Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Hur känns det nu Inger, har du hunnit landa i det som hände? Pratade du med butiken? Hur tänker du för framtiden? Jag hoppas att du mår okej och önskar dig en trevlig helg.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Nando
      Hur känns det nu Inger, har du hunnit landa i det som hände? Pratade du med butiken? Hur tänker du för framtiden? Jag hoppas att du mår okej och önskar dig en trevlig helg.
      Snälla omtänksamma Nando, japp jag har väl landar lite sådär, fast ju mer jag funderar på vad som nu skedde så känns det som ett j'''la totalt misslyckande - kaxig som jag var dessutom där från början. Du vet, somt när hundarna lägger svansen mellan benen och inte vill vara med riktigt på vad som händer och sker eftersom dom känner en enorm osäkerhet. Där är jag just nu, men snart känns det nog bättre .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Förstår hur du menar. Jag uppfattar dig som en ödmjuk person som verkligen vill det bästa för dina djur och då blir det ju lätt att man tar på sig skulden och blir osäker när fiskar blir sjuka. Med din långa erfarenhet kommer du naturligtvis att ta dig igenom även denna motgång och så småningom våga satsa igen. Men det betyder ju inte att det inte känns jobbigt nu. Det är dessutom svårare när man inte vet varför det blev som det blev. Hoppas att du snart orkar ladda om och hålla svansen högt!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Hmmm...
          Jag kan inte hitta något som får mig att kunna säga vad som skett - ett mysterium faktiskt.
          Är dock tveksam om att det skulle handla om maten... Men, det får du och Maths prata vidare om.
          Det där om avlivningarna; tänkte liksom att du kanske hade kunnat vänta lite för att se hur det utvecklade sig... men, men det är historia nu.

          Om du skall testa vf fjärilar, så vänta en tid så att karet får komma in i en skön lunk och liksom "går av sig självt".
          Mats, har ju funderat på hur du menar med "kanske hade kunnat vänta lite för att se hur det utvecklade sig"? För mig kändes det helt rätt med att avliva fjärilarna, men är intresserad av hur du hade gjort med dessa?
          Du vet att jag bara vill veta - hur du eventuellt hade gått vidare

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Mats, har ju funderat på hur du menar med "kanske hade kunnat vänta lite för att se hur det utvecklade sig"? För mig kändes det helt rätt med att avliva fjärilarna, men är intresserad av hur du hade gjort med dessa?
            Du vet att jag bara vill veta - hur du eventuellt hade gått vidare
            //Inger
            Att se sjuka fiskar är något av det värsta som finns, så jag förstår dig.
            Jag har ju bara de där bilderna att utgå ifrån, och kanske hade jag också reagerat som du gjorde - men, jag hade nog låtit det gå några dygn, gjort något vattenbyte, bara för att se hur deras "illamående" hade utvecklat sig.
            När jag läste ditt inlägg fick jag liksom känslan av att du väldigt snabbt tog beslut om att avliva. Men, som sagt, jag förstår dig - när man ser att fiskarna mår dåligt vill man göra pinan kort och ta bort dom omedelbart.
            Hade jag sett vad du såg irl så kanske jag också fattat ett snabbt beslut - svårt att säga.
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 February 2018, 19:30.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Att se sjuka fiskar är något av det värsta som finns, så jag förstår dig.
              Jag har ju bara de där bilderna att utgå ifrån, och kanske hade jag också reagerat som du gjorde - men, jag hade nog låtit det gå några dygn, gjort något vattenbyte, bara för att se hur deras "illamående" hade utvecklat sig.
              När jag läste ditt inlägg fick jag liksom känslan av att du väldigt snabbt tog beslut om att avliva. Men, som sagt, jag förstår dig - när man ser att fiskarna mår dåligt vill man göra pinan kort och ta bort dom omedelbart.
              Hade jag sett vad du såg irl så kanske jag också fattat ett snabbt beslut - svårt att säga.
              Ok Mats, tack för svar
              Ha en fin helg!
              Här uppe hos oss i Västernorrland så har vi fått snö så det räcker och blir över, snödjup nu 142cm. Rekord sen snödjupet börjades att mätas ligger på 145 cm. Innan vintern är över så kanske rekordet slås. "Mög" från ovan som ansjo-Anders kallade det .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Hej Inger! Hur står det till?

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Jag ligger i sängen med virus nr två, feber igen, tar på krafterna med så täta feberperioder, jag som så himla sälla brukar vara sjuk.
                  Tack för omtanken Nando

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Nä men va trist Inger att fjärilarna inte klarade sig!!! Jag vet hur maktlös och frustrerad man känner sig! Men du ska inte känna att du inte lyckades! Saker händer och nåt fick väl fäste hos dem och de insjuknade, kan varit parasiter eller nåt.... Du får göra ett nytt försök om ett tag!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Vad tråkigt att du är sjuk. Hoppas du blir frisk snart.

