Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    .... fågeln är en nötskrika

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      Vackra höstbilder
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vackra höstbilder
        Tack Kjell

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          Oj vad vackert!
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Marten64
            Oj vad vackert!
            Ja, visst är det Johan

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Nästa tisdag 24:e, så kommer elektriker och knyter ihop allt som Håkan fixat i förväg (vattnet + UV+ kolfilter) - hua, spännande värre. Känns lite konstig att kunna dricka vattnet från "vår" egen sjö. Ännu mer spännande blir det att se vad vattenvärdet visar när allt är inkopplat och klart.
              Har blivit absolut förbjuden att beställa allt som hör till akvarieinredning innan vi vet hur vattnet fungerar = tålamod

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                Ursprungligen postat av Inger H
                Nästa tisdag 24:e, så kommer elektriker och knyter ihop allt som Håkan fixat i förväg (vattnet + UV+ kolfilter) - hua, spännande värre. Känns lite konstig att kunna dricka vattnet från "vår" egen sjö. Ännu mer spännande blir det att se vad vattenvärdet visar när allt är inkopplat och klart.
                Har blivit absolut förbjuden att beställa allt som hör till akvarieinredning innan vi vet hur vattnet fungerar = tålamod

                //Inger
                Bra idé att avvakta lite. Bara för att något är bra som dricksvatten behöver det ju inte vara bra som akvarievatten och vice versa.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                  Bra idé att avvakta lite. Bara för att något är bra som dricksvatten behöver det ju inte vara bra som akvarievatten och vice versa.
                  Nej, självklart är det så, att vattnet kanske inte är bra fiskvatten. Jag försöker i alla fall behålla den positiva känslan som jag har haft den senaste tiden. Endast fiskarna kan visa mig hur vattnet funkar för dom. Jag hoppas på innerligt på glada fiskar .

                  //Inger
                  Senast redigerad av Inger H; 18 October 2017, 18:43.
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Nu så kommer jag och tjötar på om mitt vatten igen. Idag så har en massa hänt (pirrigt värre) UV + kolfilter har kopplats in, några nya kopparrör till all nytt - hur var det nu med nya kopparrör och akvarievatten? Nya kopparrör blandat med gamla?
                    Kollat PH efter att vattnet har stått en timme eller så - 7,08

                    Vattnet smakar gudomligt, ingen lukt eller äcklig smak .

                    Beställt detta kar + dimbar led

                    Akvastabil Fusion 250L beställt från Petworld

                    Senast redigerad av Inger H; 24 October 2017, 20:47.
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      Det låter bra med vattnet. Det är ett mycket fint akvarium du beställt som gjort för en rejäl nytändning!

                      /Johan
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Marten64
                        Det låter bra med vattnet. Det är ett mycket fint akvarium du beställt som gjort för en rejäl nytändning!

                        /Johan
                        Japp, så jag längtar...

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Nu så kommer jag och tjötar på om mitt vatten igen. Idag så har en massa hänt (pirrigt värre) UV + kolfilter har kopplats in, några nya kopparrör till all nytt - hur var det nu med nya kopparrör och akvarievatten? Nya kopparrör blandat med gamla?
                          Nya kopparrör blandat med gamla skall nog inte vara något problem. Nya i sig avger dock en del koppar så när du skall byta vatten så spola ur rören (kanske 100 liter????) innan du börjar fylla på i akvariet.

                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Nya kopparrör blandat med gamla skall nog inte vara något problem. Nya i sig avger dock en del koppar så när du skall byta vatten så spola ur rören (kanske 100 liter????) innan du börjar fylla på i akvariet.
                            Jag tror bestämt att jag spolar 200 liter, sjön är ju stor

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              Ursprungligen postat av Inger H

                              Jag tror bestämt att jag spolar 200 liter, sjön är ju stor

                              //Inger
                              Ja det är nog säkrast
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Det känns så spännande Inger. Vet du när det finfina karet beräknas komma?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...