Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Rufus
    Så roligt göra! Hittade ett ngt repigt 60-liters ”bara för att ha lite växter i” men kunde ju inte låta bli att ”inreda”.. Ska strax gå och byta lite vatten och ta bort lite flytväxter som täcker ytan.
    Ja, ett tomt kar kan man absolut inte ha stående även om det är repigt . Kanske du ska testa lakrisguramis i detta kar, som du skrev om i Lindas tråd.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      Ja det verkar ju kunna funka
      // Annicka

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Tror att karet är färdigt nu. Kom jättegärna med kommentarer om jag bör ta bort eller addera något .
        Så här ser det i alla fall ut just nu med lite sanddamm.

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN2735.JPG
Visningar: 140
Storlek: 733,4 KB
ID: 2397090Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN2741.JPG
Visningar: 138
Storlek: 595,4 KB
ID: 2397091Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN2737.JPG
Visningar: 136
Storlek: 464,3 KB
ID: 2397092
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Riktigt läckert tycker jag!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Kanonfint, Inger!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Kanonfint, Inger!
              Kul att du tycker det är "fint", egentligen inte den kommentaren jag vill ha av dig . Vet att du inte vill ge råd i olika trådar eftersom du "går din egen väg", men nu är det ju "jag" - Inger, som har hängt här på Zoopet sen 2008 tillsammans med dig, där du Mats och andra brukar ge råd ang. inredning. "Andra" finns inte kvar här längre, men det gör du och jag .
              Jag antar att du förstår att min inredning är gjord för små dvärgciklider (Apistogramma) - och egentligen inte för att det ska se snyggt ut, utan en inredning som passar dessa ciklider.
              Mats, jag vill bara att du säger vad du egentligen tycker - inte bara att det är kanonfint. Jag har inrett en hel del apiskar, men är fortfarande lite osäker på dess inredning.

              Catappablad flyter på ytan än, vill inte koka för då försvinner antagligen det gôtta. Ett tetrastim kommer på onsdag, sen får det dröja innan jag tillsätter fler fiskar. Tanken är någon apis och corysar

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Kul att du tycker det är "fint", egentligen inte den kommentaren jag vill ha av dig . Vet att du inte vill ge råd i olika trådar eftersom du "går din egen väg", men nu är det ju "jag" - Inger, som har hängt här på Zoopet sen 2008 tillsammans med dig, där du Mats och andra brukar ge råd ang. inredning. "Andra" finns inte kvar här längre, men det gör du och jag .
                Jag antar att du förstår att min inredning är gjord för små dvärgciklider (Apistogramma) - och egentligen inte för att det ska se snyggt ut, utan en inredning som passar dessa ciklider.
                Mats, jag vill bara att du säger vad du egentligen tycker - inte bara att det är kanonfint. Jag har inrett en hel del apiskar, men är fortfarande lite osäker på dess inredning.
                Catappablad flyter på ytan än, vill inte koka för då försvinner antagligen det gôtta. Ett tetrastim kommer på onsdag, sen får det dröja innan jag tillsätter fler fiskar. Tanken är någon apis och corysar
                //Inger
                Aha (), jag förstår!
                Pudelns kärna är att du skriver; "Tror att karet är färdigt nu".
                När jag ser din inredning så betraktar jag, så att säga, ett embryo som under lång tid kommer att utvecklas till någonting mycket mer intrikat och mångfacetterat.
                Du är möjligen färdig med en initial idé och layout. Ditt "startskott" tycker jag ser kanonfint ut - det är en alldeles utmärkt början.

                Hade detta kar varit ståendes hos mig, hade nu den tålamodsprövande tidsaspekten infunnit sig. Jag hade låtit karet mogna med lite Amanoräkor och något stim med tetror några månader, låtit Windeløven växa till sig rejält och experimenterat med att addera pinnar, grenar, sjunkna löv och så vidare, ungefär som du planerar att göra. Helrätt!

                Apisar kan gärna ha en alldeles "rörig" inredning. Ju mer grenar, pinnar, växter (dra ner lite cryptocoryne) och löv det finns på bottnen, desto bättre.
                Kanske minns du när jag hade VF Rio Mamore Sp. i ett 540 för ett antal år sedan? Det karet var ju helt knasfyllt med "material", inte snyggt, men en väldigt fruktsam, "djunglig" miljö.

