Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Nja, just den växten tror jag kommer att bli lite dominant, spretig. Inte säker på att jag har rätt. Mera en magkänsla. Tror mycket av ditt växtval kommer att bli en spännande resa. Vattnet du har, den nya belysningen och den ljusstyrka du blir bekväm med tror jag kommer att bli ett spännande projekt. Mina LED-rör ger ganska lite lumen vilket låser mig till växter som inte behöver så mycket ljus. Fördelen med det är ju att det är ganska enkelt att slippa alger. Gissar att dina ledramper har mycket mera kräm och kan ge även ljuskrävande, gödningstörstande växter det dom vill ha. Vissa växter kommer att trivas i detta. Andra inte. Det "ska" inte bli rätt direkt utan det är vägen till det som sedan blir perfekt som gör det intressant. Fördelen med led som går att dimma ner är ju att man kan välja en mindre ljusstark inledning av ditt kommande kar så att växter hinner etablera sig innan du smackar på med fotbolsplansbelysningsläget. Det är ju också ett sätt att styra de alger du "älskar". Med detta sista sagt så tycker jag du ska testa växten ändå så att du ser hur du trivs med den
    ... men det är väl snygg med lite spret . Jag är hur kluven som helst vad det blir för växtval. Cryptocoryner förstås som alltid, sen vet i sjutton om jag törs testa javan, dessa blir alltid svarta och fula hos mig. Tror inte att jag kommer använda hela ljusstyrkan eftersom jag vill ha det lite lummigt.
    Gomorron Johnny!

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Inger H

      ... men det är väl snygg med lite spret . Jag är hur kluven som helst vad det blir för växtval. Cryptocoryner förstås som alltid, sen vet i sjutton om jag törs testa javan, dessa blir alltid svarta och fula hos mig. Tror inte att jag kommer använda hela ljusstyrkan eftersom jag vill ha det lite lummigt.
      Gomorron Johnny!

      //Inger
      Ja det ska bli så härligt att se hur det blir. Det finns en vacker lite brunaktig växt som jag har för mig att vi dvs. Mats och jag spånade om som bottenvegetation i den jätteburk som nästan blev byggd. God morgon på dig också Inger. Cilla, min äldsta Flatt och jag ska strax ut och upptäcka skogen ihop. Vi är båda förväntansfulla.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Jag hittade växten!: https://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=101&SOK=1
        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Hygrophila_Pinnatifida_2.jpg Visningar:	1 Storlek:	101.6 kB ID:     	2373299
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Den har jag haft för länge sedan, men den trivdes inte alls. Fast som du säger, så kommer det ju att bli andra förutsättningar nu, förhoppningsvis till det bättre . Alla förslag på växter mottages tacksamt . Det kommer att simma små dvärgciklider i karet bara så ni vet .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Det är ju nästan så man blir sugen på att testa, i något sammanhang.

            Klicka på bilden för större version

Namn: iHW3EZxqMy8i.jpeg
Visningar: 151
Storlek: 155,1 KB
ID: 2373304

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Det är ju nästan så man blir sugen på att testa, i något sammanhang.

              Klicka på bilden för större version

Namn: iHW3EZxqMy8i.jpeg
Visningar: 151
Storlek: 155,1 KB
ID: 2373304
              Om jag tänker på din kar så känns det som att det står Bryzell på denna raring.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Om jag tänker på din kar så känns det som att det står Bryzell på denna raring.
                Ja, så måste det nog bli. Skall bli intressant att se hur Inger får till det med denna.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Håhåjaja, hur ska jag kunna toppa ett kar som ovanstående . Det kommer aldrig att ske kan jag säga direkt

                  //Inger

                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Håhåjaja, hur ska jag kunna toppa ett kar som ovanstående . Det kommer aldrig att ske kan jag säga direkt
                    //Inger
                    Jodå!
                    Det är "aquascaping" som skett på bilden. Det är en skön konst, men nyckeln är att skapa bit för bit. Om du analyserar inredningen på bilden i sektioner så "ser" du hur det hela är uppbyggt.
                    Sedan tillkommer allt detaljarbete som krävs för att skapa och underhålla ett aquascape-kar - det kräver en hel del av akvaristen skall i sanningens namn erkännas.
                    Låt dig inspireras av bilden och överför det du kan åstadkomma till din inredning.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ja, "aquascaping" är en svår konst och ingenting som jag skulle klara av, jag har det liksom inte i fingrarna. Gillar skarpt hur roten är placerad, så jag kommer att gå tillbaka och titta på bilden när det är dags. Blir nog en vanlig Inger-inredning är jag rädd .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Ja, "aquascaping" är en svår konst och ingenting som jag skulle klara av, jag har det liksom inte i fingrarna. Gillar skarpt hur roten är placerad, så jag kommer att gå tillbaka och titta på bilden när det är dags. Blir nog en vanlig Inger-inredning är jag rädd .
                        //Inger
                        Jamen... det blir ju jättebra!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Precis. Inger-inredning blir mitt i prick!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Inspirerad av Johnnys (Bluewing) höstbilder så kommer några från mig också (i väntan på akvarie/fiskbilder) .

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN1825.JPG
Visningar: 127
Storlek: 574,3 KB
ID: 2373432Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7928.JPG
Visningar: 124
Storlek: 807,8 KB
ID: 2373433Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7939.JPG
Visningar: 124
Storlek: 1,16 MB
ID: 2373434

                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Inspirerad av Johnnys (Bluewing) höstbilder så kommer några från mig också (i väntan på akvarie/fiskbilder) .

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN1825.JPG
Visningar: 127
Storlek: 574,3 KB
ID: 2373432Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7928.JPG
Visningar: 124
Storlek: 807,8 KB
ID: 2373433Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7939.JPG
Visningar: 124
Storlek: 1,16 MB
ID: 2373434
                              Så himla vackert Inger!
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing

                                Så himla vackert Inger!
                                Paradiset du vet som jag älskar varje dag oberoende av årstid, men jag är en verklig höst och vintervän om jag ska vara ärlig .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...