Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Nästa vecka så har mitt nystartade kar varit igång med fiskar i två månader. Startade med fem små tetror vilka blev fyra, en vände buken upp så den avlivades. Efter ett par veckor tillsattes sex corysar - sedan efter ytterligare ett par veckor 1+2 apistogramma. Första VB gjordes efter fyra veckor med c:a 25%
    Jag måste nog säga att peppar peppar ta i trä så har jag nog aldrig under dessa tio år haft så pass positiv uppstart - återigen peppar peppar... Kiselalger brukar under dessa år visa sig efter fjorton dagar, men inte den här gången? Lite cyano visade sig, men mörkade belysningen just där dom fanns, Tack Mats för tips .

    Nu funderar jag vidare på vilka andra invånare jag ska tillsätta, lite klurigt tycker jag. Är ju så ofantligt sugen på att försöka med Microgeophagus ramirezi, men där blir det säkert en stor utmaning. Nu för tiden har jag ju ett bra vatten, men frågan är hur mina apisar kommer att bete sig? Borelliin är ju lite försiktiga av sig, men å andra sidan vet jag ju inte, kanske dom riktigt lever upp - eller?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Härligt att höra att allt går så bra!

      Det är angenäma ”bekymmer” att välja sina fiskar! Nu har ju jag inte så lång erfarenhet men jag tycker att Bolivianska fjärilsciklider är spännande och nog så fina och kan varmt rekommendera dessa. Du har ju haft Bolivianer i och för sig, så du vet ju hur de är. Vanliga Fjärilsciklider är väldigt vackra men för min del framstår de som för känsliga för att våga satsa på i nuläget. Såg dock nyligen några av färgvarianten electric blue som var bland det vackraste jag sett i fiskväg!

      Uppdatera gärna med fler bilder!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ja visst är det ett angenämt "bekymmer" att välja sina invånare. Bolivianer är så vackra och väldigt trevliga fiskar, håller helt med dig där.
        Vanliga fjärilsciklider är känsliga, men helt klart en utmaning som jag skulle vilja ge mig på efter att i många år suktat efter dessa så vackra ciklider. Utmaningar är till för att kanske övervinnas säger jag då lite kaxigt. Ja vi får se .
        Alla dessa varianter av olika arter gillar jag inte, så inga "electic blue" för min del.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8250.JPG
Visningar: 148
Storlek: 441,3 KB
ID: 2377544Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8251.JPG
Visningar: 156
Storlek: 369,9 KB
ID: 2377545 Nando, jag kör på med repris

          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jädrar vilka fina bilder!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Hej Inger. Håller ju på och läsa ikapp din tråd..... ett par hundra sider kvar.... men försöker ju även följa med vad som händer nu... Jag håller ju på att förbereda mig för ett litet växtakvarium ....ja sådär på äldre dagar och har mycket att lära. Funderar mycket på vilka invånare jag vill ha och lutar ju också åt fjärilciklid men känner ungefär samma rädsla för dessa som för discusar....men ändå en fantastiskt vacker fisk....och rädslor är ju till för att övervinnas..
              Så kanske vi båda skall försöka....

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jädrar vilka fina bilder!
                Tack tack Mats, men för att återgå till inlägg 7741, vad tror du? Vill ju höra dina erfarenheter, vilka jag vet att du har .
                Kanske tycker du att det blir aningen tjötigt, skicka PM i så fall.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Tack! Jättefina bilder!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    För övrigt tror jag att du är helt rätt person att med framgång ta dig an din tänkta utmaning!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Tack tack Mats, men för att återgå till inlägg 7741, vad tror du? Vill ju höra dina erfarenheter, vilka jag vet att du har .
                      Kanske tycker du att det blir aningen tjötigt, skicka PM i så fall.
                      //Inger
                      Icke tjôtigt på något vis.
                      Om man får någon liten fläck cyano någonstans så brukar det gå bort om belysningen dämpas rakt ovanför. Värre cyanoangrepp får man nog ta sig an på ett annat vis. Jag har bara haft det vid något enstaka tillfälle, senast i 960-karet när det startades upp för Tanganyika. Men, cyanon gick ju bort av sig självt efter ett par månader och kom aldrig tillbaka. Det finns andra här på forumet som är bättre rustade än jag att svara på orsak och verkan, när det gäller cyano.

                      Nu till allas våra kära problembarn, Fjärilsciklider.
                      Jag brukar säga att de här cikliderna inte är mer känsliga än andra, möjligtvis något delikata, och behöver bara få rätt förutsättningar i baljan, så fixar det sig.
                      Skall du ha fjärilar, så ställ in ditt tänk på just dessa ciklider (du kan ha kvar dina borellisar) och optimera karet för dessa.
                      Vi skiter i att ditt vatten kanske är lite svårt, du kan hjälpa till med rötter, pinnar och blad, så blir det bra. Håll en temperatur på runt 28-29°C.
                      Inred med massvis av större och mindre pinnar och rötter. Du kan göra snår direkt på botten. Fixa så att det finns några öppna sandplättar med finkornig sand.

                      Plantera mängder av tätare buskage. Ta något så jädra enkelt som Javaormbunke. Köp fem, sex rejäla plantor (fan, hade du bott i götet kunde du få tonvis av mig...) och bara tryck dit dom där de passar. Får dom vara ifred så "sätter" dom sig snart, och sprider sig.
                      Plantera även en mängd andra växter - gör snår och buskage.
                      Köp sex - åtta friska, fina fjärilsexemplar och sedan... njut!

