Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Jag med Annicka, men dom kräver nog sitt vatten skulle jag tro, har inte kollat

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Alltså, jag kommer nog inte att visa upp mitt kar på ett bra tag, jag har planterat växter hej vilt lite hur som helst, något som jag inte brukar ge mig på. Omplantering kommer nog att ske när vattnet är riktigt i balans vilket kommer att ta sin lilla tid, men det gör inget .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Alltså, jag kommer nog inte att visa upp mitt kar på ett bra tag, jag har planterat växter hej vilt lite hur som helst, något som jag inte brukar ge mig på. Omplantering kommer nog att ske när vattnet är riktigt i balans vilket kommer att ta sin lilla tid, men det gör inget .
        //Inger
        Gör så! Dra in några bilder senare när du känner dig nöjd.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Inger H
          Denna Apistogramma har jag trånat efter i många år

          https://www.youtube.com/watch?v=CIFo9SSLI4c
          Sidan knäcktes, så överför denna film till nästa sida i fall någon har missat denna skönhet

          //Inger
          Senast redigerad av Inger H; 28 November 2017, 20:58.
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Måste bara posta en bild på min java som planterades för tre veckor sedan - en liten kruka bara för att testa återigen. Döm om min förvåning - den har ännu inte blivit svart. Javan är en av mina favoritväxter, men tyvärr har jag aldrig lyckats med den, men kanske kanske nu då med helt nya vattenvärden. Hoppas på att få vara glad ett tag till . Jag bjuder på blixtreflexen.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8152.JPG
Visningar: 142
Storlek: 274,6 KB
ID: 2374957
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              Va roligt! Jag har fått kommunalt vatten idag, får se vad det gör för Javan..och annat.
              // Annicka

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Rufus
                Va roligt! Jag har fått kommunalt vatten idag, får se vad det gör för Javan..och annat.
                Å jag har inte kommunalt vatten men förhoppningsvis ett nytt kalasvatten från vår sjö som jag hoppas att både fiskar och växter gillar. Det visar sig efter någon månad eller så ...

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  ser ju bra ut det där..... men ge inte upp när den växer så det sprutar å många blad dör samtidigt för så verkar den göra =) min är i ett fult skede nu, men jag skall göra om mitt gren röse så dom kommer få en annan spridning =)

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    Ursprungligen postat av Inger H

                    Å jag har inte kommunalt vatten men förhoppningsvis ett nytt kalasvatten från vår sjö som jag hoppas att både fiskar och växter gillar. Det visar sig efter någon månad eller så ...

                    //Inger
                    Jo jag har förstått det och håller tummarna för att det är så bra som helst! Jag har ju en sjö nedanför och vår brunn har legat inte så långt från den. Men nu har kommunen (vi hyr)bestämt att vattnet vi har ska tas från sjön och ledas en bra bit, genom en ås och så tillbaka igen. Brunnsvattnet har varit hårt och med nitrat från åkrarna men har fungerat bra. Nu blir det 4 i hårdhet och uppbuffrat och klorat..men det fungerar säkert det också.
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Rufus

                      Jo jag har förstått det och håller tummarna för att det är så bra som helst! Jag har ju en sjö nedanför och vår brunn har legat inte så långt från den. Men nu har kommunen (vi hyr)bestämt att vattnet vi har ska tas från sjön och ledas en bra bit, genom en ås och så tillbaka igen. Brunnsvattnet har varit hårt och med nitrat från åkrarna men har fungerat bra. Nu blir det 4 i hårdhet och uppbuffrat och klorat..men det fungerar säkert det också.
                      Jag tror att du också kommer få ett bra vatten Annicka
                      Nu längtar jag så efter att få tillsätta några fina små dvärgciklider - men först påfyllning att fler tetror så småningom. Tålamodet blir hårt pressat för en som har dåligt av den varan

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • hivemindhermit
                        • September 2017
                        • 214

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Nu längtar jag så efter att få tillsätta några fina små dvärgciklider - men först påfyllning att fler tetror så småningom. Tålamodet blir hårt pressat för en som har dåligt av den varan
                        Kan vara himla svårt att vänta ibland... själv har jag tur som är fattig student, så jag har inte råd att fylla på med nåt mer i mitt akvarium förrän nästa månad tidigast. (Livet från den ljusa sidan! )
                        /Alex
                        375 + 112 liter drömmar

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av hivemindhermit
                          Kan vara himla svårt att vänta ibland... själv har jag tur som är fattig student, så jag har inte råd att fylla på med nåt mer i mitt akvarium förrän nästa månad tidigast. (Livet från den ljusa sidan! )
                          Jamen det är ju toppen att vara fattig akvarist egentligen, då får ju karet tid på sig att göra sin sak med allt vad det innebär . Jag är ju långt ifrån student, men hyfsat fattig blir man trots allt när allt ska inhandlas på nytt igen

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            ser ju bra ut det där..... men ge inte upp när den växer så det sprutar å många blad dör samtidigt för så verkar den göra =) min är i ett fult skede nu, men jag skall göra om mitt gren röse så dom kommer få en annan spridning =)
                            Nej då Eva jag ger inte upp än i alla fall. Bara är glad så länge dom verkar frodas, såg just att några nya skott växer fram från rotstocken

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              hurraaaaa =D

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Moving Waves
                                Känn lugnet Inger. Alla är med på att det är alldeles nystartat så det är klart att mycket kommer att hända innan inredningen börjar landa. Du har ju börjat i rätt ända med snabbväxande och några rötter som stomme. Sen är det bara att lägg till och ta bort. Det som jag iaf tycker är så roligt. Jag är ofta ganska snabb med ett första utkast, även om jag ibland håller på med torrinredning a la Mats. Sen ändras det och ändras igen. Så känn ingen stress över att det ska vara fulländat redan nu utan ta några djupa andetag och njut av alla möjligheter du har med karet!
                                Åh vad jag formligen älskar ditt svar Moving Waves. Det innehåller både livsvisdom och akvaristiska insikter. Det skulle kunna gälla för det mesta.
                                Bråttom är en tveksam rådgivare.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...