Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H

    Mats, det har varit solnedgång i karet nu så vill inte störa med att tända igen, bild i morrn bitti
    //Inger
    Ingen brådska. Ta en bild när det passar.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Lite bilder då Mats.

      Fotat lite uppifrån, hela karet, vänster + höger sida. Vänster sida är ful, men det beror på den där stora grenade cyano-roten som var placerad från vattenytan och nedåt, den åkte ju liksom in i skogen som du minns. Översnöad nu, men hittar säkert igen den till våren

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8264.JPG
Visningar: 150
Storlek: 427,7 KB
ID: 2377593Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8260.JPG
Visningar: 142
Storlek: 472,3 KB
ID: 2377594Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8261.JPG
Visningar: 145
Storlek: 542,0 KB
ID: 2377595

      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Det här ser riktigt bra ut.
        I detta läge är det egentligen bara att låta växterna ta fart, sprida sig lite och... ja, bara bli mer.
        Vad jag hade gjort om detta var mitt kar är att addera tunna pinnar varvat med lite grövre, längre rotdelar - som du köper i z-shopen eller plockar ute i skog och mark. Använd lövträd av de sorter vi har snackat om tidigare.
        Lägg det här brôtet lite huller om buller (kaosinredning, du vet ) gärna lite bakåt i karet, mot bakgrunden och i hörnena. När du gör detta, addera några rejäla javaormbunkar bland pinnarna - bara sätt ner plantorna - de sätter sig så småning om. Då kommer per automatik en inredd höjd att infinna sig. Tänk lummigt och tätplanterat.

        Du har världens förutsättningar i karet redan, Inger. Låt lummigheten bli "mer" bara.

        I det här läget, när det nu gäller Fjärilsciklid, hade jag fullständigt struntat i om karet kommer att se "snyggt" ut. Skit i detta bara. Tänk miljö för fjärilar.
        Karet kommer att bli hur "snyggt" som helst just på grund av att det blir en miljö med harmoni.
        Vrid parametrarna till rätt läge nu; lummighet, mer pinnbrôte, löv och temp på runt 28-29°C - och låt detta sjuda en tid, sedan håll grytan sjudande så har du alla förutsättningar att lyckas.

        Fan, jag blir nästan sugen på att dra igång ett rejält fjärils-kar igen...

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Okey, jag skiter i att det inte är snyggt - gillas . Jag har redan köpepinnar i en balja som nästan har blivit vattenmättade, en vecka till så...
          Jag får köpa en drös med java till dom pinnarna.
          Kan du visa dina fjärilar som du hade i repris, försökte att leta i din tråd men gick bet.

          //Inger

          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Ursprungligen postat av Inger H
            Lite bilder då Mats.

            Fotat lite uppifrån, hela karet, vänster + höger sida. Vänster sida är ful, men det beror på den där stora grenade cyano-roten som var placerad från vattenytan och nedåt, den åkte ju liksom in i skogen som du minns. Översnöad nu, men hittar säkert igen den till våren

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8264.JPG
Visningar: 150
Storlek: 427,7 KB
ID: 2377593Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8260.JPG
Visningar: 142
Storlek: 472,3 KB
ID: 2377594Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8261.JPG
Visningar: 145
Storlek: 542,0 KB
ID: 2377595
            Det ser riktigt bra ut!
            När du väl fått till en lummighet på höjden kanske du kunde frilägga det lite glesare området strax till höger om mitten och skapa en bakåt avsmalnande yta av ren sandbotten. I lummiga kar med fin sandbotten tycker jag det brukar kontrastera väldigt snyggt med en kal plätt, liksom i en "gång" bakåt.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mr Woods

              Det ser riktigt bra ut!
              När du väl fått till en lummighet på höjden kanske du kunde frilägga det lite glesare området strax till höger om mitten och skapa en bakåt avsmalnande yta av ren sandbotten. I lummiga kar med fin sandbotten tycker jag det brukar kontrastera väldigt snyggt med en kal plätt, liksom i en "gång" bakåt.
              Förstår hur du tänker Johan och det blir säkert snyggt, tål att tänkas på. Kul att du kikade in .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av Inger H

                Förstår hur du tänker Johan och det blir säkert snyggt, tål att tänkas på. Kul att du kikade in .

