Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Nu händer lite grejor bland fjärilarna, inget tätt "stimmande" längre efter några dagar, utan dom sprider ut sig allt mer,
    Hannarna har börjar att "käbbla" lite med varann och letar förmodligen kommande partner. Honornas bukar har övergått till att bli allt rödare, så nu blir jag sittande långa stunder vid karet . Tilläggas att dom äter allt jag ger dom i form av olika frysfoder .

    //Inger
    Nu drar det igång...

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Nu drar det igång...
      Japp, kuligt värre

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ursprungligen postat av Inger H
        Nu händer lite grejor bland fjärilarna, inget tätt "stimmande" längre efter några dagar, utan dom sprider ut sig allt mer,
        Hannarna har börjar att "käbbla" lite med varann och letar förmodligen kommande partner. Honornas bukar har övergått till att bli allt rödare, så nu blir jag sittande långa stunder vid karet . Tilläggas att dom äter allt jag ger dom i form av olika frysfoder .

        //Inger
        Spännande, då kanske något par är på gång att bildas!

        Mina bolivianer behöll gruppbeteendet ganska länge innan den enda hanen och en av honorna tillslut bildade ett par. Nu har de lekt två gånger på kort tid och för tillfället vallar de yngel. Det är svårt att vara rationell när det kommer till yngel märker jag. Min tanke har varit, och är väl fortfarande, att de yngel som eventuellt klarar sig välkomnas men att jag inte vill plocka ut yngel för att försöka dra upp dem själv. Samtidigt kände jag mig ledsen när den första kullen blev mindre och mindre för att tillslut vara borta. De andra fiskarna fick visserligen levandefoder eller hur man nu ska se det men det var ändå sorgligt. Tyckte föräldrarna kämpade så tappert trots deras dåliga utgångsläge med ett gäng rosentetror, corys och några glupska siameser. Blev faktiskt så rörd av deras omsorger att jag funderade en stund på att försöka ”rädda” några yngel. Nu inser jag ju att det inte hade gjort föräldrarna ”gladare” över att jag tagit några yngel och stoppat dem i ett annat kar. Dessutom finns det ingen anledning för mig att dra upp ynglen - dessa skulle ändå inte kunna gå kvar hos mig. Så tillslut landade jag där jag började, nämligen med uppfattningen att ”naturen” får ha sin gång i mina kar och att jag får glädjas den tid ynglena finns kvar. Men helt lätt är det ändå inte. Hur tänker du i denna fråga?

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Nando

          Spännande, då kanske något par är på gång att bildas!

          Mina bolivianer behöll gruppbeteendet ganska länge innan den enda hanen och en av honorna tillslut bildade ett par. Nu har de lekt två gånger på kort tid och för tillfället vallar de yngel. Det är svårt att vara rationell när det kommer till yngel märker jag. Min tanke har varit, och är väl fortfarande, att de yngel som eventuellt klarar sig välkomnas men att jag inte vill plocka ut yngel för att försöka dra upp dem själv. Samtidigt kände jag mig ledsen när den första kullen blev mindre och mindre för att tillslut vara borta. De andra fiskarna fick visserligen levandefoder eller hur man nu ska se det men det var ändå sorgligt. Tyckte föräldrarna kämpade så tappert trots deras dåliga utgångsläge med ett gäng rosentetror, corys och några glupska siameser. Blev faktiskt så rörd av deras omsorger att jag funderade en stund på att försöka ”rädda” några yngel. Nu inser jag ju att det inte hade gjort föräldrarna ”gladare” över att jag tagit några yngel och stoppat dem i ett annat kar. Dessutom finns det ingen anledning för mig att dra upp ynglen - dessa skulle ändå inte kunna gå kvar hos mig. Så tillslut landade jag där jag började, nämligen med uppfattningen att ”naturen” får ha sin gång i mina kar och att jag får glädjas den tid ynglena finns kvar. Men helt lätt är det ändå inte. Hur tänker du i denna fråga?
          Jag anser helt klart att du ska låta naturen ha sin gång även om jag förstår att du tycker det är sorgligt, så brukar jag också känna. Jag har ju också corysar och dom är lite luriga gällande ägg och yngel. Jag hade corysar tillsammans med A borellii för ett antal år sedan, dessa borelliisar lekte mest hela tiden men äggen försvann även dom hela tiden. Skumt tänkte jag och flyttade corysarna till ett annat kar. Efter flytten av corysarna så fick ägg och yngel vara ifred och jag fick uppleva apisyngel hela vägen .
          Nu kan jag ju inte bevisa att corysarna var bovarna, men misstänker dom starkt.
          Jag får se hur det går nu med fjärilarna om dom kommer till skott, kommer förmodligen att stirra ut mina gulliga corysar på gott å ont

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Hur går det med fjärilarna?

