Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Väldigt fin amano och väldigt finna bilder

    Mats hur överlevde räkorna med dina skalare som du hade med dom?
    Jag har försökt flera gånger med amano i mitt stora kar men dom lyckas altid försvinna på nått sätt =(.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av smajlet
      Väldigt fin amano och väldigt finna bilder
      Mats hur överlevde räkorna med dina skalare som du hade med dom?
      Jag har försökt flera gånger med amano i mitt stora kar men dom lyckas altid försvinna på nått sätt =(.
      Det har aldrig varit några problem, scalarerna brydde sig inte om dom.
      Är du säker på att dina amanoräkor är försvunna? De har en jädra förmåga att "försvinna", hålla sig osynliga i perioder, men lever och har det gôtt bland all inredning.

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Det har aldrig varit några problem, scalarerna brydde sig inte om dom.
        Är du säker på att dina amanoräkor är försvunna? De har en jädra förmåga att "försvinna", hålla sig osynliga i perioder, men lever och har det gôtt bland all inredning.
        Nu vet jag att dom är borta eftersom jag startade om akvariet i juli och då hittade jag dom inte.
        Däremot planterade jag in 40 st körsbär i varierande kvalite..

        Kanske någon klarat sig undan .

        Vill ju försöka med räkor igen så småningom, kanske lyckas jag odla amano till slut, och då blir det verkligen amano i karet

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av smajlet
          Nu vet jag att dom är borta eftersom jag startade om akvariet i juli och då hittade jag dom inte.
          Däremot planterade jag in 40 st körsbär i varierande kvalite..
          Kanske någon klarat sig undan .
          Vill ju försöka med räkor igen så småningom, kanske lyckas jag odla amano till slut, och då blir det verkligen amano i karet
          Aha, då är jag med på noterna. Hoppas du kan få igång en liten odling.
          Räkor är kul - jag funderar på att dra igång ett Sulawesi-kar igen. Det var enormt häftiga räkor (finns många bilder och filmer långt tillbaka i min stug-tråd), för att inte tala om Tylomenia-snäckorna som dom var i symbios med... Ja, jädrar!


          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ursprungligen postat av Inger H

            Ja, synd bara att inte rommen kläcks i sötvatten, hade varit kul med små miniamanos, kanske får fylla på med ytterligare en räksort Undrar om dom äter upp sin egen rom?
            Jag kan inte mycket om räkor, trots att jag har haft flera små kar, men en bok om räkor har jag i alla fall som köptes när det begav sig.

            //Inger
            Ja, det är verkligen synd. Mina har rom nästan hela tiden och det vore ju toppen om det hade gått att få den att klara sig i sötvatten. Jag har aldrig sett honorna släppa sin rom dock, och har ingen aning om det är dom eller fiskarna som sedan äter upp den. Nu har jag ju gula räkor också i lillkaret. Hoppas på överlevande miniräkor av den sorten!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Nando

              Ja, det är verkligen synd. Mina har rom nästan hela tiden och det vore ju toppen om det hade gått att få den att klara sig i sötvatten. Jag har aldrig sett honorna släppa sin rom dock, och har ingen aning om det är dom eller fiskarna som sedan äter upp den. Nu har jag ju gula räkor också i lillkaret. Hoppas på överlevande miniräkor av den sorten!
              Du kommer säkert att få små söta gula räklingar framöver

              Just nu är jag smått irriterad över att ledarmaturen till mitt senaste Juwelkar har slutat att fungera efter bara två månader. Har kontaktat leverantören, som tycker att jag skall köpa nya rör för att testa om det är något fel på dom. "Köpa nya rör" kan dom glömma - det för dom stå för, garanti är vad som gäller - grrr, avskyr diskussioner som dessa!

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Åh, vad trist. Förstår din frustration. Det är verkligen inte roligt när nya saker slutar funka och än tråkigare blir det om man dessutom måste tjafsa för att få rätt.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Inger H

                  Du kommer säkert att få små söta gula räklingar framöver

                  Just nu är jag smått irriterad över att ledarmaturen till mitt senaste Juwelkar har slutat att fungera efter bara två månader. Har kontaktat leverantören, som tycker att jag skall köpa nya rör för att testa om det är något fel på dom. "Köpa nya rör" kan dom glömma - det för dom stå för, garanti är vad som gäller - grrr, avskyr diskussioner som dessa!

                  //Inger
                  Men vilket konstigt resonemang. Vad ska du göra med de nya rören om de fungerar?

                  Och i vanlig ordning vackra bilder! Det är en räkart som jag fortfarande inte testat.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av LindaAlgo

                    Men vilket konstigt resonemang. Vad ska du göra med de nya rören om de fungerar?

