Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Visst! Själva väntan är ju i sig njutningsfull. Bara det där att veta att man en dag framöver ska få koppa in små raringar gör ju att hela karet liksom befolkas direkt för man kikar ju och fantiserar om hur de nya ska gilla inredningen som man skapat för dem. i alla fall är jag sån. Jag är så glad för tat jag efter lång sjukdom äntligen har hittat tillbaks till ett roligt intresse där jag faktiskt kan fylla tankarna med glada akvaristiska fenomen.
    Akvarierande är helt klart en träning i långsamhet, förutsatt att man slipper läckande kar haha. Men det är på nåt vis själva längtan, drömmarna och långsamheten som ger det hela ytterligare nyanser av trevlighet liksom.

    Ähh, jag har visst vaknat på en fundersam sida idag. Många udda ord i huvudet. Älskar ord. Och oläst text. Älskar att läsa och skriva... Haha, jag hör själv hur knäpp jag låter, men jag bjuder på det. Livet är så mycket roligare då!
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ursprungligen postat av Inger H

      Vilken vacker färg på pojken, ja det är svårt att fota fiskar men bilderna blev ju jättebra .

      //Inger
      Tack Inger och Miiaoo för trevlig feedback! Jag har suttit framför karen en lång stund nu när barnen somnat och mannen gått ut i garaget. Det är så härligt att bara titta på allt som händer och njuta av lugnet. Tv:n känns helt överflödig! I det större karet verkar två bolivianer ha fattat tycke för varandra. De åmar sig och ser ut att leta efter en lämplig plats att leka. I det mindre karet har kakaduahanen svårt att välja vilken flicka han ska satsa på tror jag.

      Miiaoo - vilka fiskar ska du ha i ditt kar? Eller du kanske redan är förbi torrinredningen du skrev om för ett tag sedan?

      Inger - har du frisknat till än?

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        Ursprungligen postat av Nando

        Tack Inger och Miiaoo för trevlig feedback! Jag har suttit framför karen en lång stund nu när barnen somnat och mannen gått ut i garaget. Det är så härligt att bara titta på allt som händer och njuta av lugnet. Tv:n känns helt överflödig! I det större karet verkar två bolivianer ha fattat tycke för varandra. De åmar sig och ser ut att leta efter en lämplig plats att leka. I det mindre karet har kakaduahanen svårt att välja vilken flicka han ska satsa på tror jag.

        Miiaoo - vilka fiskar ska du ha i ditt kar? Eller du kanske redan är förbi torrinredningen du skrev om för ett tag sedan?

        Inger - har du frisknat till än?
        Å så mysigt det låter med tittandet på parbildande firrar. Jag har inga som parar ut sig så tydligt så jag kan urskilja det.
        Jo, tvn är fullständigt utkonkurrerad, helt onödigt faktiskt. Väl valfritt akvarium och bara njut säger jag istället.

        Jo, jag är förbi torrinredningsstadiet, plantering av växter och flytta av firrar. Det är mina fina silverhajar som jag ärvde med ett kar och som min man blev så förtjust i så dom fic stanna. Och det är också tack vare dem som jag fick köpa mitt 720. Gillas mycket!!!
        Tillsammans mes hajarna följde 10 praktbarber 'Electric red', fjantigt snygga och nyfikna, roliga firrar samt 5 fembandsbarber som liksom bildat familj och hela tiden är tillsammans. Dom ska få bli fler när jag har råd. Dom är betydlig blygare än deras röda kusiner så dom uppskattar inredningen med grenar, stenar och rötter massor. Dom är gärna i grottor och under grenar nånstans för tt plötsligt dyka upp från ingen stans när man minst anar det. Barber och hajar är helt nya för mig men jag är såld på dessa finisar!
        Till dessa planeras en grupp Lmalar. Får se vad jag får tag på där, samt en grupp regnbågar modell lite större. Gillar tex m lacustris eller kanske m herbertaxelrodii som verkar svåra att få tag på. Eller nån annan. Älskar fisk som går i gult och rött, så jag ska fundera några varv.

        För övrigt berättade jag om hur vackra bilder jag sett från Norrland i den här tråden, på jobbet igår. Jag tycker att dina bilder, Inger, är fantastiska!
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247


          Nando: Efter att ha legat i nån sorts orolig feberdimma i fyra dagar med hosta från helvetet, så verkar febern idag vända åt rätt håll, lite yr i mössan dock efter den höga febern. Skriva här anser jag som ett friskhetstecken . Tack för att du frågade


          Emma: Så bra att du berättar om Norrland och hur vackert det är här uppe, tack för det .

          //Inger

          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Hej igen! Skönt att du mår bättre Inger!

            Mina bolivianer har lagt rom nu! Det är så spännande att titta på dem när de vaktar och jagar bort de andra. Tyvärr tror jag att de kommer få svårt att hålla undan alla romrövare i längden, men det visar sig. Kul är det i alla fall så länge det varar!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Nando
              Hej igen! Skönt att du mår bättre Inger!

              Mina bolivianer har lagt rom nu! Det är så spännande att titta på dem när de vaktar och jagar bort de andra. Tyvärr tror jag att de kommer få svårt att hålla undan alla romrövare i längden, men det visar sig. Kul är det i alla fall så länge det varar!
              Åh så kul, grattis! Bara att hålla tummarna att det funkar, annars så blir det fler gånger .

              Mina som jag hade för några år sedan lyckades få till sprattlare, men dom försvann snabbt, vet inte vilka bovarna var - föräldrarna kanske?

