Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    Ok, då tror jag jag vet vilken det är, är väl bara en som ska klara sig riktigt bra längre norrut.

    Fjärilslavender är en söt liten annorlunda lavender som tydligen ska locka till sig fjärilar extra mycket. Jag har själv sån på balkongen men den är tyvärr överblommad nu...

    Lavendel är en favorit till utseendet, framförallt fjärilslavendel, och det finns inte många blommor som luktar så gott. ...

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Stahl
      Ok, då tror jag jag vet vilken det är, är väl bara en som ska klara sig riktigt bra längre norrut.

      Fjärilslavender är en söt liten annorlunda lavender som tydligen ska locka till sig fjärilar extra mycket. Jag har själv sån på balkongen men den är tyvärr överblommad nu...

      http://lev-livet-gladare.blogspot.co...-lavendel.html
      Aha, nu har jag läst länken - tack för den . Testa att köpa "min Norrlandssort", som är väldigt härdig, vilket jag kan intyga efter den vinter som vi har haft. Dessutom har den en doft på kvällarna som bara doftar sååå ljuvligt

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Inger, kan du ge mig dina bästa tips och tricks gällande Borellii? Jag funderar på att köpa ett par eller en hane och två honor till mitt lillkar (120L). De skulle i så fall gå med neontetror, platys, otocinclus, amanoräkor och banditpansarmalar.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Nando
          Inger, kan du ge mig dina bästa tips och tricks gällande Borellii? Jag funderar på att köpa ett par eller en hane och två honor till mitt lillkar (120L). De skulle i så fall gå med neontetror, platys, otocinclus, amanoräkor och banditpansarmalar.
          Det där är ju liksom lite personligt vilka fiskar man vill ha tillsammans. För min egen del skulle jag inte ha platys och otocinclus, skulle nog tycka att det blev lite för rörigt i ett så pass litet kar, men det är jag det

          Bägge apistokullarna försvann efter någon vecka, men nu är dom på gång igen.
          En bild från igår kväll av den mycket lekvilliga hanen, och en usel bild av en lika lekvillig hona som kromar sig hej vilt.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8937.JPG
Visningar: 152
Storlek: 52,1 KB
ID: 2389143Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8940.JPG
Visningar: 157
Storlek: 35,4 KB
ID: 2389144





          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            Finns det någon risk att Borellii äter småfisk som tetror eller är de snällare än andra ciklider?

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Ursprungligen postat av Stahl
              Finns det någon risk att Borellii äter småfisk som tetror eller är de snällare än andra ciklider?
              Skulle säga de inte får in tetror i munnen överhuvudtaget. Jag har svårt att se någon apistogramma få det. Men iofs kanske det finns någon tetra som blir så pass liten. Eller någon apistogramma som är så stor så att det går. Tror snarare att det kan bli så att Borelli blir stressad av tetror som är för på. Än att de skulle äta upp dem.
              Yngel skulle de nog inte tacka nej till men mitt par rör inte ens räkorna i mitt kar. Och de fungerar bra ihop med mina smyckestetror.
              Men det är bara min lilla erfarenhet av dem.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av Inger H

                Det där är ju liksom lite personligt vilka fiskar man vill ha tillsammans. För min egen del skulle jag inte ha platys och otocinclus, skulle nog tycka att det blev lite för rörigt i ett så pass litet kar, men det är jag det

                Bägge apistokullarna försvann efter någon vecka, men nu är dom på gång igen.
                En bild från igår kväll av den mycket lekvilliga hanen, och en usel bild av en lika lekvillig hona som kromar sig hej vilt.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8937.JPG
Visningar: 152
Storlek: 52,1 KB
ID: 2389143Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8940.JPG
Visningar: 157
Storlek: 35,4 KB
ID: 2389144




                De är så fina!
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Stahl
                  • June 2018
                  • 333

                  Ursprungligen postat av LindaAlgo

                  Skulle säga de inte får in tetror i munnen överhuvudtaget. Jag har svårt att se någon apistogramma få det. Men iofs kanske det finns någon tetra som blir så pass liten. Eller någon apistogramma som är så stor så att det går. Tror snarare att det kan bli så att Borelli blir stressad av tetror som är för på. Än att de skulle äta upp dem.
                  Yngel skulle de nog inte tacka nej till men mitt par rör inte ens räkorna i mitt kar. Och de fungerar bra ihop med mina smyckestetror.
                  Men det är bara min lilla erfarenhet av dem.
                  Tack Linda, de låter ju ganska betryggande. ^^