                    Och i vanlig ordning vackra bilder! Det är en räkart som jag fortfarande inte testat.
                    Jag skall skicka tillbaks mina gamla rör för "undersökning" för att få ersättning för dom eventuella nyinköpta, men där går gränsen. Jag har ju varit med förr gällande reklamationer, men har aldrig behövt returnera felande varor till någon butik. Dessutom har jag handlat mina tre kar från just den här butiken, det är ju en slant.
                    Amanoräkor är bara ett måste, dom käkar en massa alger + att dom äter allt skräp på bottenregionen

                    //Inger

                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Inger H

                      Jag skall skicka tillbaks mina gamla rör för "undersökning" för att få ersättning för dom eventuella nyinköpta, men där går gränsen. Jag har ju varit med förr gällande reklamationer, men har aldrig behövt returnera felande varor till någon butik. Dessutom har jag handlat mina tre kar från just den här butiken, det är ju en slant.
                      Amanoräkor är bara ett måste, dom käkar en massa alger + att dom äter allt skräp på bottenregionen

                      //Inger
                      Till tillverkaren eller till butiken? Nä om man handlar mycket i en butik så borde de lita på en.

                      Skulle vilja testa men i det karet som jag skulle behöva det tror jag att min apistohane är lite väl glad i att käka räkor för att jag ska våga. Iofs har jag en del vildfärgade körbärsräkor där men han tar någon då och då.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Mikael Lindqvist
                        • January 2019
                        • 69

                        Låter som hur jag blev behandlad av zoo.se nyligen. Vilken handlare gäller detta fall?

                        Finns inget värre än företag som inte vill ta i garantiärenden. Det är dock så att bra service vinner alla på i längden. Så det är för mig helt ofattbart. Och att dem tycker du skall köpa nya rör för att felsöka åt dem är ju skrattretande.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist
                          Låter som hur jag blev behandlad av zoo.se nyligen. Vilken handlare gäller detta fall?

                          Finns inget värre än företag som inte vill ta i garantiärenden. Det är dock så att bra service vinner alla på i längden. Så det är för mig helt ofattbart. Och att dem tycker du skall köpa nya rör för att felsöka åt dem är ju skrattretande.
                          Jag vill inte hänga ut någon butik, jag har bara köpt mina kar hos dem och det är ingen av mina stambutiker som jag har handlat hos under alla år. Jag gillar Cyberzoo och Guldfisken, alltid ett bra bemötande där .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mikael Lindqvist
                            • January 2019
                            • 69

                            Det respekterar jag! Men personligen hade jag som ni kanske sett hängt ut dem. Kritik skall tålas av seriösa företag anser jag, och i många fall det enda som leder till förändring.
                            Jag var lite extra nyfiken då jag tänkt köpa ett Juwel rio, var himmelskt nära och beställa från zoo.se innan dem betedde sig illa. Dåliga handlare vill man hålla sig borta ifrån. Och i takt med att fysiska butiker försvinner och nätbutiker ökar så har andelen rötägg till handlare ökat markant enligt mina observationer. Är väl lättare att missköta sig när man slipper möta kunderna öga mot öga antar jag.

                            Hoppas dem gör det dem borde och hjälper dig att ersätta den felaktiga varan utan några problem!

                            Tack för rekommendationen av Cyberzoo och Guldfisken, tror du är den tredje här på forumet som tipsat om dem. Detta tyder ju på att dem gör någonting rätt!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ursprungligen postat av LindaAlgo

                              Till tillverkaren eller till butiken? Nä om man handlar mycket i en butik så borde de lita på en.

                              Skulle vilja testa men i det karet som jag skulle behöva det tror jag att min apistohane är lite väl glad i att käka räkor för att jag ska våga. Iofs har jag en del vildfärgade körbärsräkor där men han tar någon då och då.
                              Om du handlar på Akvarielagret så har de två storlekar av amano. De stora kan vara riktigt stora och de borde väl apiston lämna ifred tror jag. Varken mina kakaduor, bolivianer, fjärilar eller scalarer har försökt käka dem i alla fall. Kanske värt ett försök?

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Nando

                                Om du handlar på Akvarielagret så har de två storlekar av amano. De stora kan vara riktigt stora och de borde väl apiston lämna ifred tror jag. Varken mina kakaduor, bolivianer, fjärilar eller scalarer har försökt käka dem i alla fall. Kanske värt ett försök?
                                Ska kolla in dem nästa gång jag är där. Dock tror jag att min apisto-hane har hybris och skulle gärna försöka. Litar inte på honom.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...