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              I fredags skrev jag att fjärilarna hade delat på sig från att ha gått i grupp i ett par dagar. Trodde att detta beteende bara var positivt och att dom började känna sig lite trygga i sitt nya hem. Så var det inte, dom mådde inte bra. Det visade sig redan i lördags att dessa vackra fjärilsciklider inte alls mådde bra, andningen har varit väldigt snabb redan från dag ett (förmodligen redan i affären, men inget jag tänkte på då) - brukar ju vara så från början när fiskar får byta miljö och är stressiga.
              Dom började att tappa färg i söndags, sen är tre stycken bara puts veck. Har försökt att hitta några rester av dom men ser inget, kanske måste jag böka i karet och lyfta på alla rötter men drar mig för det. Några fisklik kan ju sabotera vattnet. Jag har inte varit med händerna i vattnet - inte heller gjort något VB, så vad har gått snett?
              Corysarna och opalerna är hur pigga som helst, i alla fall något positivt.

              Tre stycken finns kvar och jag funderar starkt på att avliva dom eftersom dessa tre också mår pyton. Några tårar kom i morse när jag länge satt och studerade fjärilarna.Trodde ju i min enfald att jag åtminstone kunna hålla dom vid liv i mer än en vecka, men tyvärr blir det nog inte så.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                En iakttagelse från min gamla 400 liter SA tråd



                Det verkar som att de (fjärilarna) inte tålde (finns ett sådant ord?) frusen mat!?

                När jag skickade ner Diskusen så gav jag dom mat enligt mina andra kar. Vilket innebär en mix av mysis, vita och röda mygglarver.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  I fredags skrev jag att fjärilarna hade delat på sig från att ha gått i grupp i ett par dagar. Trodde att detta beteende bara var positivt och att dom började känna sig lite trygga i sitt nya hem. Så var det inte, dom mådde inte bra. Det visade sig redan i lördags att dessa vackra fjärilsciklider inte alls mådde bra, andningen har varit väldigt snabb redan från dag ett (förmodligen redan i affären, men inget jag tänkte på då) - brukar ju vara så från början när fiskar får byta miljö och är stressiga.
                  Dom började att tappa färg i söndags, sen är tre stycken bara puts veck. Har försökt att hitta några rester av dom men ser inget, kanske måste jag böka i karet och lyfta på alla rötter men drar mig för det. Några fisklik kan ju sabotera vattnet. Jag har inte varit med händerna i vattnet - inte heller gjort något VB, så vad har gått snett?
                  Corysarna och opalerna är hur pigga som helst, i alla fall något positivt.

                  Tre stycken finns kvar och jag funderar starkt på att avliva dom eftersom dessa tre också mår pyton. Några tårar kom i morse när jag länge satt och studerade fjärilarna.Trodde ju i min enfald att jag åtminstone kunna hålla dom vid liv i mer än en vecka, men tyvärr blir det nog inte så.

                  //Inger
                  Åhh fy så tråkigt!! Jag känner verkligen med dig, dessa vackra små fiskar, varför ska de vara så känsliga?! Ta nu inte på dig skulden för detta allför mycket. Jag är övertygad om att de fick en bra start hos dig men det ville sig inte ändå. Men ge inte upp hoppet om de som är kvar än.
                  Senast redigerad av Rufus; 30 January 2018, 15:28.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Det var verkligen ledsamt att höra att fjärilarna är döda alternativt inte mår bra. Känner med dig Inger. Måste det inte ha varit något fel på dem från början eftersom det gick så snabbt? Särskilt med tanke på att dina övriga fiskar mår bra. Oavsett orsak är det ju väldigt sorligt när ens djur inte mår bra. Om man dessutom har laddat för att våga sig på en utmaning blir det ju ännu tråkigare. Har du pratat med butiken du handlade i om de/andra köpare har haft samma problem?

                    Kram

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Jättetråkigt att höra Inger, åh vad ledsamt.....

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jamen, det var väl själva fan också...

                        Kan du ta några bilder på de som är kvar?

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jamen, det var väl själva fan också...

                          Kan du ta några bilder på de som är kvar?
                          Japp, bara dom visar sig - inte sett dom på ett par timmar...


                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av c90368
                            En iakttagelse från min gamla 400 liter SA tråd



                            Det verkar som att de (fjärilarna) inte tålde (finns ett sådant ord?) frusen mat!?

                            När jag skickade ner Diskusen så gav jag dom mat enligt mina andra kar. Vilket innebär en mix av mysis, vita och röda mygglarver.
                            Maths, vet du att den tanken kom upp nu i helgen, att dom inte tål mat som har varit fryst, kanske dom bara är uppfödda på flingfoder.
                            Läst din länk, tack för den!

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jamen, det var väl själva fan också...

                              Kan du ta några bilder på de som är kvar?
                              Mats, jag har nyss avlivat denna stackare på dom två första bilderna - puhh, du ser på munnen hur den kämpar på, den reagerade inte ens när jag kom med håven.
                              Lyckades bara fånga en av dom två som är kvar på bild.

                              ​​​​​​​
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Kan inte se bilderna tyvärr...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...