Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Kan inte se bilderna tyvärr...
    Konstigt? Försöker igen då.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8339.JPG
Visningar: 186
Storlek: 98,6 KB
ID: 2379233Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8342.JPG
Visningar: 186
Storlek: 89,1 KB
ID: 2379234Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8352.JPG
Visningar: 180
Storlek: 68,3 KB
ID: 2379235

    ​​​​​​​
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Med facit i handen, så kanske jag skulle ha matat med flingfoder från början och sakta gått över till fryst. Det är väldigt sällan eller aldrig jag matar med flingor - kanske bara när jag har väldigt små tetror med små munnar då jag brukar smula flingorna.

      Jag har avlivat ännu en fjäril som stod flåsande och blek under en rot, så en återstår...
      Nu känns det som om jag måste landa ett tag, avliva djur känns inte bra för mig, men ett ansvar som vi har som djurägare vilka djur det än gäller.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Tänker på dig...

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Jag har funderat ganska mycket på detta under åren och min högst privata teori är denna:

          Fjärilarna lever i naturen i mindre vattensamlingar, typ dammar, med en hög vattentemperatur, där finns det gott om alger och andra mindre vattendjur. Så det är kanske så att de äter väldigt liten föda i det vilda. När de sen odlas så lär ju inte deras mag och tarm system omvandlas, utan snarare anpassas till flingfoder.
          Vad som talar emot detta är naturligtvis de som har fjärilar som regelbundet äter fryst foder. Men kan det vara så att de har större fiskar i karet som tar majoriteten av fodret vid ytan, där de "blyga" fjärilarna inte är med och konkurrerar, utan de tar de mindre resterna som faller ner mot botten.

          En teori som någon kanske kan bevisa?
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Nando
            Tänker på dig...
            Tack Nando för kramar å allt det värmer.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av c90368
              Jag har funderat ganska mycket på detta under åren och min högst privata teori är denna:

              Fjärilarna lever i naturen i mindre vattensamlingar, typ dammar, med en hög vattentemperatur, där finns det gott om alger och andra mindre vattendjur. Så det är kanske så att de äter väldigt liten föda i det vilda. När de sen odlas så lär ju inte deras mag och tarm system omvandlas, utan snarare anpassas till flingfoder.
              Vad som talar emot detta är naturligtvis de som har fjärilar som regelbundet äter fryst foder. Men kan det vara så att de har större fiskar i karet som tar majoriteten av fodret vid ytan, där de "blyga" fjärilarna inte är med och konkurrerar, utan de tar de mindre resterna som faller ner mot botten.

              En teori som någon kanske kan bevisa?
              Kan så vara Maths som du beskriver det, men dessa sex fjärilar var inte det minsta blyga på maten innan dom blev sjuka - tvärt emot så var dom glupska som fasen på det frysta tinade fodret?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Som vi kan vara på hamburgare och annat gott...

                Men som inte är för vårt bästa.

                Ingen skugga över dig, vi vill alla ge våra fiskar de vi tror och har lärt oss är bra för dem. Min teori bygger på att den allmänna sanningen inte kanske gäller alla fiskarter alltid. Men vem förmedlar den informationen?
                Senast redigerad av c90368; 30 January 2018, 22:26.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Hej Inger!
                  Faktum är att jag är helt förbluffad över att dina fjärilar dukade under så snabbt.
                  Jag vet inte vad som hänt, vad det beror på eller vad du skulle ha kunnat göra åt det.
                  Jag vill heller inte blanda mig i den idé-diskussion som du och Maths (c-90) har om att det är maten som orsakat dina fjärilars död.
                  Jag vet att Maths har en otrolig kunskap och jag hyser stor respekt för hans analytiska förmåga, så jag vill bara ställa några frågor kring fjärilsdöden.

                  Innan jag ställer frågorna, vill jag också konstatera Maths beskrivning i ett tidigare inlägg.
                  Fjärilscikliden spenderar sin mesta tid genom att äta. Framför allt sker matjakten i de sedimentrika lager som mestadels utgör bottenmiljön i deras naturliga miljö. Här bökar de i ”mulmen” och silar ut smådjur och annat ätbart.
                  En liknande miljö får man genom att låta karet skapa sin egen biologiska rytm. Det tar tid, men godartad ”mulm”, eller vad vi nu skall kalla det, är fylld av nyttigheter - och är inte detsamma som innehållslös skit som gärna samlar sig i drivor och som man bör rensa bort.

                  Godartad, näringsrik mulm kan se ut såhär (bilden tagen för några minuter sedan):

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2275 (1).jpg
Visningar: 152
Storlek: 433,8 KB
ID: 2379274

                  Nu till frågorna;
                  Vad har du gett fiskarna för mat?
                  Hur såg sjukdomssymtomen ut?

                  På bilderna ser man inga direkta, yttre symtom, men man ser att de ”flämtar” - och bara det är ju jobbigt att se sina fiskar göra.

                  Flämtade de uppe vid ytan?
                  Rörde de sina kroppar på ett ”wobbligt”, slingrande sätt, eller stod de helt stilla med kropparna?
                  Hittade du, de facto, döda fiskar?

