Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Jag köper gärna VF för att det gynnar mångt och mycket deras naturliga levnadsmiljöer pga om vi inte köper dessa fiskar så ser inte lokalbefoklningen dessa som att de har nåt "värde" och kanske då sätter in annan fisk i vattnen som förökar sig bätte och som de kan fiska för mat istället för att fiska dessa "akvariefiskar" som vi ser dem och säljer dem för en peng till fångsstationer.
    Jag håller med Pia. Det är nog så att jag har blivit lite klemig och fjantig på äldre da'r. Ser man på detta med vf i Pias perspektiv så, absolut!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Jag köper gärna VF för att det gynnar mångt och mycket deras naturliga levnadsmiljöer pga om vi inte köper dessa fiskar så ser inte lokalbefoklningen dessa som att de har nåt "värde" och kanske då sätter in annan fisk i vattnen som förökar sig bätte och som de kan fiska för mat istället för att fiska dessa "akvariefiskar" som vi ser dem och säljer dem för en peng till fångsstationer.
      Men hejsan Pia . Ja, jag har också tänkt i dom banorna som du beskriver. Undrar just varför Imazo har börjat att ta hem så mycket VF.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Har väl aldrig varit med om en så svårfotad apistogramma som denna A. borellii "opal". Hur social som helst och är vid framrutan hela tiden men inte när jag kommer fram med kameran. Lyckades trots det fota hans vackra huvud medans resten av kroppen simmade vidare...

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8265.JPG
Visningar: 139
Storlek: 370,2 KB
ID: 2377809
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Jag köper gärna VF för att det gynnar mångt och mycket deras naturliga levnadsmiljöer pga om vi inte köper dessa fiskar så ser inte lokalbefoklningen dessa som att de har nåt "värde" och kanske då sätter in annan fisk i vattnen som förökar sig bätte och som de kan fiska för mat istället för att fiska dessa "akvariefiskar" som vi ser dem och säljer dem för en peng till fångsstationer.
          Aha, där har vi ett helt annat perspektiv på saken! Smart tänkt där!
          Ja, då blir det ju liksom en helt annan sak. Tack för att du skrev det, nu kan jag ändra min åsikt till att det visst är ok med VF och att "rädda fiskar": Det du skriver är ju verkligen en bra aspekt av att vi faktiskt kan få hem sånna fina fiskar och andra rariteter till våra kar. Jag tycker på riktigt att det är härligt när folk tillför nya aspekter och ser saker ur andra perspektiv än vad jag gör. Man har ju lätt sin egen lilla fördom om saker och tings vara eller icke vara.
          Så roligt, nu kan jag se fick i butikerna med nya ögon! Det uppskattas!!
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ursprungligen postat av Inger H
            Har väl aldrig varit med om en så svårfotad apistogramma som denna A. borellii "opal". Hur social som helst och är vid framrutan hela tiden men inte när jag kommer fram med kameran. Lyckades trots det fota hans vackra huvud medans resten av kroppen simmade vidare...

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8265.JPG
Visningar: 139
Storlek: 370,2 KB
ID: 2377809
            Vilken härlig bild! Men han ser fortfarande inte så ”opal” ut. Vacker ändå tycker jag!

            Nu har mina bolivianer frisimmande yngel! Helt magiskt att titta på!

            Trevlig helg!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Nando

              Vilken härlig bild! Men han ser fortfarande inte så ”opal” ut. Vacker ändå tycker jag!

              Nu har mina bolivianer frisimmande yngel! Helt magiskt att titta på!

              Trevlig helg!
              Nope, han ser inte alls "opal"ut, kanske är jag lite lurad - tänker nu VF .
              Så himla kul för dig Nando ganska så ny och har redan ynglingar på dessa snygga bolivianer, Hoppas nu att dom löper linan ut

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Ja, det hoppas jag också!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Hej Inger. Nu är jag här och stökar.....
                  Jag har ännu inte kommit så långt i din tråd så jag vet varför du gjorde dig av med eller valde att sluta med discus, där jag är har ju dina discus fått smått...
                  så även om jag ställt frågan i Mats tråd tänkte jag att du kanske hade lite handfasta råd du tycker jag skall ta till mig innan jag startar upp.
                  Min tanke är att köpa en grupp på tio-tolv små discusar 6-7 cm och låta dem växa upp, fullt medveten om att vissa kommer behövas tas bort. Vill ju ha växter detta kar även om jag nu förstått att det inte alls är naturligt för vatten där discus lever. Känner du att du har råd att ge mig innan jag startar ? Tack på förhand

