Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Förlåt Inger, jag vet ju att du heter det! Vet också att du flera gånger påpekat när andra skrivit fel i tråden. Hoppas du förstår att mitt misstag inte beror på ointresse för dig. Inte heller ska det upprepas!

    En projekttråd vore kanske kul, men just nu har jag inget annat projekt på gång än att hålla fiskarna levande och ”nöjda”. Har i och för sig drömmar om ett framtida större kar. Det måste dock vänta. Sexåringen kallar mig redan för en ”galen fisktant” och jag vill vänta in mig själv för att se att detta nyvunna intresse håller i sig. Sedan gäller det ju att hitta en lämplig plats för karet också. Min man är redan lite orolig över att ena hörnet av vardagsrummet håller på att förvandlas till ett zoo. Blir ändå glad över det du skriver, att du skulle vilja se mina kar och få möjlighet att kommentera.

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Ursprungligen postat av Nando
      Förlåt Inger, jag vet ju att du heter det! Vet också att du flera gånger påpekat när andra skrivit fel i tråden. Hoppas du förstår att mitt misstag inte beror på ointresse för dig. Inte heller ska det upprepas!

      En projekttråd vore kanske kul, men just nu har jag inget annat projekt på gång än att hålla fiskarna levande och ”nöjda”. Har i och för sig drömmar om ett framtida större kar. Det måste dock vänta. Sexåringen kallar mig redan för en ”galen fisktant” och jag vill vänta in mig själv för att se att detta nyvunna intresse håller i sig. Sedan gäller det ju att hitta en lämplig plats för karet också. Min man är redan lite orolig över att ena hörnet av vardagsrummet håller på att förvandlas till ett zoo. Blir ändå glad över det du skriver, att du skulle vilja se mina kar och få möjlighet att kommentera.
      Inger är inte ensam om att vara nyfiken på ditt "hemmazoohörne"!
      Jag håller för övrigt med både Bluewing och Inger om ditt varma och gulliga sätt att kommentera och uppmuntra oss andra. Du verkar vara en person med ett hjärta av guld.

      Inger, ditt kar är redan fint men oj så häftigt sen när javan har tagit in sin plats! Ska bli spännande att följa tillväxten. Och såklart önskas "oftauppdatering" på fjärilarnas hemkomst och boande.
      // miiaoo som tydligen är på humör för att skapa nya ord på varje rad nästan
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ursprungligen postat av miiaoo

        Inger är inte ensam om att vara nyfiken på ditt "hemmazoohörne"!
        Jag håller för övrigt med både Bluewing och Inger om ditt varma och gulliga sätt att kommentera och uppmuntra oss andra. Du verkar vara en person med ett hjärta av guld.

        Inger, ditt kar är redan fint men oj så häftigt sen när javan har tagit in sin plats! Ska bli spännande att följa tillväxten. Och såklart önskas "oftauppdatering" på fjärilarnas hemkomst och boande.
        // miiaoo som tydligen är på humör för att skapa nya ord på varje rad nästan
        Tack, det var snällt sagt Miiaoo! Även du sprider sköna vibbar genom dina inlägg tycker jag! Man smittas av din energi och glädje över dina kar, nya inköp och yngel!

        För övrigt var det ju Ingers och Bluewings trådar jag plöjde först här på forumet. Är det någonstans man får ta del av varma, uppmuntrande inlägg med känsla och äkta omtanke så är det i dessa trådar, allt som oftast undertecknade av Inger H eller Johnny!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Emma du kommer nog att få se fjärilsbilder så du blir less, har ju inte så många fiskar att fota nu med bara ett kar igång . Fast jag tror bestämt att om jag flyttar ut garderoben som står i mitt hobbyrum till vår stora fyrkantiga hall så får jag plats med ett kar till. Ett 125-liters tar inte mycket plats, så blir det nog kanske .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ursprungligen postat av Inger H
            Emma du kommer nog att få se fjärilsbilder så du blir less, har ju inte så många fiskar att fota nu med bara ett kar igång . Fast jag tror bestämt att om jag flyttar ut garderoben som står i mitt hobbyrum till vår stora fyrkantiga hall så får jag plats med ett kar till. Ett 125-liters tar inte mycket plats, så blir det nog kanske .

            //Inger
            Låter som en utmärkt plan!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Helt rätt, man kan väl aldrig få för många akvarium... eller......

