du funderar på nytt.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            I mindre kar så räcker det med endast en hane och två-tre honor. Då brukar det fungera hyfsat.
                            Japps, kanske vore det kul att testa något helt nytt, som du är lite inne på?

                            Mats, jag vet inte hur långt tillbaka du har läst i min tråd, kanske har vi missuppfattat varann. Jag skulle väl aldrig någonsin köpa 1+1 av apistogramma. När det gäller dessa Ae, så beställdes 1+2, men fick två hanar och en hona, det bidde såklart fel. Beställde en hona igen, blev fel igen - ytterligare en hane, sen gav jag upp och hoppades på det bästa. Som du har läst så slutade det inte bra.
                            Något nytt ja, kanske, eller så lägger jag ner detta 140, kanske har jag för små kar för dessa skönheter.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H

                              Mats, jag vet inte hur långt tillbaka du har läst i min tråd, kanske har vi missuppfattat varann. Jag skulle väl aldrig någonsin köpa 1+1 av apistogramma. När det gäller dessa Ae, så beställdes 1+2, men fick två hanar och en hona, det bidde såklart fel. Beställde en hona igen, blev fel igen - ytterligare en hane, sen gav jag upp och hoppades på det bästa. Som du har läst så slutade det inte bra.
                              Något nytt ja, kanske, eller så lägger jag ner detta 140, kanske har jag för små kar för dessa skönheter.

                              //Inger
                              Jodå, jag är med på hur det gick till. Visst vet jag att du inte medvetet valde detta.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Det är så himla tråkigt och jag blev väldigt lessen, sånt händer såklart - men varför detta beteende av hanen kan man fråga sig
                                //Inger
                                Inger, jag vill bara förtydliga att det var ovanstående fråga jag svarade på i mitt tidigare, lite längre inlägg.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...