                //Inger
                Det är trevligt att få kika in! Jag skall försöka göra det lite oftare i fortsättningen!

                Detta är naturligtvis min högst personliga uppfattning om estetik i akvarium, men ofta är man hemmablind och andra ögon kan ibland vara till hjälp när man inte riktigt är nöjd med hur det ser ut! Jag ser redan "gången", avsmalnande bakåt i en krök till vänster, mot mitten!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mr Woods

                  Det är trevligt att få kika in! Jag skall försöka göra det lite oftare i fortsättningen!

                  Detta är naturligtvis min högst personliga uppfattning om estetik i akvarium, men ofta är man hemmablind och andra ögon kan ibland vara till hjälp när man inte riktigt är nöjd med hur det ser ut! Jag ser redan "gången", avsmalnande bakåt i en krök till vänster, mot mitten!
                  Ja, jag gillar när andra är där och "petar" på min inredning som jag aldrig tycks lyckas med riktigt. Jag har alltid en bild i skallen, men får aldrig ut den bilden i karet, inte ens om jag har en bild på skärmen att gå efter .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Kan du visa dina fjärilar som du hade i repris, försökte att leta i din tråd men gick bet.
                    //Inger
                    Det blir svårare det. Jag hade mina sköna fjärils-kar innan jag köpte kamera för många år sedan.
                    Jag har endast sporadiskt haft några stycken i en del kar på senare tid, vanliga, gula och EB.
                    Här några bilder på vanliga och gula.

                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_4980.jpg Visningar:	1 Storlek:	427.7 kB ID:     	2377612

                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_4909.jpg Visningar:	1 Storlek:	456.8 kB ID:     	2377613

                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_4988.jpg Visningar:	1 Storlek:	72.9 kB ID:     	2377614


                    Här är en liten film på ett par som leker i ett hörne bak i karet. Det var knappt att jag fick dit kameran.

                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 January 2018, 14:14.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Det blir svårare det. Jag hade mina sköna fjärils-kar innan jag köpte kamera för många år sedan.
                      Jag har endast sporadiskt haft några stycken i en del kar på senare tid, vanliga, gula och EB.
                      Här några bilder på vanliga och gula.

                      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_4980.jpg Visningar:	1 Storlek:	427.7 kB ID: 	2377612

                      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_4909.jpg Visningar:	1 Storlek:	456.8 kB ID: 	2377613

                      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_4988.jpg Visningar:	1 Storlek:	72.9 kB ID: 	2377614


                      Här är en liten film på ett par som leker i ett hörne bak i karet. Det var knappt att jag fick dit kameran.

                      https://www.youtube.com/watch?v=CowCbvoJTGA
                      Aha, inte underligt att jag inte hittade några filmer.
                      Men åhh vilka fina bilder och underbar film, tack! Jag får nästan gåshud så vackra tycker jag att dom är, känns nästan i magen som när jag skaffade Discus - samma utmaning också kanske .
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Aha, inte underligt att jag inte hittade några filmer.
                        Men åhh vilka fina bilder och underbar film, tack! Jag får nästan gåshud så vackra tycker jag att dom är, känns nästan i magen som när jag skaffade Discus - samma utmaning också kanske .
                        Ja, en viss utmaning är det allt, skall inte säga något annat. Det gäller bara att fjärilarna skall kunna göra "sin grej" i god miljö och gôtt vatten - och inte dras ner i det där läget där de tappar motståndskraft för att snabbt utveckla en del sjukdomar som, tyvärr, är ganska vanliga hos dessa ciklider.
                        Lycka till nu, Inger!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja, en viss utmaning är det allt, skall inte säga något annat. Det gäller bara att fjärilarna skall kunna göra "sin grej" i god miljö och gôtt vatten - och inte dras ner i det där läget där de tappar motståndskraft för att snabbt utveckla en del sjukdomar som, tyvärr, är ganska vanliga hos dessa ciklider.
                          Lycka till nu, Inger!
                          Kan du förklara lite närmare Mats "inte dras ner i det där läget där det tappar motståndskraft"? (kemikalier och annat)? Gôtt vatten, vad menar du egentligen med detta vatten? (rent)? God miljö förstår jag.
                          Vet att jag är frågvis nu, men är ju absolut nybörjare gällande denna vackra ciklid