                  Har funderat på att ha Borelli ihop med Kerritetror i ett något mindre kar i framtiden.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tack Inger och Linda för era synpunkter! Grejen är ju att jag redan har några neontetror och tre platys från det att jag köpte mitt första kar för snart ett år sedan. Dessa kan jag inte göra mig av med så de går/ska gå i lillkaret. Där går även några små ottosar som man aldrig ser. Vore kul med någon intressant fisk i det karet också så det inte bara blir ett ”slaskkar” för fiskar jag inte vill ha men inte kan göra mig av med. Därför tänkte jag på borelliisar.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Stahl

                      Tack Linda, de låter ju ganska betryggande. ^^

                      Har funderat på att ha Borelli ihop med Kerritetror i ett något mindre kar i framtiden.
                      Det är en kombo som jag skulle kunna tänka mig själv. Kerritetran är ev alternativ till mitt nya kar med.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Tack Inger och Linda för era synpunkter! Grejen är ju att jag redan har några neontetror och tre platys från det att jag köpte mitt första kar för snart ett år sedan. Dessa kan jag inte göra mig av med så de går/ska gå i lillkaret. Där går även några små ottosar som man aldrig ser. Vore kul med någon intressant fisk i det karet också så det inte bara blir ett ”slaskkar” för fiskar jag inte vill ha men inte kan göra mig av med. Därför tänkte jag på borelliisar.
                        Jag har ingen erfarenhet av platys. Jag kan väl spontant tycka att det finns sämre alternativ för dem. Men samtidigt kanske de kan vara för tuffa. Beror kanske på dina individer med.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Platysarna är snälla! De simmar överallt och älskar mat men de är inte på någon och ”stör”. Jag tycker de är väldigt fredliga. Äter säkert små yngel om de kommer åt dock, men det gör ju nästan alla fiskar.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Tack Inger och Linda för era synpunkter! Grejen är ju att jag redan har några neontetror och tre platys från det att jag köpte mitt första kar för snart ett år sedan. Dessa kan jag inte göra mig av med så de går/ska gå i lillkaret. Där går även några små ottosar som man aldrig ser. Vore kul med någon intressant fisk i det karet också så det inte bara blir ett ”slaskkar” för fiskar jag inte vill ha men inte kan göra mig av med. Därför tänkte jag på borelliisar.
                            Nando, jag tycker absolut inte att någon apistogramma ska gå i något "slaskkar". Varför jag inte vill blanda mycket fisk tillsammans med dessa i ett så pass litet kar beror på att då missar man hela tjusningen med deras intressanta beteende, som jag i alla fall kan sitta långa stunder att njuta av .
                            Snygga inredningar är bra, men huvudsaken att den funkar för just den arten man har valt

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Nu kanske jag missförstår dig Inger men tycker du att den nuvarande inredningen i mitt lillkar verkar opassande för apisar? Hur skulle den i så fall bäst förbättras? Fler grenar eller växter? Jag vill gärna att de ska trivas och försöker inreda främst i det syftet. Sedan är det naturligtvis kul om jag tycker att karet är fint också. Jag har ju haft kakaduor i samma kar med neonerna, platysarna och ottosarna tidigare och då har de lekt och fått frisimmande flera gånger. Några av ynglen klarade sig också till större storlek. Så beteendet med lek och yngelvård har jag haft förmånen att iaktta tidigare och hoppas få se igen, Är det några andra beteenden som de inte kan utöva ihop med sina ”grannar”?

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                Dessa arter har ju ett speciellt beteénde och det tycker jag också är en tjusning med just dessa fiskar och då stör annan fisk, speciellt platy som är överallt och flänger runt och det distraherar ju självklart, även om dem nu lyckas få till en parning. Men det är ju hur jag skulle hålla dem men det är ju fritt att hålla dem hur man vill utan att ifrågasättas ...
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...