Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Hej igen Inger!

    Det blir alltid lite konstigt när man läser en tråd efter den skrevs, har precis läst om ditt slut med discusar och känner mig nerstämd för att det gick som det gick. Men så inser man att detta ju var för flera år sedan och att du lyckats så otroligt bra med alla dina andra kar. Det kanske helt enkelt inte var discus du skulle ha......men börjar ju fundera på om jag överhuvudtaget vågar ha discus....

    Jag har ju haft Malawi så länge utan en sjukdom....kanske är det vad jag skall hålla på med.....
    Ja, jag måste iallafall säga att dina foton är otroligt vackra, jättefina akvarium, bilderna på ditt discuskar är grymma. Men det är klart, det hade varit roligare att läsa om lyckligare discuserfarenheter....

    Jag förstår så väl att du blir nedstämd efter att ha läst slutet på min discustid, framförallt nu när du är så sugen själv på att skaffa dom. Det är alltid svårt att råda någon, man måste avgöra själv. Sen läser man en massa "skräckexempel" lite här och där förstås och blir ännu mer osäker på att ha eller inte ha.
    Har man dom rätta förutsättningarna med att få friska fiskar, rätt vatten och en inredning som passar diskus + en bra fingertoppskänsla så borde det funka.

    Discus är den mest personliga fisk jag har haft, dom följer allt som händer utanför karet som små hundvalpar och blänger på allt man gör. Man (jag) blev så himla känslomässigt berörd när allt börjde gå snett men det händer inte alla diskusägare - tänk på det! Det ska vara kul att ha fiskar och inte ångestladdat då mår man inte bra själv.
    Låt nu inte min discushistoria avskräcka dig på något sätt, utan gå på din magkänsla .

    Vill du ha ett kar med växter så finns ju många andra vackra små SA-ciklider som du kan ha om du nu beslutar dig för att inte skaffa discus.
    Jag håller på dig vad du nu än beslutar dig för .

    //Inger



    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Hej igen.
      usch ja, jag tillhör ju de som har känslorna på utsidan......har haft mardrömmar hela natten om sjuka discusar.....nåväl kanske det var ett sätt för mig att bearbeta det hela..
      denna veckan blir till att städa det nya karet. Sedan på lördag skall jag till ett par uppfödare här i Gbg och titta på discusar .
      Jag har tid på mig att fundera. Tack för all hjälp så långt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Hej igen.
        usch ja, jag tillhör ju de som har känslorna på utsidan......har haft mardrömmar hela natten om sjuka discusar.....nåväl kanske det var ett sätt för mig att bearbeta det hela..
        denna veckan blir till att städa det nya karet. Sedan på lördag skall jag till ett par uppfödare här i Gbg och titta på discusar .
        Jag har tid på mig att fundera. Tack för all hjälp så långt.
        Jag har en känsla av att du inte bara kommer att titta

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Jo, ja....vem vet, nä skärpning....jag kommer bara titta nu, måste ju först få iordning det nya karet och det blir troligen först till helgen. Även om det är lite lugnare på jobbet ( vågar mig tillochmed in här lite på arbetstid.....men säg inget..) så tror jag inte att jag kommer få klart allt i veckan. Tänkte ju låta detta ta tid. Så bara titta på lördag.....

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Sådär Inger. Nu har jag läst ifatt din tråd och njuter så mycket av att se att din växter ser så fina ut och att du har dvärgciklider igen. Sista bilden var helskön oavsett vad snyggingen har för latinskt namn. Hur känns det med prima vatten då?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Sådär Inger. Nu har jag läst ifatt din tråd och njuter så mycket av att se att din växter ser så fina ut och att du har dvärgciklider igen. Sista bilden var helskön oavsett vad snyggingen har för latinskt namn. Hur känns det med prima vatten då?
              Det känns hur bra som helst med prima vatten, fattar inte än att javan är grön och har så varit i drygt två månader - likaså att anubisen inte har fått gröna prickar...än.
              Nu är karet ställt för att ta emot vackra fjärilsciklider, till veckan. Vet du Johnny att det känns sådär som lite pirr i magen som när jag skaffade mina discusar. Kommer att bli en utmaning det här också. Värmen i karet är satt till 28, en hel del eklöv (vilket inte syns på bilden) och catappa. Antar att du inte missat Mats och mitt prat om fjärilar.
              Ser kanske lite knepigt ut med javan där i bakgrunden, men tanken är att dom ska växa ihop så att inte så mycket av bakgrunden syns, annars får jag fylla på. Har nog köpt java för en så där 1000:-, så nu får det vara stopp ett tag.