                Det finns liksom inte någon "rätt" metod eller inredningsregel, utan man får gå på en sorts långsam magkänsla för vad som kan passa de fiskar man väljer.
                Ett exempel på detta förfarande är det jag håller på med i mitt kar just nu. Jag har försökt att hitta så många filmer och bilder jag bara kan på de miljöer som är hemvist för Ivanacara adoketa, den ciklid jag planerar att ha i min burk längre fram. Jag börjar få en hyfsad "bild" på hur jag vill att karet sall vara inrett, baserat på de uppgifter jag kan hitta. Jag struntar i hur lång tid det tar, jag arbetar metodiskt och planerar i små steg framåt.

                Så, Inger, jag tycker faktiskt att din inredning är; Kanonfin. Du har hittat ett utryck, en känsla och en idé som är toppen - något att spinna vidare på under en längre period.
                Vore det inte spännande och intressant att låta karet självt få "välja" hur det skall se ut och utvecklas, med fingertoppskänsliga styrningar av dig?

                Under tiden ditt kar utvecklas kan vi givetvis dryfta olika tankar och idéer om hur man kan optimera vissa detaljer - det är bara kul!

                Inger, vet detta; jag tycker det är mycket intressant att följa din, och ett flertal andra trådar. Kan jag bidraga med något matnyttigt, är jag odelat glad!

                En sak till; att jag fjärmar mig från forumet har inte så mycket att göra med att "jag går min egen väg", utan mer att jag tycker jag har gjort min grej nu... liksom.


                Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 January 2019, 19:15.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Aha (), jag förstår!
                  Pudelns kärna är att du skriver; "Tror att karet är färdigt nu".
                  När jag ser din inredning så betraktar jag, så att säga, ett embryo som under lång tid kommer att utvecklas till någonting mycket mer intrikat och mångfacetterat.
                  Du är möjligen färdig med en initial idé och layout. Ditt "startskott" tycker jag ser kanonfint ut - det är en alldeles utmärkt början.

                  Hade detta kar varit ståendes hos mig, hade nu den tålamodsprövande tidsaspekten infunnit sig. Jag hade låtit karet mogna med lite Amanoräkor och något stim med tetror några månader, låtit Windeløven växa till sig rejält och experimenterat med att addera pinnar, grenar, sjunkna löv och så vidare, ungefär som du planerar att göra. Helrätt!

                  Apisar kan gärna ha en alldeles "rörig" inredning. Ju mer grenar, pinnar, växter (dra ner lite cryptocoryne) och löv det finns på bottnen, desto bättre.
                  Kanske minns du när jag hade VF Rio Mamore Sp. i ett 540 för ett antal år sedan? Det karet var ju helt knasfyllt med "material", inte snyggt, men en väldigt fruktsam, "djunglig" miljö.

                  Det finns liksom inte någon "rätt" metod eller inredningsregel, utan man får gå på en sorts långsam magkänsla för vad som kan passa de fiskar man väljer.
                  Ett exempel på detta förfarande är det jag håller på med i mitt kar just nu. Jag har försökt att hitta så många filmer och bilder jag bara kan på de miljöer som är hemvist för Ivanacara adoketa, den ciklid jag planerar att ha i min burk längre fram. Jag börjar få en hyfsad "bild" på hur jag vill att karet sall vara inrett, baserat på de uppgifter jag kan hitta. Jag struntar i hur lång tid det tar, jag arbetar metodiskt och planerar i små steg framåt.

                  Så, Inger, jag tycker faktiskt att din inredning är; Kanonfin. Du har hittat ett utryck, en känsla och en idé som är toppen - något att spinna vidare på under en längre period.
                  Vore det inte spännande och intressant att låta karet självt få "välja" hur det skall se ut och utvecklas, med fingertoppskänsliga styrningar av dig?

                  Under tiden ditt kar utvecklas kan vi givetvis dryfta olika tankar och idéer om hur man kan optimera vissa detaljer - det är bara kul!

                  Inger, vet detta; jag tycker det är mycket intressant att följa din, och ett flertal andra trådar. Kan jag bidraga med något matnyttigt, är jag odelat glad!

