Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Hej Inger! Nu har jag läst ifatt din fina tråd och blir oerhört inspirerad av att läsa om dina funderingar och de svar du fått från flera kunna Zoopetare. Tycker det i sista versionerna ser jättebra ut med inredningen. Sedan får ju växterna göra sitt när du ser vilka som trivs och inte. Känns som förut igen nu när du och flera är tillbaka med idéer och frågor.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Hej Inger! Nu har jag läst ifatt din fina tråd och blir oerhört inspirerad av att läsa om dina funderingar och de svar du fått från flera kunna Zoopetare. Tycker det i sista versionerna ser jättebra ut med inredningen. Sedan får ju växterna göra sitt när du ser vilka som trivs och inte. Känns som förut igen nu när du och flera är tillbaka med idéer och frågor.
      Vet du Johnny, känns nästan som om jag har glömt massor under det ganska så korta uppehåll jag haft. F**n just nu en proteinhinna och jag fattar inget. Fyra små tetror som var fem från början - en vände buken upp så den togs bort. Matat med en flinga var tredje dag, så varför proteinhinna?
      Sen har jag en massa - inte så trevliga tjocka hinnor på rötterna, så jag tror jag suger bort dessa senare i kväll
      Köpt fler java idag, som ska bindas fast på en rot som ligger i blöt, lite kaxigt kanske, men dom andra som är fastknutna verkar att trivas.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        ... nästa vecka så blir det påfyllning av ett gäng med Kolglödstetror, har haft dom förr och tror att dom kommer till sin rätt i det lite murriga skenet från lysrören .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          ... nästa vecka så blir det påfyllning av ett gäng med Kolglödstetror, har haft dom förr och tror att dom kommer till sin rätt i det lite murriga skenet från lysrören .
          //Inger
          Ja, det där är ju en tetra som blir alldeles fantastisk i lite murrigt ljus. Upp med bilder senare när det blir läge!

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1155.jpg
Visningar: 145
Storlek: 298,0 KB
ID: 2375310

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1156.jpg
Visningar: 141
Storlek: 445,7 KB
ID: 2375311

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Det ser ju så härligt murrigt och rottrassligt ut och Javan är så där vacker och spröd som man kan önska.
            Jag beställde fisk i dag och den kommer in på torsdag. Då ska jag köpa en fin rugge Java som jag såg kommit in, ska beredda plats först bara.
            // Annicka

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Ja, det där är ju en tetra som blir alldeles fantastisk i lite murrigt ljus. Upp med bilder senare när det blir läge!

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1155.jpg
Visningar: 145
Storlek: 298,0 KB
ID: 2375310

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1156.jpg
Visningar: 141
Storlek: 445,7 KB
ID: 2375311
              Klart att det kommer bilder så småningom .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Klart att det kommer bilder så småningom .
                //Inger
                Gôtt! Så skall en slipsten dras!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Nu ska du se Mats att jag äntligen kanske också lyckas med javan (önsketänk), men lycklig så länge det nu varar. Kanske dom gillar nya vattnet och den lite murriga belysningen

                  Glömde ju att tacka för bilderna på både Kolglödorna och javan

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Nu ska du se Mats att jag äntligen kanske också lyckas med javan (önsketänk), men lycklig så länge det nu varar. Kanske dom gillar nya vattnet och den lite murriga belysningen
                    Glömde ju att tacka för bilderna på både Kolglödorna och javan
                    //Inger
                    Om javan trivs och snart börjar skjuta fart, så låt den bara sitta där du satt den - så skall du få se på fan!
                    Jag bildbombar några javor som vuxit fast i bakgrunden, här vid vattenbyte.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1164.jpg
Visningar: 142
Storlek: 449,8 KB
ID: 2375322

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1165.jpg
Visningar: 145
Storlek: 432,2 KB
ID: 2375323

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1166.jpg
Visningar: 165
Storlek: 361,0 KB
ID: 2375324

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1168.jpg
Visningar: 136
Storlek: 592,0 KB
ID: 2375325

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1169.jpg
Visningar: 145
Storlek: 399,7 KB
ID: 2375326

                    Kommentar

                    • Lilla Damen
                      • February 2008
                      • 2649

                      Jösses... vilken växtlighet .

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Lilla Damen
                        Jösses... vilken växtlighet .
                        Ja, Javaormbunke kan bli riktigt tjusig, men man får ge den tid i början, låta den vara helt ifred några månader - sedan drar den igång rejält.
                        Nu får vi hoppas Inger får redig fart på sina!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Inger H

                          Vet du Johnny, känns nästan som om jag har glömt massor under det ganska så korta uppehåll jag haft. F**n just nu en proteinhinna och jag fattar inget. Fyra små tetror som var fem från början - en vände buken upp så den togs bort. Matat med en flinga var tredje dag, så varför proteinhinna?
                          Sen har jag en massa - inte så trevliga tjocka hinnor på rötterna, så jag tror jag suger bort dessa senare i kväll
                          Köpt fler java idag, som ska bindas fast på en rot som ligger i blöt, lite kaxigt kanske, men dom andra som är fastknutna verkar att trivas.

                          //Inger
                          Proteinhinnan är ju mer ett resultat av allt som händer i karet. Inget konstigt alls. Det är ju uppstart och nitrifieringen är ju inte igång än. Massa processer är precis under inkörning. Du har glömt det där med att sitta på händerna och att låta karet starta mjukt och i sitt alldeles eget tempo?
                          Senast redigerad av Bluewing; 05 December 2017, 20:59.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Om javan trivs och snart börjar skjuta fart, så låt den bara sitta där du satt den - så skall du få se på fan!
                            Jag bildbombar några javor som vuxit fast i bakgrunden, här vid vattenbyte.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1164.jpg
Visningar: 142
Storlek: 449,8 KB
ID: 2375322

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1165.jpg
Visningar: 145
Storlek: 432,2 KB
ID: 2375323

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1166.jpg
Visningar: 165
Storlek: 361,0 KB
ID: 2375324

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1168.jpg
Visningar: 136
Storlek: 592,0 KB
ID: 2375325

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1169.jpg
Visningar: 145
Storlek: 399,7 KB
ID: 2375326
                            Så vackra plantor! Har ju en hel del Javor men inte så där jämngröna. Hur gör den där Bryzell!?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing

                              Så vackra plantor! Har ju en hel del Javor men inte så där jämngröna. Hur gör den där Bryzell!?
                              ...kan det vara fingertoppskänsla Johnny?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                På tal om Fjärilsciklider i Mats tråd, så är det en art som jag länge har trånat efter. Tror att det var runt 2007, så köpte jag två st. ingen aning vilka kön det var, men väldigt vackra. Dessa två fick i min väldiga okunskap dela ett 54-literskar tillsammans med Platys och en hel del andra fiskar, klart att det inte fungerade.

                                Sen under åren, så har mitt vatten inte passat för b.l.a. dessa skönheter. Nu har jag ett vatten som skulle passa och det skulle vara intressant att försöka sig på en grupp, men vet inte om jag törs? Det visar sig framöver hur modig jag är

                                //Inger

                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...