Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Då kanske jag tog för tunt med akrylfärgen för på vissa ställen har det inte täckt utan man ser penseldragen även från andra hållet. Jag låter det torka nu och drar på ett lager till imorgon. Förhoppningsvis ser det bättre ut då.

    Förövrigt är karet så vansinnigt tungt redan utan vatten att jag inte fattar hur vi ska lyckas lyfta upp det på möbeln. Glasmästaren har varit snäll och lånat ut typ ”vakuumhandtag” annars hade det inte gått alls. Tur att jag har en mycket stark man. Synd bara att han har en svag fru

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Färgen torkade snabbt och jag strök på ett lager till. Nu ser det ganska bra ut!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Nando
        Färgen torkade snabbt och jag strök på ett lager till. Nu ser det ganska bra ut!
        Jag målade för tunt första strykningen, så när jag målade andra gången vräkte jag på färg. Om du riktar en lampa mot bakgrunden så ser du om det finns penseldrag som lyser igenom, och då kan du stryka på med ytterligare färg där

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Tack för tipset!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Jag fortsätter att skriva om min favoritart Apistogramma.
            Om man vill uppleva ett intressant och roligt beteende, så upplever jag i alla fall att dessa små dvärgciklider verkligen levererar - allt
            Just nu i dagsläget så har "tuppen" Mr. Borellii "opal" lekt med två honor, ena honan vaktar sin kokosnötsgrotta ilsken som ett bi vid ena kortsidan. Jag placerade en andra kokosnöt vid den andra kortsidan (karet 80cm långt), men den andra honan valde inte alls den grottan, utan en ihålig rot typ 20cm från den andra honan, så vad vi människor tycker ska funka bra är oftast fel.
            Dessa två honor ryker såklart ihop titt som tätt, medans pappa Borelli simmar runt i hela karet och bryter upp sig.

            Postar en vedervärdig bild, grottan ligger för långt - och för mörkt för att få en hyfsad bild. I alla fall, så kanske det syns att honan har grävt för passagen in till grottan för att skydda sina småttingar Och en bild på pappan, om han nu blir det.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8842.JPG
Visningar: 173
Storlek: 38,1 KB
ID: 2388012Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8837.JPG
Visningar: 171
Storlek: 24,4 KB
ID: 2388013Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8841.JPG
Visningar: 173
Storlek: 56,5 KB
ID: 2388014

            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Vad roligt med en familj med inbördes grannkrig! Snygg är han, hanen!

              Hur mår flaggorna?

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Inger H
                Jag fortsätter att skriva om min favoritart Apistogramma.
                Om man vill uppleva ett intressant och roligt beteende, så upplever jag i alla fall att dessa små dvärgciklider verkligen levererar - allt
                Just nu i dagsläget så har "tuppen" Mr. Borellii "opal" lekt med två honor, ena honan vaktar sin kokosnötsgrotta ilsken som ett bi vid ena kortsidan. Jag placerade en andra kokosnöt vid den andra kortsidan (karet 80cm långt), men den andra honan valde inte alls den grottan, utan en ihålig rot typ 20cm från den andra honan, så vad vi människor tycker ska funka bra är oftast fel.
                Dessa två honor ryker såklart ihop titt som tätt, medans pappa Borelli simmar runt i hela karet och bryter upp sig.

                Postar en vedervärdig bild, grottan ligger för långt - och för mörkt för att få en hyfsad bild. I alla fall, så kanske det syns att honan har grävt för passagen in till grottan för att skydda sina småttingar Och en bild på pappan, om han nu blir det.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8842.JPG
Visningar: 173
Storlek: 38,1 KB
ID: 2388012Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8837.JPG
Visningar: 171
Storlek: 24,4 KB
ID: 2388013Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8841.JPG
Visningar: 173
Storlek: 56,5 KB
ID: 2388014
                Visst är det underbart, tänk om bara fler förstod vad vilka underbara fiskar detta är. Men de är små och oansenliga i affären, så då är det lättare att gå på större och mer iögonenfallande fiskar som Skalar och Diskus.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av c90368

                  Visst är det underbart, tänk om bara fler förstod vad vilka underbara fiskar detta är. Men de är små och oansenliga i affären, så då är det lättare att gå på större och mer iögonenfallande fiskar som Skalar och Diskus.
                  Kan bara hålla med. De har en sån stor personlighet i en liten kropp.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Jag fortsätter att skriva om min favoritart Apistogramma.
                    Om man vill uppleva ett intressant och roligt beteende, så upplever jag i alla fall att dessa små dvärgciklider verkligen levererar - allt
                    Just nu i dagsläget så har "tuppen" Mr. Borellii "opal" lekt med två honor, ena honan vaktar sin kokosnötsgrotta ilsken som ett bi vid ena kortsidan. Jag placerade en andra kokosnöt vid den andra kortsidan (karet 80cm långt), men den andra honan valde inte alls den grottan, utan en ihålig rot typ 20cm från den andra honan, så vad vi människor tycker ska funka bra är oftast fel.
                    Dessa två honor ryker såklart ihop titt som tätt, medans pappa Borelli simmar runt i hela karet och bryter upp sig.