              Bild på min "blandrasopal" och mitt fjärilsciklidkar, som kommer att delas med apisarna kommande vecka .

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8279.JPG
Visningar: 148
Storlek: 423,7 KB
ID: 2378422Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8283.JPG
Visningar: 151
Storlek: 434,7 KB
ID: 2378423
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Kanonfint! Riktigt bra kar det där!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Kanonfint! Riktigt bra kar det där!
                  Du ser ju Mats att jag inte har "byggt" in förfiltret till vänster, men det gick inte eftersom jag då inte kommer åt att ta bort och rengöra det, skit samma det gör inget att det syns .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Och visst har jag läst om fjärilsciklidplanerna. Blir så spännande! Fina bilder. Sedan håller jag inte med dig om inredningen. Det ser fint ut och tror att det blir så bra när växterna tar kommandot.
                    Bra plan för snyggt kar!


                    Skickat från min iPhone med Tapatalk
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Du ser ju Mats att jag inte har "byggt" in förfiltret till vänster, men det gick inte eftersom jag då inte kommer åt att ta bort och rengöra det, skit samma det gör inget att det syns .
                      //Inger
                      Jävlar... Det lade jag inte ens märke till. Snart har växtligheten täckt det stället så att det inte syns.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Och visst har jag läst om fjärilsciklidplanerna. Blir så spännande! Fina bilder. Sedan håller jag inte med dig om inredningen. Det ser fint ut och tror att det blir så bra när växterna tar kommandot.
                        Bra plan för snyggt kar!


                        Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        Kul att ni gillar karet Mats å Johnny

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Väldigt fint kar Ingrid! Tror dina kommande fjärilar lär trivas bra där! Ska bli spännande att höra hur det går med dem sedan. Har tankar på sådana själv någon gång, men det ligger långt i framtiden.

                          Jag är så glad för din skull att allt går fint med vatten och växter! Det är du verkligen värd!

                          Ikväll blir det vattenbyte i mina kar. Ska bli så lugnt och skönt efter en intensiv eftermiddag med barnkalas. Sexåringar är härliga men ack så energiska...

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Underbart vackert, skall bli jättespännande att få följa dina fjärilar, är ju själv grymt sugen, men nu får det bli en sak i taget....lycka till.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Väldigt fint kar Ingrid! Tror dina kommande fjärilar lär trivas bra där! Ska bli spännande att höra hur det går med dem sedan. Har tankar på sådana själv någon gång, men det ligger långt i framtiden.

                              Jag är så glad för din skull att allt går fint med vatten och växter! Det är du verkligen värd!

                              Ikväll blir det vattenbyte i mina kar. Ska bli så lugnt och skönt efter en intensiv eftermiddag med barnkalas. Sexåringar är härliga men ack så energiska...
                              ... Inger, men det gör inget, är så van så att Mats kallade mig Ingrid där ett tag .
                              Varmt tack Nando, du är så ödmjuk i alla dina inlägg, vilket uppskattas av mig och säkert många andra .

                              Nu tycker jag, att du ska ha en egen projekttråd där vi kan se ditt/dina kar så vi också kan kommentera. Är helt säker på att dom är superfina

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Underbart vackert, skall bli jättespännande att få följa dina fjärilar, är ju själv grymt sugen, men nu får det bli en sak i taget....lycka till.
                                Tack Ekenberg - säger bara lycka till själv

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...