                      Vi är också inne i en period av feber m.m. Mycket vabbande blir det... Det är mysigt att vara hemma med barnen samtidigt som det är stressande att vara borta mycket från jobbet. Men, nu är det ju snart vår om man är lite optimistiskt lagd! Då brukar sjukdomarna ge sig!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Krya på dig Inger! Läste ifatt nu vad som hänt. Visst är det tråkigt när det går den vägen, men inte så himla mycket att göra åt när man inte vet varför. För egen del så tänker jag att fiskarna är känsliga och ibland går det inte vägen hur sorgligt det än är. Det jag kan göra som ägare är att hålla en jämn och hög standard, så långt jag nu förstår. Ofta går det bra. Ibland inte. Har själv 5 kvar av 13 neonregnbågar. Så just dessa blir det inte igen. De hinner jag ju inte ens avliva då de över natten fixar detta på egen hand utan någon förvarning. Så jag känner med dig men ser det inte som att du kan göra mer än du gjort. Sköt om dig nu och skippa virus nummer 3. Nu räcker det med virus
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av åheim
                          Nä men va trist Inger att fjärilarna inte klarade sig!!! Jag vet hur maktlös och frustrerad man känner sig! Men du ska inte känna att du inte lyckades! Saker händer och nåt fick väl fäste hos dem och de insjuknade, kan varit parasiter eller nåt.... Du får göra ett nytt försök om ett tag!
                          Tack för pepp åheim

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Krya på dig Inger! Läste ifatt nu vad som hänt. Visst är det tråkigt när det går den vägen, men inte så himla mycket att göra åt när man inte vet varför. För egen del så tänker jag att fiskarna är känsliga och ibland går det inte vägen hur sorgligt det än är. Det jag kan göra som ägare är att hålla en jämn och hög standard, så långt jag nu förstår. Ofta går det bra. Ibland inte. Har själv 5 kvar av 13 neonregnbågar. Så just dessa blir det inte igen. De hinner jag ju inte ens avliva då de över natten fixar detta på egen hand utan någon förvarning. Så jag känner med dig men ser det inte som att du kan göra mer än du gjort. Sköt om dig nu och skippa virus nummer 3. Nu räcker det med virus
                            Tack Johnny! Japp det är trist när det inte går som man har tänkt sig - ännu tristare när det sker under loppet av bara fyra dagar, det har med fjärilarna skulle ju bli så kul att testa.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8385.JPG
Visningar: 180
Storlek: 432,5 KB
ID: 2380967

                              Här i mitt lite nu vildvuxna kar simmar nu tio st, VF fjärilsciklider. Min kära sambo brukar ibland kalla mig "lite dum-tjurig", kanske det är så, men efter katastrofen med dom odlade, så tänkte jag att skam den som ger sig. Så på´t igen - alla lever nu i alla fall efter fem dagar i karet och äter som små grisar gör dom. Jag fick några extra gratis efter dom förra.
                              Aningen skygga, men jag sitter långa stunder framför karet så mig gillar dom nu - snabba rörelser gillas dock inte alls. Efter att ha tillsatt tjugo kolglödstetror så verkar dom aningen tuffare. Kameran är pyton, så inga bilder än.

                              Blev aningen nojig efter mitt misslyckande, så dyra vattentester köptes innan dessa VF köptes. NH4/NH3 =0, KH= 4 (lite lågt?) PH 7,2 och Nitrat 0. Har gömt testerna tills vidare
                              Ph i kranvattnet är 6,5 och i karet 7,2 - tror att sanden höjer Ph:t i karet vad annars?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8385.JPG
Visningar: 180
Storlek: 432,5 KB
ID: 2380967

                                Här i mitt lite nu vildvuxna kar simmar nu tio st, VF fjärilsciklider. Min kära sambo brukar ibland kalla mig "lite dum-tjurig", kanske det är så, men efter katastrofen med dom odlade, så tänkte jag att skam den som ger sig. Så på´t igen - alla lever nu i alla fall efter fem dagar i karet och äter som små grisar gör dom. Jag fick några extra gratis efter dom förra.
                                Aningen skygga, men jag sitter långa stunder framför karet så mig gillar dom nu - snabba rörelser gillas dock inte alls. Efter att ha tillsatt tjugo kolglödstetror så verkar dom aningen tuffare. Kameran är pyton, så inga bilder än.

                                Blev aningen nojig efter mitt misslyckande, så dyra vattentester köptes innan dessa VF köptes. NH4/NH3 =0, KH= 4 (lite lågt?) PH 7,2 och Nitrat 0. Har gömt testerna tills vidare
                                Ph i kranvattnet är 6,5 och i karet 7,2 - tror att sanden höjer Ph:t i karet vad annars?

                                //Inger
                                Heja Inger, jag håller alla tummar jag kan för dig och dina fjärillar!
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...