Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Tack så mycket Nando och Linda

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Den lilla apishonan vaktar sin grotta, hon väljer att ta en genväg och simmar in i det lilla hålet på toppen av kokosnöten - i stället för att simma in i den större öppningen som dom brukar, lite kul
      Dåliga bilder med för lite ljus just där.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9386.JPG
Visningar: 177
Storlek: 88,2 KB
ID: 2395437Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9387.JPG
Visningar: 163
Storlek: 75,3 KB
ID: 2395438Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9388.JPG
Visningar: 165
Storlek: 85,2 KB
ID: 2395439
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Top-stuff!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Top-stuff!


          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Vad roligt!

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Häftigt med köksingång.... jag tycker bilderna är bra. Du tar överlag mycket fina foto!
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Marten64
                Häftigt med köksingång.... jag tycker bilderna är bra. Du tar överlag mycket fina foto!
                Ja, hoppas några småglin tar köksingången också . Kul att du gillar bilderna, ibland så lägger man ju ner lite mer tid på fotandet, men oftast så måste det gå fort.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Inger, pga att du frågade om din nya hona/hane i min tråd. Bättre att svaret hamnar i din tråd. Här är bild (lånad) och film (lånad) på A. elizabethae - hona.



                  Klicka på bilden för större version

Namn: b3a258979220c97a108afe8d3e21e45a.jpg
Visningar: 179
Storlek: 57,9 KB
ID: 2395499

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Inger, pga att du frågade om din nya hona/hane i min tråd. Bättre att svaret hamnar i din tråd. Här är bild (lånad) och film (lånad) på A. elizabethae - hona.



                    Klicka på bilden för större version

Namn: b3a258979220c97a108afe8d3e21e45a.jpg
Visningar: 179
Storlek: 57,9 KB
ID: 2395499
                    Filmen köper jag, men kan bilden verkligen vara på en vf hona? Jag kanske inte alls har dom apisar som jag tror att jag har köpt - utan några bastarder

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Filmen köper jag, men kan bilden verkligen vara på en vf hona? Jag kanske inte alls har dom apisar som jag tror att jag har köpt - utan några bastarder
                      //Inger
                      Ja... Om det är en VF-hona på bilden har jag ingen aning om - men, honor ser ut som honor och hanar ser ut som hanar...
                      Kan du göra såhär; ta tydliga bilder på alla de apor du har i karet - så benar vi ut könsfördelningen så gott det går.

                      Kommentar

                      • johhje
                        • March 2013
                        • 7

                        Hej Inger!
                        Fina fiskar det där! Funderade på det du skrev i Mats tråd: "Det är för mig svårt att se skillnad ang. kön på dessa vf, honorna har inte den gula dräkten som dom flesta odlade honorna har, utan mer åt det gråa hållet, dessutom är dom inte alls vuxna". Men visst är det väl så att den gula färg som honorna av vissa A visar upp kommer med könsmognad. Om den nya inte är vuxen har de kanske bara inte hunnit utveckla den ännu? Har aldrig haft A. elisabethae, men tycker de verkar påminna en hel del om A. iniridae som jag hade för några år sedan.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja... Om det är en VF-hona på bilden har jag ingen aning om - men, honor ser ut som honor och hanar ser ut som hanar...
                          Kan du göra såhär; ta tydliga bilder på alla de apor du har i karet - så benar vi ut könsfördelningen så gott det går.
                          Ska försöka det imorrn Mats Det jag menar med bilden på honan är, att hon är så jädrans färggrann. Annars så ser jag ju dom "regler" som visar hur en apishona ser ut
                          Just nu känner jag mig som en nybörjare vad gäller apor.

                          ​​​​​​​//Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av johhje
                            Hej Inger!
                            Fina fiskar det där! Funderade på det du skrev i Mats tråd: "Det är för mig svårt att se skillnad ang. kön på dessa vf, honorna har inte den gula dräkten som dom flesta odlade honorna har, utan mer åt det gråa hållet, dessutom är dom inte alls vuxna". Men visst är det väl så att den gula färg som honorna av vissa A visar upp kommer med könsmognad. Om den nya inte är vuxen har de kanske bara inte hunnit utveckla den ännu? Har aldrig haft A. elisabethae, men tycker de verkar påminna en hel del om A. iniridae som jag hade för några år sedan.
                            Hejsan johhje, du har säkert rätt ang. den gula färgen på honorna, att den kommer med åldern. Kul att du kikade in i min tråd

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Ska försöka det imorrn Mats Det jag menar med bilden på honan är, att hon är så jädrans färggrann. Annars så ser jag ju dom "regler" som visar hur en apishona ser ut
                              Just nu känner jag mig som en nybörjare vad gäller apor.
                              //Inger
                              Jag är med dig!
                              Honan på bilden är i lek-, yngelvårdarfas - alltså helt inställd på att skydda sina små.
                              Beroende på den miljö apor i allmänhet uppehåller sig i anlägger honorna i de flesta fall, när det gäller Apistogramma, en homogen, gul färg, ofta med några punkter eller prickar på kroppen och även svarta bröstfenor, för att kamouflera sig - tänk; sand, blad, pinnar o.s.v.

                              Ta bilder när du kan, så ser vi om vi kan utröna könsfördelningen.
                              Vi är alla "nybörjare" på apor. Apistogramma är ett stort komplex och variationerna är många!
                              ​​​​​​​


                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Har inget svar, men konstaterar att andra har ställt samma fråga

                                Hi I bought a 'pair' of wild caught elizabethae early this week. The male is about 1.5" with very obvious pointed front dorsal spine with the crescent shape tail. The other piece which I think is female is much smaller, about an inch only. Just tonight, I notice the small pc is always flaring against the male and it look like it has a short pointed front dorsal. suspect it could be a sneaker male.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...