Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Simple little video to help folks easily see the difference between a male and female German Blue Ram

    Welcome to Aqua Eden Uk,s YouTube Channel, don't forget to subscribe to check out all the new content we will be adding. Also get yourself over to our websi...


    Bra att ha för mig framöver
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Vill bara säga Mats, att tack för att du återigen tagit dig tid att svara en frågvis Inger

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Vill bara säga Mats, att tack för att du återigen tagit dig tid att svara en frågvis Inger
        //Inger
        Bara kul, Inger.

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          Fin tråd att läsa igenom. :-) Funderar själv på fjärilar eller shackbräden till mitt lummiga 115-liters. För litet tro? :-/

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Falconer
            Fin tråd att läsa igenom. :-) Funderar själv på fjärilar eller shackbräden till mitt lummiga 115-liters. För litet tro? :-/
            Alltid lika roligt när någon läser i min tråd .
            För mig känns 115 liter för litet, men inte enligt arbetsbeskrivningarna. Schackbräden har jag ingen erfarenhet av, men skriv och fråga i Mats tråd vet att han har haft dessa .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Funderar lite vidare jag...
              Dessa fjärilsciklider är ju parbildande, så hur ska jag fördela - om vi nu säger en grupp på 6-7 st?

              Läser på Imazos sida, att det finns VF blå fjärilar att beställa? Skillnad på odlat eller VF gällande dessa ciklider - annat än att VF är lite blekare? Hur sjuttsingen ska man veta vad som är bra eller bäst?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                Ursprungligen postat av Inger H
                Funderar lite vidare jag...
                Dessa fjärilsciklider är ju parbildande, så hur ska jag fördela - om vi nu säger en grupp på 6-7 st?

                Läser på Imazos sida, att det finns VF blå fjärilar att beställa? Skillnad på odlat eller VF gällande dessa ciklider - annat än att VF är lite blekare? Hur sjuttsingen ska man veta vad som är bra eller bäst?

                //Inger
                Hänger på din undran. Jag har väldigt svårt att bestämma mig själv. Någon Apisto, eller n annan ciklid, eller ingen ciklid alls... Nä, jag bara velar.
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Funderar lite vidare jag...
                  Dessa fjärilsciklider är ju parbildande, så hur ska jag fördela - om vi nu säger en grupp på 6-7 st?
                  Läser på Imazos sida, att det finns VF blå fjärilar att beställa? Skillnad på odlat eller VF gällande dessa ciklider - annat än att VF är lite blekare? Hur sjuttsingen ska man veta vad som är bra eller bäst?
                  //Inger
                  Köp hälta - hälta. Har du lite flax så blir det inte strikta parpildningar direkt, alltså att du direkt får tre eller fyra par. Det kan vara gôtt om dom hänger ett tag som grupp, sedan parbildning. Vad du däremot kan räkna med är klassikern att två parar ut direkt och drar på en lek.
                  Får du tag på VF så kan denna process ta lite längre tid.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Köp hälta - hälta. Har du lite flax så blir det inte strikta parpildningar direkt, alltså att du direkt får tre eller fyra par. Det kan vara gôtt om dom hänger ett tag som grupp, sedan parbildning. Vad du däremot kan räkna med är klassikern att två parar ut direkt och drar på en lek.
                    Får du tag på VF så kan denna process ta lite längre tid.
                    Ok Mats, men vad anser du om VF? Jag tänker lite så här, har säkert fel i mitt tänk, men att dessa VF inte är så "manipulerade" eller hur jag nu ska uttrycka mig. Jag menar, att vi människor inte har lagt oss i så mycket ang. dessa vilda - önskar att jag hade din förmåga att förklara, men tror ändå att du förstår hur jag tänker ?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av miiaoo

                      Hänger på din undran. Jag har väldigt svårt att bestämma mig själv. Någon Apisto, eller n annan ciklid, eller ingen ciklid alls... Nä, jag bara velar.
                      Nejdå miiaoo, jag har inte alls svårt att bestämma mig, men är arten ny för mig så vill jag bara veta...allt