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Nu är dom hemma i mitt kar dessa vackra fjärilsciklider. 3+3 blev det, fick splittra en ganska så stor grupp som förmodligen redan hade hittat sin partner, men förhoppningsvis så "prickade" jag lite rätt...kanske. Matade för en stund sen med blandat vita mygg/artemia, trodde att dom inte skulle käka eftersom dom bara har varit i karet i tre timmar, men matlusten är det inget fel på dom gillade bägge maträtterna.
                Kändes himla skönt att få välja i butik för en gångs skull, inte så stora, kanske 3-4 cm, är bara att hålla tummar att det blev rätt så att dom är friska å krya

                Läste i morse på en akvariesida där någon hade startat en tråd bara om fjärilar. Ingen rolig tråd alls, dom flesta fjärilar blev sjuka i HIH, vita prick, inälvsparasiter och annat. Nu tänker jag å andra sidan positiva tankar så ni vet det
                Bilder kanske i morrn, vill inte störa ikväll.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  En ny liten vovve som får vara med på bild, söt !
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Nu är dom hemma i mitt kar dessa vackra fjärilsciklider. 3+3 blev det, fick splittra en ganska så stor grupp som förmodligen redan hade hittat sin partner, men förhoppningsvis så "prickade" jag lite rätt...kanske. Matade för en stund sen med blandat vita mygg/artemia, trodde att dom inte skulle käka eftersom dom bara har varit i karet i tre timmar, men matlusten är det inget fel på dom gillade bägge maträtterna.
                    Kändes himla skönt att få välja i butik för en gångs skull, inte så stora, kanske 3-4 cm, är bara att hålla tummar att det blev rätt så att dom är friska å krya

                    Läste i morse på en akvariesida där någon hade startat en tråd bara om fjärilar. Ingen rolig tråd alls, dom flesta fjärilar blev sjuka i HIH, vita prick, inälvsparasiter och annat. Nu tänker jag å andra sidan positiva tankar så ni vet det
                    Bilder kanske i morrn, vill inte störa ikväll.

                    //Inger
                    Fasen vad härligt, Inger! Nu jävlar börjar det!
                    Bra att du nu tänker positiva tankar - och gör rätt grejer i karet. Skit i den där tråden som du läste, sådär skall ju inte du ha det i din burk, eller hur?

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Vad skoj, att du fått hem dina fjärilar, grattis. Håller verkligen tummarna för dig och fiskarna. Och du, jag tror det är bäst att bara läsa om de som lyckas, höll ju själv på att tappa sugen när de gäller discus eftersom det blev så mycket om sjukdomar . Men idag tog jag mod till mig och har tingat åtta firrar.... så nu håller vi tummarna för varandra så går nog allt bra. Jättekul

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Emma du kommer nog att få se fjärilsbilder så du blir less, har ju inte så många fiskar att fota nu med bara ett kar igång . Fast jag tror bestämt att om jag flyttar ut garderoben som står i mitt hobbyrum till vår stora fyrkantiga hall så får jag plats med ett kar till. Ett 125-liters tar inte mycket plats, så blir det nog kanske .

                        //Inger
                        Yes, ut med garderoben bara!!! Haha, samma tanke som jag hade!Men jag orkade inte skruva ner garderoberna för flytt så karet står i mitt rum. Ja, när vi byggde in vårt förråd och carport så fick två av barnen egna rum, ett extra badrum och jag och min man fick varsitt litet krypin. Där inne får jag ha hur många kar jag vill!

                        Så roligt med fjärilarna! Jag vägrar tro på allt skräp som skrivs om fjärilar. Jag tror som Mats säger, att om man verkligen inreder och håller vattenparametrarna rätt för dom så går det vägen utan alla hemskheter. Framtiden lär ju utvisa hur det blir.

                        Ja, och Nando, du har helt rätt. Jag har också plöjt deras trådar och det finns en grundmurad vänskap att få läsa om där. Så även i Akvariestugantråden med flera. Det är som det var "förr i tiden" här på Zoopet. Det är äkta människor bakom aliasen. Sånna som faktiskt tål att ses i verkligheten, för dom är lika fina där som i sona trådar. I alla fall är det min erfarenhet av att träffa fellow akvarister.
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Rufus; trodde inte att det skulle märkas att jag bytt ut Zamba mot Lykke

                          Mats; ja jag skiter i den där skruttråden. Hoppas nu att jag kommer göra rätt

                          Thomas; ahh, härligt att du tingat discus - Tony eller? Jepp vi håller tummar å tassar

                          Emma; nää man ska inte tro på allt skräp man läser - frågan är varför man läser det . Du skriver så fint du med Emma .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Lycka till med fjärilarna! Ska bli roligt att se bilder sedan!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Mats; ja jag skiter i den där skruttråden. Hoppas nu att jag kommer göra rätt
                              //Inger
                              Hoppas!?!
                              Du gör rätt!
                              Håll temp, ge fjärilarna varierad kost (som du ju redan gör), and, please baby honey, please - with sugar on top - inte i och röj i baljan (om du nu skulle få för dig det av någon outgrundlig anledning). Bara, griffeltavlemässigt, låt stå! OK?
                              Nu skall de där jädrans fjärilarna få mysa till det redigt ordentligt i ditt fina kar!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Emma du kommer nog att få se fjärilsbilder så du blir less, har ju inte så många fiskar att fota nu med bara ett kar igång . Fast jag tror bestämt att om jag flyttar ut garderoben som står i mitt hobbyrum till vår stora fyrkantiga hall så får jag plats med ett kar till. Ett 125-liters tar inte mycket plats, så blir det nog kanske .

                                //Inger
                                Ett 200 liters Lido går också in om du kör med avancerad skohornsteknik. Funkar alltid!
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...