                      Får fjärilarna gå i lite lägre ph och varmt - och i en miljö som är lugn, så att de inte är stressade på något vis, och att de får käka mikroorganismer i sanden, samt att du ger dom en bra och varierad kost, gärna levande föda då detta ges möjlighet, så bygger de upp sitt immunförsvar och kan på så vis själva stå emot div. sjukdomar som lätt drabbar denna ciklid. Det är väl just det där sistnämnda som gör att folk tycker att de är känsliga..?

                      Vill du ha Fjärilsciklid, så låt dessa vara huvudnumret i karet och utgå från det.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Icke tjôtigt på något vis.
                        Om man får någon liten fläck cyano någonstans så brukar det gå bort om belysningen dämpas rakt ovanför. Värre cyanoangrepp får man nog ta sig an på ett annat vis. Jag har bara haft det vid något enstaka tillfälle, senast i 960-karet när det startades upp för Tanganyika. Men, cyanon gick ju bort av sig självt efter ett par månader och kom aldrig tillbaka. Det finns andra här på forumet som är bättre rustade än jag att svara på orsak och verkan, när det gäller cyano.

                        Nu till allas våra kära problembarn, Fjärilsciklider.
                        Jag brukar säga att de här cikliderna inte är mer känsliga än andra, möjligtvis något delikata, och behöver bara få rätt förutsättningar i baljan, så fixar det sig.
                        Skall du ha fjärilar, så ställ in ditt tänk på just dessa ciklider (du kan ha kvar dina borellisar) och optimera karet för dessa.
                        Vi skiter i att ditt vatten kanske är lite svårt, du kan hjälpa till med rötter, pinnar och blad, så blir det bra. Håll en temperatur på runt 28-29°C.
                        Inred med massvis av större och mindre pinnar och rötter. Du kan göra snår direkt på botten. Fixa så att det finns några öppna sandplättar med finkornig sand.

                        Plantera mängder av tätare buskage. Ta något så jädra enkelt som Javaormbunke. Köp fem, sex rejäla plantor (fan, hade du bott i götet kunde du få tonvis av mig...) och bara tryck dit dom där de passar. Får dom vara ifred så "sätter" dom sig snart, och sprider sig.
                        Plantera även en mängd andra växter - gör snår och buskage.
                        Köp sex - åtta friska, fina fjärilsexemplar och sedan... njut!

                        Får fjärilarna gå i lite lägre ph och varmt - och i en miljö som är lugn, så att de inte är stressade på något vis, och att de får käka mikroorganismer i sanden, samt att du ger dom en bra och varierad kost, gärna levande föda då detta ges möjlighet, så bygger de upp sitt immunförsvar och kan på så vis själva stå emot div. sjukdomar som lätt drabbar denna ciklid. Det är väl just det där sistnämnda som gör att folk tycker att de är känsliga..?

                        Vill du ha Fjärilsciklid, så låt dessa vara huvudnumret i karet och utgå från det.
                        "Delikata" det är ordet .
                        Mitt vatten är inte alls svårt numer, det skrev jag ju. Snår har jag längs bottenregionen i form av växande cryptocoryner, men inte så mycket små pinnar där, utan lite grövre av den varan, vilket jag inte tror spelar så mycket boll - eller? Lite längre upp buskage av frodiga java, bättre upp kan fixas med lite vägledning .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Hej igen Inger, en fråga angående fjärilciklid, kanske du eller Mats , ja eller någon annan kan svara.....förlåt för att jag kapar din tråd....
                          skall starta ett litet akvarium på 70 liter, hur många par fjärilciklider kan jag ha om jag bara har dessa, två par, är endast ett att rekommendera eller är det som men flera malawiciklider att det är bättre att ha lite par för att risken för utmobbning då blir mindre....detta är en ny värld för mig efter att ha haft alla kar fyllda med sten....

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Hej Inger. Håller ju på och läsa ikapp din tråd..... ett par hundra sider kvar.... men försöker ju även följa med vad som händer nu... Jag håller ju på att förbereda mig för ett litet växtakvarium ....ja sådär på äldre dagar och har mycket att lära. Funderar mycket på vilka invånare jag vill ha och lutar ju också åt fjärilciklid men känner ungefär samma rädsla för dessa som för discusar....men ändå en fantastiskt vacker fisk....och rädslor är ju till för att övervinnas..
                            Så kanske vi båda skall försöka....
                            Discus är fortfarande min absoluta favoritfisk, vacker som få och med en yngelvård som man inte kan se sig mätt på. Jag har haft tur att få uppleva detta men tyvärr tillsammans med en hel del tråkigheter.
                            Jag tror ändå att jag försöker Ekenberg

                            //Inger
                            Senast redigerad av Inger H; 09 January 2018, 20:16.
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H

                              "Delikata" det är ordet .
                              Mitt vatten är inte alls svårt numer, det skrev jag ju. Snår har jag längs bottenregionen i form av växande cryptocoryner, men inte så mycket små pinnar där, utan lite grövre av den varan, vilket jag inte tror spelar så mycket boll - eller? Lite längre upp buskage av frodiga java, bättre upp kan fixas med lite vägledning .

                              //Inger
                              Ah, Sorry! Bra att vattnet är osvårt. Då är det ju läge att köra på.
                              Har du en helhetsbild på karet som det ser ut nu?

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ah, Sorry! Bra att vattnet är osvårt. Då är det ju läge att köra på.
                                Har du en helhetsbild på karet som det ser ut nu?
                                Mats, det har varit solnedgång i karet nu så vill inte störa med att tända igen, bild i morrn bitti

                                //Inger

                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...