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Ok Mats, men vad anser du om VF? Jag tänker lite så här, har säkert fel i mitt tänk, men att dessa VF inte är så "manipulerade" eller hur jag nu ska uttrycka mig. Jag menar, att vi människor inte har lagt oss i så mycket ang. dessa vilda - önskar att jag hade din förmåga att förklara, men tror ändå att du förstår hur jag tänker ?
                        //Inger
                        Ja, du har rätt. Ofta kan VF fjärilar var ganska små, taniga, lite bleka och oansenliga, och har inte den där makalösa färgprakten rakt över disk, så att säga.
                        Får man dom att trivas kommer en mycker vacker utfärgning, men det kan ta lite tid.
                        Jag har haft vf, faktiskt utan att liksom tänka på det. Jag har hanterat dessa på precis samma vis som odlade. Grundreceptet är att sköta dessa med alla rätta parametrar, som vi snackat om tidigare. Det vore väl härligt att ge en grupp vf-fjärilar ett gott hem?

                        Jag har med åren tappat intresset att köpa vf ciklider - känner att de skall få vara där de hör hemma, i sitt naturliga habitat.
                        Men, så kommer tillfällen då det dyker upp vf ändå, och ofta kan jag känna att jag vill "rädda dom", det är ju liksom kört för dom ändå... Lite svår balansgång det där.
                        Om det nu ändå finns vf fjärilar där du skall köpa så varför inte?

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja, du har rätt. Ofta kan VF fjärilar var ganska små, taniga, lite bleka och oansenliga, och har inte den där makalösa färgprakten rakt över disk, så att säga.
                          Får man dom att trivas kommer en mycker vacker utfärgning, men det kan ta lite tid.
                          Jag har haft vf, faktiskt utan att liksom tänka på det. Jag har hanterat dessa på precis samma vis som odlade. Grundreceptet är att sköta dessa med alla rätta parametrar, som vi snackat om tidigare. Det vore väl härligt att ge en grupp vf-fjärilar ett gott hem?

                          Jag har med åren tappat intresset att köpa vf ciklider - känner att de skall få vara där de hör hemma, i sitt naturliga habitat.
                          Men, så kommer tillfällen då det dyker upp vf ändå, och ofta kan jag känna att jag vill "rädda dom", det är ju liksom kört för dom ändå... Lite svår balansgång det där.
                          Om det nu ändå finns vf fjärilar där du skall köpa så varför inte?
                          För det mesta - väldigt ofta faktiskt så tänker jag med hjärtat. Så tänker jag lite nu också, tyvärr eller inte, vet inte riktigt. Tänket på dessa VF, räddas eller inte, vi vet inte riktigt vad som kommer att hända framöver? Asch, jag får bestämma själv, fast svårt

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Ursprungligen postat av Inger H

                            Nejdå miiaoo, jag har inte alls svårt att bestämma mig, men är arten ny för mig så vill jag bara veta...allt

                            //Inger
                            Åååh, jag menade inte att du velar! Jag vet att du har bestämt dig redan. Det är bara jag som suger åt mig mer kunskap om de olika valalternativen jag tycker att jag har.
                            Sen kan jag inte låta bli att ge min åsikt om VF också. Jag förstår definitivt känslan av att vilja rädda den från butiken och skulle säkert ha svårt att motstå Problemet är ju att ju fler som "räddas" ur butiker desto fler fångas i det vilda för att hamna i butik. Jag fattar att ni redan vet det, jag vädrar bara luft här bortifrån, mittemellan er på kartan.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Alla åsikter respekteras självklart milaoo, men jag blir väldigt fundersam eftersom dom flesta arter hos Imazo nu är VF - i alla fall när det gäller små SA-ciklider. Önskar att jag kunde förstå varför? Kanske det är väldig brist på odlat? För mig, som måste gå efter "listor" känns det aningen frustrerat.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Jag köper gärna VF för att det gynnar mångt och mycket deras naturliga levnadsmiljöer pga om vi inte köper dessa fiskar så ser inte lokalbefoklningen dessa som att de har nåt "värde" och kanske då sätter in annan fisk i vattnen som förökar sig bätte och som de kan fiska för mat istället för att fiska dessa "akvariefiskar" som vi ser dem och säljer dem för en peng till fångsstationer.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...