Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av miiaoo


    Nu har jag läst 512 Ingertrådssidor!! Jag har lärt mig massor om apor och inredning! Hur ser karet ut idag? Bild please... ​​​​​
    Jag är ev på gång att ändra om hos silverhajarna. Dock gillar dom inte minsta förändring så det krävs planering. Sen har jag fått en underlig idé i skallen.. Någon fin dvärgcilkid i det karet???!! Hajarna är skygga och mycket fredliga förutsatt att sällskapet har hög rygg, dvs svårsvalda för dom som gapar efter mycket. Blev så inspirerad på Akvarielagret häromdagem. Så fina apistos där.Men det är ju det där med ph:t dårå... JAg bör nog låta bli för nu. Ska ju ändå skaffa riktigt stort till dom efter jul och nyår och då blir 240 tomt.

    Väldigt gulliga corys i filmen! Min peronliga favvo är dock venezuelan black. Hade dom när dom var nya i handeln. Riktigt snygga!
    Du har ju haft corys genom åren med högt ph. Har dom trivts?
    Att du bara orkar läsa tråden, men jag tycker att det är hur kul som helst att du gör det ​​​. Din tråd är ju som ett vitaminpiller som bara måste inspirera många här. Corysarna som jag har haft genom åren har funkat helt ok men bra att ha koll på i vilket PH som funkar.
    Vet tyvärr inget alls om silverhajar, så kan inte hänga med där.
    Vad är ditt PH-värde?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      8,2 typ

      Jag visste inte heller något om hajarna innan jag fick ärva dom med 240 karet. Dom andra som bodde där i ficksnabbt nya ägare men hajarna nappade ingen på. Sen har min man börjat gilla dom massor så dom får stanna.
      Det enda som egentligen är tråkigt med dom är att dom måste hormoninjjiceras för att leka. Så några yngel lär man ju ine få se tyvärr. Men dom går med fembandsbarber som leker lite då och då. inga yngel än så länge man hoppas kan man ju.

      Å din tråd har varit väldigt skön läsning i många kvällar. Det är ju sånt som är så bra med just zoopet, allt sparas.
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av miiaoo
        8,2 typ

        Jag visste inte heller något om hajarna innan jag fick ärva dom med 240 karet. Dom andra som bodde där i ficksnabbt nya ägare men hajarna nappade ingen på. Sen har min man börjat gilla dom massor så dom får stanna.
        Det enda som egentligen är tråkigt med dom är att dom måste hormoninjjiceras för att leka. Så några yngel lär man ju ine få se tyvärr. Men dom går med fembandsbarber som leker lite då och då. inga yngel än så länge man hoppas kan man ju.

        Å din tråd har varit väldigt skön läsning i många kvällar. Det är ju sånt som är så bra med just zoopet, allt sparas.
        Klart att hajarna ska stanna när din man gillar dom, en hel familj med samma intresse är ju toppen. Tror knappt att min sambo vet vilka fiskar som simmar i mitt kar, fast han är bra att ha när det ska meckas lite .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          Ja! Jag har insett att för att Patrik ska tycka att det är kul så behöver han få vara med och mecka och känna sig ansvarig för delar av akvarierandet. Sen blev han av en händelse förtjust i dom Onämnbara. Onämnbara pga av att vi som ett internt skämt var tvungna att sjunga hajsången https://www.youtube.com/watch?v=kIqbIhmATlw varje gång någon sa ordet HAJ.
          Barnen blev intresserade per automatik är vi köpte dom första 10 danio margaritatus och några räkor.
          Men så har jag ju till exempel en femåring som planerar för sitt nästa kar. Hon vill också ha en kaja från Biltemas parkering och kattungar, ögonfransgecko, kaniner och sköldpaddor.... för att nämna några få...
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av miiaoo
            Ja! Jag har insett att för att Patrik ska tycka att det är kul så behöver han få vara med och mecka och känna sig ansvarig för delar av akvarierandet. Sen blev han av en händelse förtjust i dom Onämnbara. Onämnbara pga av att vi som ett internt skämt var tvungna att sjunga hajsången https://www.youtube.com/watch?v=kIqbIhmATlw varje gång någon sa ordet HAJ.
            Barnen blev intresserade per automatik är vi köpte dom första 10 danio margaritatus och några räkor.
            Men så har jag ju till exempel en femåring som planerar för sitt nästa kar. Hon vill också ha en kaja från Biltemas parkering och kattungar, ögonfransgecko, kaniner och sköldpaddor.... för att nämna några få...
            Haha, du är ju bara så kul med din man och dina barn som alla verkar intresserade. Sen grattis till dina nästan osynliga ynglingar (om dom finns kvar)
            God Jul Emma

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Hej och god fortsättning! Hur trivs dina Borellisar och C Melini nu? Får man be om en bild på karet? Nyfiken på hur det ser ut! Mina kakaduor verkar ha funnit sig väl tillrätta. Hanen vaktar delar av botten rätt bra och kör undan närgångna platys. Ancistrusen lämnar han dock ifred.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                En liten uppdatering från karet som startades upp med fem små tetror för drygt fem veckor sedan, efter det så har jag fyllt på med sex corysar och 1+2 Apistogramma borellii opal med några veckors mellanrum. Jag har matat ytterst sparsamt under dessa veckor. Nitrit har kollats ofta men den visar 0.
                Fick en hel del cyano på en rot som jag skrev om i en annan tråd, så den delen hoppar jag.

                Växterna då, dom som är gladast är faktiskt javan och Cryptocorynerna, jättekul med javan och cryptosarna kan man alltid lita på . Vallisarna som jag alltid brukar ha tur med är inte snygga kan jag säga detsamma gäller Bolbitisarna, fast jag kan ändå se små gröna skott på den. Är sugen på att klippa bort det bruna fula på Bolbitis, men kanske får smäll på fingrarna då av "någon" . Jag använder ingen växtnäring, men det kanske Bolbitis och vallen behöver? Såg idag lite trådalger, men inget jag oroar mig över.
                Läste idag om Bolbitis, att dessa trivs väldigt bra om man binder fast dom på en rot och placerar den nära utblåset (vem visste det?)

                Är som vanligt inte alls nöjd med inredningen, jag skulle ha borrat hål i rötter som jag dragit metalltråd igenom och hängt fast på bakgrunden, men det blir en senare fråga.
                I stället för fiskbilder idag så bjuder jag på några vinterbilder från mig här uppe i vackra Ångermanland. -8 och snöar för fullt just nu
                Ekorren, dom brukar vara tre och alla heter Hebbe

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0899.JPG
Visningar: 165
Storlek: 639,3 KB
ID: 2376628Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN2068.JPG
Visningar: 154
Storlek: 420,5 KB
ID: 2376629Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8214.JPG
Visningar: 153
Storlek: 940,3 KB
ID: 2376630
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Rena paradiset där, Inger!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Så fina bilder!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Rena paradiset där, Inger!
                      Ja det är ett paradis Mats

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Så fina bilder!
                        Tack Nando

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Ja det är ett paradis Mats
                          //Inger
                          Skulle gärna bo så.
                          Bara njut och ha det bäst, Inger!

                          Kommentar

                          • Camenius
                            • November 2004
                            • 180

                            Wow, så vackert. Verkligen kul att se de andra djuren också. Bor själv på landet eftersom jag söker lugnet och tystnaden här, så alla bilder "från landet" glädjer.

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              Så fint du bor!
                              // Annicka

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                Fantastiska bilder och jag håller med de andra, vilket paradis!!!
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...