Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av c90368
    Helt rätt Mats, både i fråga om fakta och min analys. Finns inte så många Ap som har lyrtstjärt och då jag försökte "ringa in" eventuella andra kandidater så föll de bort just på den punkten. naturligtvis en helt amatörmässig artbestämning om man jämför med de riktiga experterna, men trots allt ett fall framåt för att lösa frågeställningen som startade allt, förhoppningsvis.
    Roligt att någon mer än jag engagerar sig och jag är ju inte förvånad att det är du, samma andas barn, typ
    Samma andas barn, verkligen!
    Det är just denna typ av faktaletande som är kul - många mindre delar från olika håll som kan bilda en helhetsbild, och i förlängningen ge ett svar på en frågeställning.


    Kommentar

    • Camenius
      • November 2004
      • 180

      Vilken är din erfarenhet av Pandaciklid, apistogramma niisjin? Spontanköpte ett par i söndags och gillar dem. Vet att man ej ska blanda fiskar, men låter dem gå tillsammans med Pelvicachromis Nigeria Red T och alt fungerar bra. Vet Do k inte mycket om pandorna.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Camenius
        Vilken är din erfarenhet av Pandaciklid, apistogramma niisjin? Spontanköpte ett par i söndags och gillar dem. Vet att man ej ska blanda fiskar, men låter dem gå tillsammans med Pelvicachromis Nigeria Red T och alt fungerar bra. Vet Do k inte mycket om pandorna.
        Åhh så svårt Camenius, så länge sen jag hade dessa Pandaciklider. Fast en sak är klart, frågar du mig, så skulle jag inte blanda Apistogramma med någon sort av Pelvicachromis, eftersom dessa blir väldigt aggressiva vid lek och senare vid yngelvård. Andra kanske har andra erfarenheter

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Camenius
          • November 2004
          • 180

          Vilka menar du blir aggressiva? Pandor eller PT? Kanske dumt med spontanköp...

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Camenius
            Vilka menar du blir aggressiva? Pandor eller PT? Kanske dumt med spontanköp...
            ... jag menar Pelvicachromisarna. Spontanköp är kul, men blir inte alltid rätt, egen erfarenhet

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Camenius
              • November 2004
              • 180

              Du har kanske rätt. Men jag var så besviken. Efter låååååång väntan åkte jag in till Stockholm och akvarielagret för att köpa Nanochromis parilus. Men de hade bara hanar och jag fick avstå och köpte PT-paret. På XL_zoo hittade jag sen pandorna och tröstköpte. Får väl ändra i karet om pandorna inte går bra med PT -paret och de parilus som jag blivit lovad om drygt en vecka.

              Mitt projekt har blivit så otursföljt. Först månadsvis väntan på rätt sand. Sen strul med co2, därefter ny pH-mätare som gick sönder, sedan svårighet att få tag i de fiskar jag vill ha, jag åkte sen in på sjukhus när jag väl hittat fiskar och beställt dem, tvingades därför avbeställa dem, nu när jag var så glad över att ha hittat parilusen igen var det enbart hanar, de Teleogramma som jag beställde ochsen avbeställde när jag åkte in, går ej att då tag i nu, osv....

              hehehehe, livet är en strid

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Camenius
                Du har kanske rätt. Men jag var så besviken. Efter låååååång väntan åkte jag in till Stockholm och akvarielagret för att köpa Nanochromis parilus. Men de hade bara hanar och jag fick avstå och köpte PT-paret. På XL_zoo hittade jag sen pandorna och tröstköpte. Får väl ändra i karet om pandorna inte går bra med PT -paret och de parilus som jag blivit lovad om drygt en vecka.

                Mitt projekt har blivit så otursföljt. Först månadsvis väntan på rätt sand. Sen strul med co2, därefter ny pH-mätare som gick sönder, sedan svårighet att få tag i de fiskar jag vill ha, jag åkte sen in på sjukhus när jag väl hittat fiskar och beställt dem, tvingades därför avbeställa dem, nu när jag var så glad över att ha hittat parilusen igen var det enbart hanar, de Teleogramma som jag beställde ochsen avbeställde när jag åkte in, går ej att då tag i nu, osv....

                hehehehe, livet är en strid
                Haha, ja livet är en evig strid

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Camenius - det låter som en god anledning att skaffa ett till kar om dina spontanköp visar sig inte gå ihop

                  Inger - hur går det med dina nya?
                  Senast redigerad av Nando; 05 December 2018, 20:35.

                  Kommentar

                  • Camenius
                    • November 2004
                    • 180

                    Hahaha... akvarier är som gamla motorcyklar. Man skaffar en och är nöjd...så ser man ytterligare en läcker sak och plötsligt har man två och frugan blir inte förvånad när man efter ytterligare en tid har tre...

                    Skulle gärna ha ett mindre och satsa mer på växter och inredning. ...å så ett tanganyikaakvarrium... bredvid ett SA-akvarium.

                    Ingers tråd har också gett mig ett intresse för apistogrammor, så ett kar till är ganska troligt.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Låter bra!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Hur svårt kan det vara egentligen att lära sig det här med att filma, nu när det går så fort att ladda upp och allting. Där vi bodde förut så tog det ett halvt dygn att ladda upp en film som var på en minut, då gav jag upp. Nu övar jag - men får nog öva på ett bra tag till. Dom fula kiselalgerna blir minsann klara och fina i filmen.
                        Jag lägger upp filmen i alla fall med skämskudden på

                        ​​​​​​​//www.youtube.com/watch?v=dxt0IQFYjMQ
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj Inger!
                          Jag tycker du har ett alldeles exemplariskt ap-kar där.
                          Topp!
                          Hoppas många kikar in här i tråden och kollar filmen.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Halloj Inger!
                            Jag tycker du har ett alldeles exemplariskt ap-kar där.
                            Topp!
                            Hoppas många kikar in här i tråden och kollar filmen.
                            Kul i alla fall att du orkar kolla på min film (som är bedrövlig) inte så intressant - många blir det nog inte i alla fall

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Fin film! Tycker apisarna ser lite rundare ut nu, stämmer det?

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Fin film! Tycker apisarna ser lite rundare ut nu, stämmer det?
                                Jepps det stämmer Nando - mer kött på benen absolut

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...