Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av c90368
    Har inget svar, men konstaterar att andra har ställt samma fråga

    http://www.aquaticquotient.com/forum...ma-elizabethae
    Tack för den länken Maths, skönt att veta att det finns fler som är osäker.
    Här pojkar kommer några bilder.

    Bild 1. Den hane som jag flyttade till det större karet.
    Bild 2. Den större hanen - mobbaren.
    Bild 2 och 3. Den lilla stackars hanen/honan kryper ihop för att försöka skydda sig mot den större. Ju mer jag tittar, så blir jag nästan säker på att det är en hane. Den har inte den där rundare stjärtfenan som honorna har - eller?
    Bild 4. Honan.

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_9414.JPG Visningar:	1 Storlek:	55.4 kB ID:     	2395518Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_9419.JPG Visningar:	1 Storlek:	123.9 kB ID:     	2395519Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_9422.JPG Visningar:	1 Storlek:	122.0 kB ID:     	2395520Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_9406 (1).JPG Visningar:	1 Storlek:	111.0 kB ID:     	2395521Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_9426.JPG Visningar:	1 Storlek:	54.2 kB ID:     	2395522
    Senast redigerad av Inger H; 30 November 2018, 11:22.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Verkligen lurigt. Den förmodade lille hanen kryper så mycket med fenorna att det är svårt att se ordentligt, men troligen en liten, underdånig hane... i nuläget iallafall.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Instämmer, känslan är hanne. Blänket under ögat samt att fenorna är ihop tryckta, en hona skulle inte "behöva" göra så.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Verkligen lurigt. Den förmodade lille hanen kryper så mycket med fenorna att det är svårt att se ordentligt, men troligen en liten, underdånig hane... i nuläget iallafall.
          Ja, det tror jag med. Jag kan ju inte flytta honom också till det större karet, då blir han förmodligen jagad där med. Phuu, jag lider med den stackaren, han kommer att bli jagad till döds om jag inte tar bort honom själv .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ja, det är jävla trist när det blir sådär.
            Om det nu är, vilket verkar högst sannolikt, en hane så blir det ett evigt jagande, precis som du säger.
            Det finns inte någon möjlighet att ge den lille till någon, eller kanske att han kan få gå i ett lugnt kar i affären..?

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja, det är jävla trist när det blir sådär.
              Om det nu är, vilket verkar högst sannolikt, en hane så blir det ett evigt jagande, precis som du säger.
              Det finns inte någon möjlighet att ge den lille till någon, eller kanske att han kan få gå i ett lugnt kar i affären..?
              Nää, inte till affären, jag får se hur jag gör. Törs fasiken inte beställa ytterligare en hona igen i alla fall. Varför höll jag mig inte till gamla kända apisar för

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Bara så ni vet Mats & Maths, så är jag väldigt tacksam för den tid ni lägger ner på att skicka bilder och länkar i min tråd. Apistogramma är för mig fortfarande den mest roliga och intressanta dvärgciklid att få kolla på i mina kar - ja Discus då förstås, men dessa gobitar tittar jag numer på i andras trådar. Apistogramma är ingen lätt liten ciklid, men jag ger aldrig upp dessa, så enkelt är det

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Roligt att kunna bidra med något

                  Kan berätta att jag ägnat tid åt din första fråga, är det verkligen rätt Ap jag har fått. Såg stora likheter med trifasciata, men efter diverse djupdykningar in i nätet så tror jag att du har fått rätt fisk. Men jag skulle gärna vilja ha en bild på din dominanta hanne med stjärtfenan utspänd, för att bli helt säker
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    A. trifasciata är en väldigt vacker apis, jag har haft den.

                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        004.JPG Visningar:	1 Storlek:	107.3 kB ID:     	2395544Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        honor tre.jpg Visningar:	1 Storlek:	45.5 kB ID:     	2395545
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      ... sen Maths ska jag försöka att fota kingen imorrn . Din avatar visar en bild på denna snygga, eller hur?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Japp, och det som är lite speciellt med elizabethae är att den har en lyrstjärt som analfena.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Japp, och det som är lite speciellt med elizabethae är att den har en lyrstjärt som analfena.
                          Menar du analfenan Maths, inte stjärtfenan då?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Inger H

                            Menar du analfenan Maths, inte stjärtfenan då?

                            //Inger
                            Citerar mig själv eftersom jag tror du menar stjärtfenan
                            Han försvinner ur bild hela tiden Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9435.JPG
Visningar: 163
Storlek: 46,2 KB
ID: 2395556Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9436.JPG
Visningar: 170
Storlek: 64,5 KB
ID: 2395557

                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Tack, inte lätt att hålla ordning på vad som är vad sent på kvällen... Å det är ju en tydlig lyrstjärtfena han har.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Tack, inte lätt att hålla ordning på vad som är vad sent på kvällen... Å det är ju en tydlig lyrstjärtfena han har.
                                Då är det rätt fisk ändå . Det är lite kul med den där lyrstjärtsfenan - och kul att du hittade just den informationen . Tittade idag på alla bilder på apistogrammor som jag har haft genom åren, men ingen hade den snygga bakdelen

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...