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Kan du förklara lite närmare Mats "inte dras ner i det där läget där det tappar motståndskraft"? (kemikalier och annat)? Gôtt vatten, vad menar du egentligen med detta vatten? (rent)? God miljö förstår jag.
                            Vet att jag är frågvis nu, men är ju absolut nybörjare gällande denna vackra ciklid
                            //Inger
                            De ciklider som vi ibland kallar "känsliga", typ fjärilar och discus blir ganska lätt sjuka av stress, att bli jagade och undanskuffade, ensidig kost m.m.
                            Deras motståndskraft, immunförsvar sänks radikalt och en del sjukdomar som pop-eye, hih, matvägran o.s.v. uppstår snabbare än hos ciklider som "tål" lite mer.
                            Dom är alltså inte känsliga per se. Får dessa ciklider rätt förutsättningar bygger dom upp ett gott immunförsvar och motståndskraft. Det gäller alltså att upprätthålla dessa goda förutsättningar så att de; "inte dras ner i det där läget där de tappar motståndskraft".

                            Folk får gärna använda Soya-sås i sina kar, hälla i kemikaliska tinkturer och annat - och på så vis hålla någon sorts ribba, fine by me.
                            Jag använder inget annat än vatten och konditionerar detta med de delar som inredningen består av. Efter en tid blir karet nästan som en egen levande organism, och sköter sig, i stort sett, självt - med hjälp av mig i form av vattenbyten och viss rensning av skit som inte hör hemma i baljan. Detta blir "Gôtt Vatten".
                            Allt detta i kombination borgar för god miljö och goda förutsättningar.

                            Är du med mig, so far? Annars, bara fråga på!


                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              De ciklider som vi ibland kallar "känsliga", typ fjärilar och discus blir ganska lätt sjuka av stress, att bli jagade och undanskuffade, ensidig kost m.m.
                              Deras motståndskraft, immunförsvar sänks radikalt och en del sjukdomar som pop-eye, hih, matvägran o.s.v. uppstår snabbare än hos ciklider som "tål" lite mer.
                              Dom är alltså inte känsliga per se. Får dessa ciklider rätt förutsättningar bygger dom upp ett gott immunförsvar och motståndskraft. Det gäller alltså att upprätthålla dessa goda förutsättningar så att de; "inte dras ner i det där läget där de tappar motståndskraft".

                              Folk får gärna använda Soya-sås i sina kar, hälla i kemikaliska tinkturer och annat - och på så vis hålla någon sorts ribba, fine by me.
                              Jag använder inget annat än vatten och konditionerar detta med de delar som inredningen består av. Efter en tid blir karet nästan som en egen levande organism, och sköter sig, i stort sett, självt - med hjälp av mig i form av vattenbyten och viss rensning av skit som inte hör hemma i baljan. Detta blir "Gôtt Vatten".
                              Allt detta i kombination borgar för god miljö och goda förutsättningar.

                              Är du med mig, so far? Annars, bara fråga på!

                              Jepps, är med dig hela vägen Mats. Just i detta nya kar så känner jag mig väldigt mycket tillfreds, jag har varken tillsatt bakteriekultur eller (kommer inte ens ihåg vad det heter)? Bara några få startfiskar sen fyllt på lite pö om pö med några få invånare.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Jepps, är med dig hela vägen Mats. Just i detta nya kar så känner jag mig väldigt mycket tillfreds, jag har varken tillsatt bakteriekultur eller (kommer inte ens ihåg vad det heter)? Bara några få startfiskar sen fyllt på lite pö om pö med några få invånare.
                                //Inger
                                Fortsätt så!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...