              Klicka på bilden för större version

Namn: 009.JPG
Visningar: 179
Storlek: 91,4 KB
ID: 2377240Klicka på bilden för större version

Namn: 005.JPG
Visningar: 177
Storlek: 82,5 KB
ID: 2377241
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Ursprungligen postat av Inger H

                Åh så kul, grattis! Bara att hålla tummarna att det funkar, annars så blir det fler gånger .

                Mina som jag hade för några år sedan lyckades få till sprattlare, men dom försvann snabbt, vet inte vilka bovarna var - föräldrarna kanske?

                Klicka på bilden för större version

Namn: 009.JPG
Visningar: 179
Storlek: 91,4 KB
ID: 2377240Klicka på bilden för större version

Namn: 005.JPG
Visningar: 177
Storlek: 82,5 KB
ID: 2377241
                Tack! Ja, det finns ju många fiskar, inklusive föräldrarna, som kan göra lyckan kort. Samtidigt tycker jag det är trevligt med några olika arter i karet och då blir det ju så. Vad är det för sorts fisk på bilden? Fina foton!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Nando

                  Tack! Ja, det finns ju många fiskar, inklusive föräldrarna, som kan göra lyckan kort. Samtidigt tycker jag det är trevligt med några olika arter i karet och då blir det ju så. Vad är det för sorts fisk på bilden? Fina foton!
                  Hahaha, jag är fortfarande febersnurrig . Jag hade när jag postade bilderna absolut inte dina bolivianer i skallen (som måste återhämta sig lite till tydligen), utan av någon anledning L. dorsigera, jag bjussar på detta och håller tummarna för dina BOLIVIANER och ingenting annat. Tokkigt det blir ibland.

                  Nando, jag riktigt "hör" hur allvarlig du låter när du undrar vad för sorts fiskar . Jag skrattar gott .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Ursprungligen postat av Inger H

                    Hahaha, jag är fortfarande febersnurrig . Jag hade när jag postade bilderna absolut inte dina bolivianer i skallen (som måste återhämta sig lite till tydligen), utan av någon anledning L. dorsigera, jag bjussar på detta och håller tummarna för dina BOLIVIANER och ingenting annat. Tokkigt det blir ibland.

                    Nando, jag riktigt "hör" hur allvarlig du låter när du undrar vad för sorts fiskar . Jag skrattar gott .

                    //Inger
                    Ha ha, vad förvirrat! Ja, jag tänkte att du ville visa en bild på rom men med annan fisk av någon anledning.

                    Pappa bolivian uppvisar nu ett märkligt beteende - han vaktar äggen även mot honan. Hon får inte komma fram och hjälpa till utan simmar på stället med utspärrade fenor ca tio cm bort. Han har också utspärrade fenor och gör utfall mot henne så snart hon försöker komma närmare. Jag vet inte hur det blev så, i början vaktade båda äggen och betedde sig mot andra fiskar som han nu gör mot henne. Knepigt... Har du Inger, eller någon annan som läser tråden, sett något liknande tidigare och vad kan beteendet bero på?

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Inger - hoppas du inte misstycker att jag ställer frågan i din tråd, säg till i så fall. Jag har även frågat Mats B i stugtråden och kanske är det fel att fråga på två ställen? Ni får förlåta min forumoerfarenhet!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Inger - hoppas du inte misstycker att jag ställer frågan i din tråd, säg till i så fall. Jag har även frågat Mats B i stugtråden och kanske är det fel att fråga på två ställen? Ni får förlåta min forumoerfarenhet!
                            Nej då, ställ hur många frågor du vill här . Jag hade inte heller någon forumerfarenhet när jag hittade hit till Zoopet, strulade som bara den i början, gjorde fel och frågade såklart.
                            Sen när du har blivit lite varm i kläderna så tycker jag att du ska starta en egen projekttråd. Det blir mycket enklare för dig att ställa dom frågor du vill och kanske bolla funderingar med flera som kikar in i din tråd. Dessutom, så är det kul att gå tillbaka och kolla på det som har hänt i sin egen tråd .
                            Hur går det med rommen?

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ursprungligen postat av Inger H

                              Nej då, ställ hur många frågor du vill här . Jag hade inte heller någon forumerfarenhet när jag hittade hit till Zoopet, strulade som bara den i början, gjorde fel och frågade såklart.
                              Sen när du har blivit lite varm i kläderna så tycker jag att du ska starta en egen projekttråd. Det blir mycket enklare för dig att ställa dom frågor du vill och kanske bolla funderingar med flera som kikar in i din tråd. Dessutom, så är det kul att gå tillbaka och kolla på det som har hänt i sin egen tråd .
                              Hur går det med rommen?

                              //Inger
                              Tack! Jag fick ett långt klokt svar på min fråga i Mats tråd men nästa gång ska jag starta en egen tråd, tror det är mer rätt än att kapa någon annans.

                              Med rommen går det faktiskt oväntat bra! Hanen och honan blev ”sams” och har nu flyttat äggen till en grävd grop där äggen ligger och vibrerar vilket jag uppfattar som att de är på gång att kläckas. Föräldrarna är jätteduktiga och vaktar rommen/larverna ordentligt trots att de valt en utsatt plats långt fram i karet. Det är så spännande att titta på vad som händer!

                              Hur går det med dina fiskar?

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Av Mats får man alltid kloka svar .
                                Åh så spännande, det är lycka när man får uppleva små spattlare, hoppas det funkar hela vägen nu.
                                I mitt kar händer inget spännande. Jo faktiskt, jag är uppriktigt förvånad över att javan och cryptocorynerna frodas och växer trots att jag skruvat ner belysningen så det är lite skumt i karet. Cryptosarna brukar ju ta lite tid på sig innan dom kommer igång. Jag är liksom inte bortskämd av att ha frodiga och glada växter i mina kar - peppar peppar

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...