                  Jag får en känsla av att du startade en avlivning ganska snabbt, och det är en instinktiv åtgärd man gärna utför, liksom för att ”få bort problemet” då det känns övermäktigt att se sina fiskar sjuka - fullt förståeligt!

                  Som sagt, Inger, jag vet inte vad som orsakat dina fjärilars beteende och kan bara beklaga det som inträffat.
                  Hoppas du snart kommer förbi den här trista händelsen.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Halloj Mats!
                    Svar på din första fråga; jag har matat med artemia, svarta/vita mygg och cyklops. Kollade utgångsdatum på samtliga för en stund sedan, där dom tre första har en hållbarhet till okt 2019 och cyklopsen till 28-02-18.
                    Fråga två ; dom började flämta allt mer, blev bleka och sökte sig till bottenregionen där dom liksom gömde sig.
                    Fråga tre; nej inget flämtande uppe vid ytan.
                    Fråga fyra; nej inget wobblande eller slingrande kroppar, var hur pigga som helst vid matdags, lika pigga som opalerna.
                    Fråga fyra; hittade en i morse som flöt omkring och luktade pyton.

                    Japp Mats, avlivningarna gick snabbt, jag såg ju hur dom led - väldigt bleka och med en andning som absolut inte var normal.
                    I morse så avlivade jag den sista - den på bilden, lika blek som dom andra kippade den under en rot.

                    Såklart kommer jag förbi den här händelsen också, börjar redan tänka på VF fjärilar - fast bara en tanke .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      Men fy så trist!!! Kramar!!!
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Hmmm...
                        Jag kan inte hitta något som får mig att kunna säga vad som skett - ett mysterium faktiskt.
                        Är dock tveksam om att det skulle handla om maten... Men, det får du och Maths prata vidare om.
                        Det där om avlivningarna; tänkte liksom att du kanske hade kunnat vänta lite för att se hur det utvecklade sig... men, men det är historia nu.

                        Om du skall testa vf fjärilar, så vänta en tid så att karet får komma in i en skön lunk och liksom "går av sig självt".

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Tråkigt när så'nt händer, särskilt när man inte har en aning om varför. Förr fick jag känslan av att fjärilar var känsliga, och tynade bort ganska snabbt, men på senare år har jag haft fjärilar som varit robusta och tåliga, med fjärilsmått mätt. Kan kanske vara så att vissa stammar är känsligare än andra? De är kanske odlade under förhållanden som gör att de tål stress/flyttar sämre, och/eller kräver rätt speciella betingelser för att överleva? Angående stressbiten, har hört att fjärilar är rätt känsliga för flyttar, och miljöombyte, och det ryktet kan de ju ha fått på grund av stammar och/eller odlingsmetoder som inte varit optimala?

                          I "min" butik brukar han ta in svenskodlade, och ibland vildfångade fjärilar, och dessa har jag upplevt som betydligt tåligare.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Shepard
                            Tråkigt när så'nt händer, särskilt när man inte har en aning om varför. Förr fick jag känslan av att fjärilar var känsliga, och tynade bort ganska snabbt, men på senare år har jag haft fjärilar som varit robusta och tåliga, med fjärilsmått mätt. Kan kanske vara så att vissa stammar är känsligare än andra? De är kanske odlade under förhållanden som gör att de tål stress/flyttar sämre, och/eller kräver rätt speciella betingelser för att överleva? Angående stressbiten, har hört att fjärilar är rätt känsliga för flyttar, och miljöombyte, och det ryktet kan de ju ha fått på grund av stammar och/eller odlingsmetoder som inte varit optimala?

                            I "min" butik brukar han ta in svenskodlade, och ibland vildfångade fjärilar, och dessa har jag upplevt som betydligt tåligare.
                            Nej, jag kommer aldrig att få svar på den frågan... varför.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Hmmm...
                              Jag kan inte hitta något som får mig att kunna säga vad som skett - ett mysterium faktiskt.
                              Är dock tveksam om att det skulle handla om maten... Men, det får du och Maths prata vidare om.
                              Det där om avlivningarna; tänkte liksom att du kanske hade kunnat vänta lite för att se hur det utvecklade sig... men, men det är historia nu.

                              Om du skall testa vf fjärilar, så vänta en tid så att karet får komma in i en skön lunk och liksom "går av sig självt".
                              Jag funderar ju så att hjärnan går på högvarv, så tankarna har förstås gått till maten, men då skulle ju den lilla befolkningen som finns kvar i karet också har blivit drabbade, men så är inte fallet.
                              Ja jag vet det där med avlivningarna, men har ju aldrig behövt tagit till det så drastiskt förut - i mitt tycke då. Nu går jag vidare, karet får puttra på tills vidare .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ursprungligen postat av Inger H

                                Nej, jag kommer aldrig att få svar på den frågan... varför.

                                //Inger
                                Nej, de kan ju inte berätta varför de mår dåligt. Känner igen den känslan. Men bakslag inträffar, så man får glädjas åt de fiskar som trivs och mår bra, vilket ju brukar vara de allra flesta. Vill ju trots allt inte vara utan dessa levande konstverk.
                                Bifogade filer
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...