Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Nando
    Men, vad tröttsamt. Förstår din irritation till fullo. För det priset borde man verkligen få vad man beställt. Om det inte är så att du måste betala för den nya honan kanske du kan testa att ha kvar alla? Om de vill ha mer pengar låter det dock klokt att betala genom att ge tillbaka den sämre hanen. Du märker kanske under tiden du väntar på honan om karet är för litet för två hanar. I så fall är ju valet enkelt, även om det är synd om den som flyttas runt. Lycka till!
    Det får vara dessa två hanar tills vidare. Jag kommer inte att lämna tillbaka honom, går allt åt fanders så avlivar jag hellre, det mest humana enligt mig.

    Ibland så tror jag, att beställningar som skickas hit upp till Norrland (fast där ja bor så är det mellersta Norrland), är liksom mindre värda på nåt sätt. För en månad sen fick jag en leverans på sex döda bolivianer i påsen, det var skittrist. Nu dessa som inte alls är av bra kvalitet enligt priset. Tror grossisten kanske att man inte ser skillnad på bra kvalitet eller inte? Hoppas nu bara att jag får upp dom i hull och att dom inte är sjuka på nåt sätt.
    Usch, vad jag låter bitter, men det är så jag känner just nu, men det går snart över .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      De väldigt fina ap hannar man kan se ibland är uppdragna med enbart hannar. Apistogramma har tyvärr den egenheten att leka så fort de får möjligheten och då läggs all kraft på detta istället för att växa till och bli stor och ståtlig. Om du har möjlighet att flytta en av hannarna till ett annat kar och låta honom växa till i lugn och ro så kan det vara en bra idé.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av c90368
        De väldigt fina ap hannar man kan se ibland är uppdragna med enbart hannar. Apistogramma har tyvärr den egenheten att leka så fort de får möjligheten och då läggs all kraft på detta istället för att växa till och bli stor och ståtlig. Om du har möjlighet att flytta en av hannarna till ett annat kar och låta honom växa till i lugn och ro så kan det vara en bra idé.
        Jepp, så har jag också tänkt idag. Den lille hanen - om jag nu kan fånga honom (när det blir dags) kan få gå tillsammans med Nyckelhålscikliderna, tetrorna och corysarna i 250L. Än så länge inget tjafs, men det lär komma...

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Bra! Kan du placera en av hanarna i ett annat kar så löser det många problem.
          Angående levande; kolla upp allt vad de har i z-shopen, Artemia, gör egna mixar osv.
          Senare när det drar igång i dammar och småsjöar då håvar du upp godsakerna djälv.
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 November 2018, 22:01.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Bra! Kan du placera en av hanarna i ett annat kar så löser det många problem.
            Anggående levande; kolla upp allt vad de har i z-shopen, Artemia, gör egna mixar osv.
            Senare när det drar igång i dammar och småsjöar då håvar du upp godsakerna djälv.
            Dom är inte speciellt skygga av sig, det känns skönt, så kanske det löser sig med infångandet. Nycklarna är ju vänliga individer, så att gå tillsammans med dom funkar nog bra.
            Jag kollar levandefoder fast det tar emot = sjåpigt fruntimmer . Kanske jag kan fota imorrn.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Visst är det härligt när typ 70 - 80 års akvarie erfarenhet är helt överens
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av c90368
                Visst är det härligt när typ 70 - 80 års akvarie erfarenhet är helt överens
                Haha, så sant

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Vad trist att du inte fick det som du beställde. Speciellt med tanke på vad som skett tidigare. Men verkar som att du har läget under kontroll.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av LindaAlgo
                    Vad trist att du inte fick det som du beställde. Speciellt med tanke på vad som skett tidigare. Men verkar som att du har läget under kontroll.
                    Nej, jag har absolut inte läget under kontroll, just nu känns det som om jag bara vill få dom att överleva slimmade som dom är.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Inger H

                      Nej, jag har absolut inte läget under kontroll, just nu känns det som om jag bara vill få dom att överleva slimmade som dom är.

                      //Inger
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Finns det någon butik där du bor som säljer levandefoder? Mina apor älskar blackworms som jag klipper i mindre delar för att de inte ska vara för långa/stora för de mindre fiskarna. Annars kanske frysfoder kan funka också? Artemia brukar ju vara populärt.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Finns det någon butik där du bor som säljer levandefoder? Mina apor älskar blackworms som jag klipper i mindre delar för att de inte ska vara för långa/stora för de mindre fiskarna. Annars kanske frysfoder kan funka också? Artemia brukar ju vara populärt.
                          Nando jag har bara en butik där jag shoppar allt. Jag vet att dom har levandefoder, men har inte kollat vad som finns. Jag matar för det mesta med olika sorters frysfoder, pellets kan det bli ibland också .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Okej, hoppas du hittar något levandefoder som kan passa dina dyrgripar!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ursäkta min nyfikenhet men hur mår de nya apisarna idag?

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Ursäkta min nyfikenhet men hur mår de nya apisarna idag?
                                Inte ska du be om ursäkt, bara kul när någon är nyfiken Dom verkar må bra, men den större hanen har börjat med lite jakt på den mindre, inte speciellt aggressivt men dock lite jagis.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...