Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Jag tycker alltid att det är intressant när man berättar om sina kar när allt funkar toppen - men faktiskt mer intressant när allt inte funkar som man vill, man lär sig liksom mer av det tycker jag.
    I helgen så skrev jag i Mats tråd, att jag kanske skulle filma borellimamman med sina få bebisar men att annat kom emellan, vilket skedde, fick faktiskt smått panik kan jag erkänna.

    I alla fall så hade jag märkt att slangarna var väldigt skitiga och spottade ut partiklar i lilla borelliikaret, dessutom var det dags att rengöra karets ytterfiltret eheim 2213.
    Jag gjorde allt det där, men jag rörde inget i själva karet såklart. Slangar och filter rengjordes och dessutom impellen och impellhuset som var ganska så skitiga.
    Jag satte dit impellen igen, men den ville liksom inte sätta sig på plats riktig. Ni som har dessa klassiska eheimtunnor vet att det sitter typ ett lock vilket man ska fästa impellen med. Det gick trögt att klämma dit den - men fast blev den i alla fall.
    Filtret gick inte att starta - helt tyst. Ut med filtret igen och kollade. Den där vita plastpinnen som går genom impellen hade gått av, den hade satt sig snett! Jag hade glömt den lilla gummikudden som ska sitta på pinnen . Nya pinnar är beställda.

    Som tur var så hade jag ju tömt mitt 250-liters för att börja om med ny inredning och nya invånare, så jag fick ta detta eheim 2217 (vilket är alldeles för kraftigt i detta 144L) som jag hade till detta kar, som tyvärr är helt rengjort på nyttiga filterbakterier, får hoppas på att karet i sig innehåller nyttobakterier.
    Så nu är det bara att hoppas på att inget negativt händer i karet. Smällar jag får ta när jag är en slarver.
    Sånt som kan hända,

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jahapp, var är Åheim när man behöver honom..?
      Tyvärr är jag inte mycket till hjälp angående rörliga delar i EHEIM-tunnorna, men ta det easy när du får hem de nya grejerna.
      Hoppas det fixar sig i övrigt.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Oj, vad jobbigt! Hoppas att det funkar nu och att inget dåligt händer.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ja, det skulle vara jättetrist om något tråkigt händer med detta lilla kar, som just nu är i så toppenbalans. Är ju så rädd om dessa få småttingar också som växer och frodas så fint .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Jag förstår det. Ungefär hur många små är det kvar? Växer de snabbt? Mina kakaduayngel växte otroligt långsamt till de var drygt en cm, sedan gick det snabbare. Två yngel överlevde tillslut. Tyvärr fastnade det ena i en streamerpump och dog i samband med att jag gjorde om i karet. Det var jäkligt klantigt av mig. Men ett fint ”yngel” har jag kvar fortfarande. Hoppas du får ha kvar några borelliisar!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Nando
              Jag förstår det. Ungefär hur många små är det kvar? Växer de snabbt? Mina kakaduayngel växte otroligt långsamt till de var drygt en cm, sedan gick det snabbare. Två yngel överlevde tillslut. Tyvärr fastnade det ena i en streamerpump och dog i samband med att jag gjorde om i karet. Det var jäkligt klantigt av mig. Men ett fint ”yngel” har jag kvar fortfarande. Hoppas du får ha kvar några borelliisar!
              Vad jag har sett så är det fyra kvar, ser jättefina ut med pyttesmå fenor.
              Vi är alla klantiga ibland .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Ja, så är det. Kul med ynglen!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Vad ska du förresten ha i 250-baljan nu? Var det där flaggorna gick tidigare?

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Vad ska du förresten ha i 250-baljan nu? Var det där flaggorna gick tidigare?
                    På "listan" som jag är beroende av finns just nu nyckelhålsciklider, som jag väldigt länge har velat haft, men som dyker upp allt mer sällan nu för tiden i alla fall hos imazo. Jag hoppas att dom finns kvar om en månad eller så, men förmodligen är dom borta då. Om jag hade modet så skulle dom få gå som inkörningsfiskar, men jag törs inte låta dom gå i ett icke inkört kar, det kanske inte skulle sluta väl.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Okej. Då håller jag tummarna för att de finns kvar när det är dags!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Hur går det med småttingarna?

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Hoppas att de dyker upp. Inte så lätt när man bor på ställen som inte har så stort utbud.
                          Vi har tur som nära Sthlm.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Nando, vad jag kan se så finns bara tre yngel kvar- det är från kullen där honan har vaktat sina småttingar med hela sin lilla kropp. Den andra honan har varit slappare med att köra bort tetror och pappa borellii, som inte alls verkar fatta att det faktiskt är hans avkommor det handlar om.

                            Nä Linda, det är inte så kul när fiskar som jag vill ha inte finns hemmavid, men glad ändå att jag ändå kan beställa

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Kul att några är kvar i alla fall! Undrar om det där med hur duktiga honorna är på att vakta är en fråga om personlighet eller övning. Kanske en kombination av båda.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Nä Linda, det är inte så kul när fiskar som jag vill ha inte finns hemmavid, men glad ändå att jag ändå kan beställa

                                //Inger
                                Nä, man ska vara glad för att den möjligheten finns i alla fall.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...