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Hej Inger. Nu är jag här och stökar.....
                    Jag har ännu inte kommit så långt i din tråd så jag vet varför du gjorde dig av med eller valde att sluta med discus, där jag är har ju dina discus fått smått...
                    så även om jag ställt frågan i Mats tråd tänkte jag att du kanske hade lite handfasta råd du tycker jag skall ta till mig innan jag startar upp.
                    Min tanke är att köpa en grupp på tio-tolv små discusar 6-7 cm och låta dem växa upp, fullt medveten om att vissa kommer behövas tas bort. Vill ju ha växter detta kar även om jag nu förstått att det inte alls är naturligt för vatten där discus lever. Känner du att du har råd att ge mig innan jag startar ? Tack på förhand
                    Du får läsa lite vidare i tråden (och du stökar inte alls), men hoppas absolut inte att fortsättningen gör så att du kommer att tveka. Alla har vi våra förutsättningar på gott å ont.
                    Jag säger bara inga som helst kemikalier eller annat "skit" (om man nu inte absolut behöver det i form av medicin), det leder bara till en ond cirkel. Sen spelar inredningen en ganska så stor roll när det gäller discus. En hel del lite mörkare gömställen där dom kanske lite blygare fiskarna kan känna lugn och ro.
                    Du kommer att fixa det här. Men jag tycker att du skall satsa på liite större discusar, blir enklare så.
                    trevlig helg på dig med

                    //Inger
                    Senast redigerad av Inger H; 13 January 2018, 16:19.
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Tack Inger, jag skall läsa din tråd, det blir kvällens nöje...håller på med veckans akvariepyssel är, göra rent filter och byta vatten, för jag misstänker att jag har annat att pyssla med imorgon då det nya karet skall hämtas. Under alla de år jag har hållit på med fiskar är faktiskt salt det enda hjälpmedlet jag haft förutom vatten, ja det är klart kalksten, samt torv också men inget annat. När jag hade discus sist var läran att vattenbyten och höjd temperatur var de bästa läkemedlen. Nu finns ju hur mycket preparat som helst.....men ta i trä, har sluppit dessa. Jag vet att Johnny hade något han förespråkade, får kolla upp vad det var, något typ kraftfoder.....eller nått. Tack för all hjälp så länge, återkommer säkert.

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Tack Inger, jag skall läsa din tråd, det blir kvällens nöje...håller på med veckans akvariepyssel är, göra rent filter och byta vatten, för jag misstänker att jag har annat att pyssla med imorgon då det nya karet skall hämtas. Under alla de år jag har hållit på med fiskar är faktiskt salt det enda hjälpmedlet jag haft förutom vatten, ja det är klart kalksten, samt torv också men inget annat. När jag hade discus sist var läran att vattenbyten och höjd temperatur var de bästa läkemedlen. Nu finns ju hur mycket preparat som helst.....men ta i trä, har sluppit dessa. Jag vet att Johnny hade något han förespråkade, får kolla upp vad det var, något typ kraftfoder.....eller nått. Tack för all hjälp så länge, återkommer säkert.
                        Easylife Voogle
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Så var det ju, någon mirakelkur om jag förstod det hela rätt ......

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Så var det ju, någon mirakelkur om jag förstod det hela rätt ......
                            Mineraler och örter har jag för mig. Immunförsvarsstärkande. Kanske nåt att testa även på "vanlig" fisk?? Ska kika vart jag kan få tag på det. Kan tänka mig att det är positivt i uppstarter om inte annat.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Jag är emot kemikalier i akvariumen, men mineraler och örter låter ju väldigt bra......skall kolla upp det också, mina Malawi är så glada bara de får salt

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Hej igen Inger!

                                Det blir alltid lite konstigt när man läser en tråd efter den skrevs, har precis läst om ditt slut med discusar och känner mig nerstämd för att det gick som det gick. Men så inser man att detta ju var för flera år sedan och att du lyckats så otroligt bra med alla dina andra kar. Det kanske helt enkelt inte var discus du skulle ha......men börjar ju fundera på om jag överhuvudtaget vågar ha discus....

                                Jag har ju haft Malawi så länge utan en sjukdom....kanske är det vad jag skall hålla på med.....
                                Ja, jag måste iallafall säga att dina foton är otroligt vackra, jättefina akvarium, bilderna på ditt discuskar är grymma. Men det är klart, det hade varit roligare att läsa om lyckligare discuserfarenheter....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...