Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Vilken vacker och spännande tetra.
    Varför planerar du att dela på stimmet med tiden?
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      Verkligen fin. Intressant!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av LindaAlgo
        Vilken vacker och spännande tetra.
        Varför planerar du att dela på stimmet med tiden?
        Det är ett stim på tio tetror och ganska så stora, så dom tar lite plats och 125L är inte så stort. Sen läste jag om deras släkting P. spilota, att dom här har lite "släktskap" med dvärgciklidernas lek och yngelvård, fast det vet jag ju inte om så är fallet med mina. Jag ska försöka plocka ut så att det blir hyfsat jämt mellan könen. Som sagt, så får det vänta ett bra tag

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Nando och Stefan; ja, det är alltid lite spännande när det dyker upp en ny fisk på "min" lista

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ett litet tetrastim som fick följa med hem igår från min affär. Röd fantomtetra (Hyphessobrycon sweglesi) som jag tillsatte i 144-literskaret tillsammans med apisarna där jag har väldigt få fiskar.
            Gillar tetror i rött
            Den med fart, väldigt brusig tyvärr (för högt iso), men vem bryr sig. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9559.JPG
Visningar: 159
Storlek: 154,3 KB
ID: 2397710Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9560.JPG
Visningar: 156
Storlek: 153,7 KB
ID: 2397711

            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Ursprungligen postat av Inger H

              Det är ett stim på tio tetror och ganska så stora, så dom tar lite plats och 125L är inte så stort. Sen läste jag om deras släkting P. spilota, att dom här har lite "släktskap" med dvärgciklidernas lek och yngelvård, fast det vet jag ju inte om så är fallet med mina. Jag ska försöka plocka ut så att det blir hyfsat jämt mellan könen. Som sagt, så får det vänta ett bra tag

              //Inger
              Låter spännande. Ska bli kul att få följa ditt äventyr.

              Och vilken vacker tetra och bilder.

              Nyfiken som jag är. Hur många akvarier har du Inger?
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Halloj Inger!
                Riktigt fina, nya fiskar du har där!
                Om du söker på namnet; Pyrrhulina obermulleri (u istället för y) så kanske du kan få lite mer information.
                P. obermulleri ingår i familjen; Lebiasinidae, (pennfiskar), så sök även på detta familjenamn så dyker det upp en hel del.
                Verkligen kul att se dina härliga bilder!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Halloj Inger!
                  Riktigt fina, nya fiskar du har där!
                  Om du söker på namnet; Pyrrhulina obermulleri (u istället för y) så kanske du kan få lite mer information.
                  P. obermulleri ingår i familjen; Lebiasinidae, (pennfiskar), så sök även på detta familjenamn så dyker det upp en hel del.
                  Verkligen kul att se dina härliga bilder!
                  Ha, felstavat från grossisten! Vad skulle forumet vara om vi inte hade vänner som har stenkoll, Tack Mats, nu hittade jag lite mer info

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Spännande att det finns tetror som har lek och yngelvård som liknar ciklidernas. Det visste jag inte!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av LindaAlgo

                      Låter spännande. Ska bli kul att få följa ditt äventyr.

                      Och vilken vacker tetra och bilder.

                      Nyfiken som jag är. Hur många akvarier har du Inger?
                      Jag har tre Linda - 250/144/125L, betydligt mindre i liter än vad jag hade förr

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Det händer inte så mycket i mina kar, men kanske lite ändå i mitt nystartade 125-liters, som nu har varit igång i femton dagar. Ser en tendens till lek mellan två av mina nya - för mig en tetra som jag inte har känt till tidigare P. obermulleri. Deras lekbeteende är en "spegling" av dvärgciklidernas lek, men mycket intensivare. Kanske beror det på att det är för många hanar som stör hela tiden, det ska ändras på så småningom.

                        Ett par bilder av hane och hona som gillar varann, och en av amanoräkorna som också finns i karet Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9617.JPG
Visningar: 162
Storlek: 165,9 KB
ID: 2397964Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9609.JPG
Visningar: 174
Storlek: 131,5 KB
ID: 2397965Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9618.JPG
Visningar: 158
Storlek: 165,8 KB
ID: 2397966

                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Gôtt att se, Inger!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Gôtt att se, Inger!
                            Det är bara att ta tillvara på det lilla som händer . Undrar hur det är med VF apisar, har dessa kanske lekperioder som i det vilda tro - enligt årstiderna då? Bara funderar lite.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Inger H

                              Det är bara att ta tillvara på det lilla som händer . Undrar hur det är med VF apisar, har dessa kanske lekperioder som i det vilda tro - enligt årstiderna då? Bara funderar lite.

                              //Inger
                              Nja, kan behöva en trigger, typ ett vattenbyte med lite kallt vatten som signalerar nederbörd. Eller en faste period som följs av riktigt gott levande foder.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av c90368

                                Nja, kan behöva en trigger, typ ett vattenbyte med lite kallt vatten som signalerar nederbörd. Eller en faste period som följs av riktigt gott levande foder.
                                Det säger du Maths, lite kallt vatten är lätt fixat , men det där med levandefoder har jag så jäkla svårt för att ha i kylskåpet, det krälar ju liksom (ormfobi). Jag får bita ihop och handla ändå

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...