Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Nando
    Förstår. Spännande väntan! Hur smakar vinet? Jag är också sugen på vin men är dunderförkyld och då smakar det ju inget vidare
    Vinet smakade utmärkt, krya på dig!

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Det verkligen vackert Ingrid!
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ursprungligen postat av Inger H

        Vinet smakade utmärkt, krya på dig!

        //Inger
        Tack!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Idag har jag också druckit lite vin och funderat på hur jag ska göra i mina mindre kar när det större är klart. En del fiskar ska ju flytta till storkaret så då finns det möjlighet att köpa nytt och ev byta inriktning i något av de mindre. Angenäma bekymmer

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Nando
            Idag har jag också druckit lite vin och funderat på hur jag ska göra i mina mindre kar när det större är klart. En del fiskar ska ju flytta till storkaret så då finns det möjlighet att köpa nytt och ev byta inriktning i något av de mindre. Angenäma bekymmer
            Ska bli skoj att se vad du hittar på

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Ja, det är ju en stor del av nöjet att planera! Är så glad att jag inte köpte storkaret direkt när jag ville göra det utan väntade i flera månader. Hela den här processen, inklusive min projekttråd, har varit väldigt givande för mig. Tror resultatet i karet blir bättre också eftersom jag verkligen haft möjlighet att tänka till. Sedan får det räcka med kar för min del. Tre är nog. Tror jag

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av Nando
                Ja, det är ju en stor del av nöjet att planera! Är så glad att jag inte köpte storkaret direkt när jag ville göra det utan väntade i flera månader. Hela den här processen, inklusive min projekttråd, har varit väldigt givande för mig. Tror resultatet i karet blir bättre också eftersom jag verkligen haft möjlighet att tänka till. Sedan får det räcka med kar för min del. Tre är nog. Tror jag
                Önskar att jag vore mer lagt åt det hållet med. :P
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Hur går det med champagnetetrorna? Är de fint utfärgade? Har fjärilarna blivit mindre skygga än?

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Hur går det med champagnetetrorna? Är de fint utfärgade? Har fjärilarna blivit mindre skygga än?
                      Satt mig precis vid datorn Nando. Går fint med tetrorna och dom är vackert utfärgade.

                      Jag har funderat nu i em. på hur jag skall kunna förmedla till er (några få i alla fall) hur det har gått för mina VF Fjärilsciklider.
                      Just nu har vi kompisar besök, så jag uppdaterar i morrn

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Okej, jag läser imorgon.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Lite uppdatering om mitt 250-liters VF Fjärilsciklid-kar, som nu är ett fd Fjärilsciklid-kar

                          Ni som följer mig vet ju att jag skaffade dessa åtta Fjärilsciklider i vintras, skygga som bara den från dag ett, och denna skygghet har bara fortsatt hela tiden - tyvärr, månad efter månad. Jag har aldrig sett detta beteende någonsin under dessa år, trots att jag inredda efter konstens alla regler för just fjärilar. En avled efter en vecka. Sen hittade jag tre st. döda efter ett tag. Förmodligen har dom - i alla fall som jag har upplevt det blivit rädda för sig själva, vad vet jag?
                          Jag gillar ju att kolla på olika arters beteenden, ibland förstår jag vad som kanske gått snett, men hur dessa ciklider har betett sig gör mig ganska så frustrerad. Jag har ju inte alls kunnat suttit vid karet och studerat dom.

                          I alla fall så tänkte jag för fjorton dagar sen att nu får det faktiskt vara nog, detta kar var inte alls kul.
                          Jag bestämde mig, att jag struntar i hur dessa fyra fjärilarna beter sig, dom kan inte bli skyggare än vad dom redan är (dör dom så dör dom var min elaka tanke just då), så nu satte jag igång med att rensa ur ganska så mycket cryptosar samt inredde med ett antal grova rötter från ytan och ner, ett par "äggläggningstenar" tillsattes också. Jag visste då vad jag skulle ha i karet efter lite betänketid.

                          Så kom då dom nya för fjorton dagar sen, 3+3 Mesonauta SP VF ungdomar samt 3+3 Laetacara curviceps även dom ungdomar, bägge arterna har inte fått sina rätta färger ännu.
                          Åh tänk ändå vad detta kar levde upp, blev så himla glad och peppad - flaggcikliderna så himla coola, sociala och söta, även kurvisarna betedde sig lika - lika söta dom. Kurvcikliderna har jag tittat efter länge, men har inte funnits på listan förrän nu.

                          Det som har gjort mig så jäkelens glad, är att dessa fyra fjärilar som finns kvar har helt levt upp, skyggheten är som bortblåst, dom kommer fram till rutan när jag närmar mig karet, tuffar till sig lite mot kurvisarna som dom har blivit kompisar med, dessutom får jag äntligen beskåda dess vf färg, som kanske inte är lika vacker som dom odlade.

                          Och jag fattar ingenting? Kan det vara så tro, att skyggheten försvann och att fjärilarna kände sig trygga när andra arter "liksom tog över alla hemskheter", ja det här var i alla fall en gåta för mig, men dock väldigt intressant.
                          Puhh, länge sen jag skrev så långt inlägg

                          Jag ska fota nykomlingarna nu så lägger upp bilder lite senare.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Vad roligt att det har fjärilar som var kvar har börjat leva upp. En nyfiken fråga. Vet inte om det är jag som kanske läser dåligt. Men hade du några andra fiskar i akvariet utöver fjärilarna sen tidigare?
                            Ska bli roligt att få se dina flaggciklider och kurvciklider med. Samt då hela karet.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Inger, tack för ditt långa inlägg. Din beskrivning av fjärilarnas beteende är intressant att ta del av. Kanske är det, som du säger, närvaron av de nya som gör att de återstående fjärilarna levt upp. Tråkigt naturligtvis att några inte klarade sig men vad härligt att de som är kvar nu kommer till sin rätt.

                              Flaggciklider tycker jag verkar vara en riktigt häftig fisk! Har funderat på sådana också. Hade inte du flaggor för länge sedan som var lättskrämda, eller missminner jag mig? Bra i alla fall att dina nya verkar nyfikna och orädda! Jag ser verkligen fram emot bilder!

                              Vill bara tillägga att det är så himla kul att du är tillbaka i din tråd och att dina kar funkar bra! Gillar dina inlägg!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Håll i hatten nu för bildbombardimang

                                Dom två första bilderna på flaggorna efter dag två, kallar den ena "Ragge" - ser ut som han/hon reser ragg.
                                Kurvcikliden, även kallad "den leende acaran", det kan man ju förstå. Kolla på fjärilen så glad den är

                                Bifogade filer
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...