                  En sak till; att jag fjärmar mig från forumet har inte så mycket att göra med att "jag går min egen väg", utan mer att jag tycker jag har gjort min grej nu... liksom.

                  Nu är det lite som "förr", ett långt inlägg, vilket gillas . Tidsaspekten, ja, tanken är lite för att härma dig att låta karet dra ut lite på tiden, men tålamodet lär inte räcka lika länge som ditt gör. Fingertoppskänsla, finns bara lite av den varan när det gäller akvarier, men den har blivit bättre med åren .
                  Menar du att jag ska ha amanoräkor så här från början som får "gå in" karet tillsammans med tetrorna? Ska försöka att få till en lite mer "djunglig" miljö allt eftersom.
                  Mats, du har inte alls gjort din grej nu... liksom.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Jag är ju inte mycket för att sprida glada för alla bilder som läggs upp.

                    Funderade på att skriva ett inlägg, men avstod då ett ny inrett kar inte säger så mycket, även om ditt har en klar potential.

                    Men Mats kommentar sammanfattar även mina åsikter och tankar.

                    Pudelns kärna är att du skriver; "Tror att karet är färdigt nu".
                    När jag ser din inredning så betraktar jag, så att säga, ett embryo som under lång tid kommer att utvecklas till någonting mycket mer intrikat och mångfacetterat.
                    Du är möjligen färdig med en initial idé och layout. Ditt "startskott" tycker jag ser kanonfint ut - det är en alldeles utmärkt början.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Jag är ju inte mycket för att sprida glada för alla bilder som läggs upp.

                      Funderade på att skriva ett inlägg, men avstod då ett ny inrett kar inte säger så mycket, även om ditt har en klar potential.

                      Men Mats kommentar sammanfattar även mina åsikter och tankar.

                      Pudelns kärna är att du skriver; "Tror att karet är färdigt nu".
                      När jag ser din inredning så betraktar jag, så att säga, ett embryo som under lång tid kommer att utvecklas till någonting mycket mer intrikat och mångfacetterat.
                      Du är möjligen färdig med en initial idé och layout. Ditt "startskott" tycker jag ser kanonfint ut - det är en alldeles utmärkt början.
                      Maths, du sprider "glada"

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Mycket fint kar det ska du vara mycket nöjd med.

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Gillar oxå ditt kar, spännande och varierande inredning. Hade bara ändrat på en sak, och det är den PacMan liknande kokosnöten till vänster. Ser ut som en stor gapande mun. Skulle nog velat se den ställd som ett ”A” nedtryckt i sanden lite längre bak och delvis skymd. Förutom det, mycket tilltalande akvarie.

                          Kommentar

                          • cambru

                            • September 2008
                            • 209

                            Jag tycker du fått till ett akvarium som redan ser levande ut trots att det är nystartat, något som i alla fall jag har svårt att få till. Svart bakgrund är min favorit sedan x antal år tillbaka, bra val! Tycker det ger både ett djup och ett lugn till akvariet och låter fokus hamna på inredning och fiskar. Och Windelöv är en fantastisk växt! De kluvna bladen ger en bra kontrast till de flesta andra växter och dessutom ett visst yngelskydd. Snyggt!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Så kul med respons i tråden, och kul att ni gillar karet . Vet inte om ni har upptäckt att jag har skurit bort Juwels filterlåda och ersatt den med Eheims biopower. Jag gillar helt enkelt inte detta orginalfilter - dels tar det upp för mycket plats och är gôrfult tycker jag. åheim; dina proppar funkar kalas .

                              Ola; den där PacMan-nöten, jag vänder på den, du har helt rätt, den ligger och skrattar åt mig hela tiden . Vet inte om det är en nöt faktiskt, den ska vara nyttig för räkor och fiskar och är köpt som "Heart cave". Jag har googlat för att få veta vad den kommer ifrån men får inga träffar.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Hittade detta, uppenbarligen de torkade fruktskalen från ett träd som heter Sterculia foetida



                                The beautiful fruit, or "follicle", as botanists call it) of the jungle tree Sterculia foetida are among our favorite botanicals! Also known locally in Southeast Asia as the "Java Olive." They are carefully collected as fallen specimens from areas free of pesticides or other contaminants, gently cleaned, and sun dried.
                                Senast redigerad av c90368; 13 January 2019, 11:58.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...