                    Postar en vedervärdig bild, grottan ligger för långt - och för mörkt för att få en hyfsad bild. I alla fall, så kanske det syns att honan har grävt för passagen in till grottan för att skydda sina småttingar Och en bild på pappan, om han nu blir det.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8842.JPG
Visningar: 173
Storlek: 38,1 KB
ID: 2388012Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8837.JPG
Visningar: 171
Storlek: 24,4 KB
ID: 2388013Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8841.JPG
Visningar: 173
Storlek: 56,5 KB
ID: 2388014
                    Vilka underbara bilder och så roligt att få följa familjen Borellii "opal". De är så charmiga och vackra fiskar!
                    Tycker att det är spännande att de väljer boplats så nära varandra trots allt. Undrar hur nära honorna i det vilda väljer att vara.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Ja, det undrar jag också! Man skulle ju ha trott att en "sämre" grotta vore bättre än en som ligger för nära en annan honas revir, men så verkar det ju inte vara i detta fall. Det är verkligen spännande och intressanta små fiskar! Hoppas det blir frisimmande Inger!

                      Linda - fin ny profilbild!

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Ja, det undrar jag också! Man skulle ju ha trott att en "sämre" grotta vore bättre än en som ligger för nära en annan honas revir, men så verkar det ju inte vara i detta fall. Det är verkligen spännande och intressanta små fiskar! Hoppas det blir frisimmande Inger!

                        Linda - fin ny profilbild!
                        Ja men man kan ju tycka det. Jag har tittat (tidigare) på lite klipp från deras naturliga miljö. Kanske en fråga att ställa i apistogramma-tråden.

                        Tack så mycket.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av c90368

                          Visst är det underbart, tänk om bara fler förstod vad vilka underbara fiskar detta är. Men de är små och oansenliga i affären, så då är det lättare att gå på större och mer iögonenfallande fiskar som Skalar och Diskus.
                          Håller med dig till fullo Maths . Här uppe finns sällan eller aldrig Apistogramma i affären tyvärr, så det är bra att imazo finns på gott å ont. Helst vill jag ju kunna välja fiskar själv som jag vill ha.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Vad roligt med en familj med inbördes grannkrig! Snygg är han, hanen!

                            Hur mår flaggorna?
                            Flaggorna är ett kapitel för sig - inte alls vad jag förväntade mig. Efter att den första tiden ha varit lugna och fredliga, så visar dom sig nu från en helt annan sida. En av dom var kaxig från början, men nu jagar alla varann och är aggressiva sinsemellan, jag som avskyr stora bråk i mina kar. Lite tjafsande kan jag tåla, men där går gränsen. Jag tror faktiskt att alla är hannar, därför allt bråk vem som är "störst, bäst och vackrast", det är helt omöjligt att se någon skillnad i utseendet, alla ser exakt likadana ut. Inte nog med det så har alla växter sett sitt forna jag, trots en allsidig kost med massor av grönt, så har dom käkat växter hej vilt, jag kommer att få byta ut alla eller så klippa ner dom.

                            Flaggorna kommer även dom att bytas ut mot någon annan art, kanske blir det några apisar även i detta kar - någon högryggad kanske tillsammans med någon lite slimmigare + tetror med små munnar. Alla kolglödstetror har dom mumsat i sig, men det var väntat.
                            Så nu vet du Nando

                            //Inger
                            ​​​​​​​
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Okej, då vet jag. Låter ju inget vidare och jag kan avföra flaggor som en tänkbar kommande fisk. Trist Inger. Hoppas du hittar några trevliga ersättare.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Inger H

                                Flaggorna är ett kapitel för sig - inte alls vad jag förväntade mig. Efter att den första tiden ha varit lugna och fredliga, så visar dom sig nu från en helt annan sida. En av dom var kaxig från början, men nu jagar alla varann och är aggressiva sinsemellan, jag som avskyr stora bråk i mina kar. Lite tjafsande kan jag tåla, men där går gränsen. Jag tror faktiskt att alla är hannar, därför allt bråk vem som är "störst, bäst och vackrast", det är helt omöjligt att se någon skillnad i utseendet, alla ser exakt likadana ut. Inte nog med det så har alla växter sett sitt forna jag, trots en allsidig kost med massor av grönt, så har dom käkat växter hej vilt, jag kommer att få byta ut alla eller så klippa ner dom.

                                Flaggorna kommer även dom att bytas ut mot någon annan art, kanske blir det några apisar även i detta kar - någon högryggad kanske tillsammans med någon lite slimmigare + tetror med små munnar. Alla kolglödstetror har dom mumsat i sig, men det var väntat.
                                Så nu vet du Nando

                                //Inger
                                Vad tråkigt att det inte riktigt fungerade. De verkar verkligen haft fullt upp den tiden som de varit i ditt akvarium.
                                ​​​​​​​Men dina nya planer låter trevliga med.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...