Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    vilka mysiga rötter =D idag la jag in en liten film med mina panduror... dom fick lite blackworm, eller ja alla gillar dom =d pansarmalarna blir som galna ... å dom är helt galna nu med... å häxmalarna äter upp eggen... dom lägger =P men dom verkar ju leka runt var 14 dag nu... =) kanske får jag några egenfödda pansar pandor =D

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Ursprungligen postat av Inger H

      Jag hade ju samma Eheim filter till Diskuskaret som du har Johnny, men det sålde jag ju. Sen så hade jag ett Eheim classic 2217 (sålt), men som tydligen ska låta en hel del nu.

      //Inger
      Så här lät båda 2213 som jag reklamerade... https://www.youtube.com/watch?v=RKn8CwBvByU

      Man tänker ju att det är luft i den men den är vickad upp å ner och gått i flera dagar och isärplockad och primad massor av gånger och båda filtren var på detta vis
      Senast redigerad av åheim; 25 September 2017, 21:34.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av åheim
        Så här lät båda 2213 som jag reklamerade... https://www.youtube.com/watch?v=RKn8CwBvByU

        Man tänker ju att det är luft i den men den är vickad upp å ner och gått i flera dagar och isärplockad och primad massor av gånger och båda filtren var på detta vis
        Usch! Hur låter då 2217 nu? Hade ju detta filter bara för något år sedan och det var supertyst?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          Ja jag hade ett 2215 också för några år sen och det var väl hyffsat tyst så jag förstår inte hur dem här 2 kunde vara så här usla?? Vi håller väl tummarna att ditt 2217 är tyst och fint när du får igång grejerna!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av åheim
            Ja jag hade ett 2215 också för några år sen och det var väl hyffsat tyst så jag förstår inte hur dem här 2 kunde vara så här usla?? Vi håller väl tummarna att ditt 2217 är tyst och fint när du får igång grejerna!
            Hoppas jag med

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • robertn83
              • October 2017
              • 58

              Jösses, vilken tråd... ska inte påstå att jag läst alla >7000 inlägg men väldigt många. Det är ju fler års akvariehistoria här, Inger och övriga!
              Tack för massor av inspiration. Blir spännande att följa uppstarten av ditt nya. Vore toppen om du orkar ta bilder likt du gjorde i de allra första inläggen!

              Jag startade upp ett rio 240 för ett par månader sedan, efter att ha "testat mitt intresse" med ett 90 liters ett drygt år. Är liksom du, förtjust i dvärgcikliderna men är lite otrogen just nu och kör regnbågar och scalarer. =)

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av robertn83
                Jösses, vilken tråd... ska inte påstå att jag läst alla >7000 inlägg men väldigt många. Det är ju fler års akvariehistoria här, Inger och övriga!
                Tack för massor av inspiration. Blir spännande att följa uppstarten av ditt nya. Vore toppen om du orkar ta bilder likt du gjorde i de allra första inläggen!

                Jag startade upp ett rio 240 för ett par månader sedan, efter att ha "testat mitt intresse" med ett 90 liters ett drygt år. Är liksom du, förtjust i dvärgcikliderna men är lite otrogen just nu och kör regnbågar och scalarer. =)
                Hejsan Robert och välkommen till detta toppenforum .

                Ja, det är en lång tråd, så vem orkar läsa hela, kul att du har läst en del i alla fall. Det har väl varit höga berg och djupa dalar under åren som gått, men så är det väl för många av oss som håller på med den här hobbyn . Sen finns ju dessa som liksom har den där fingertoppskänslan och framförallt kunskapen om hur allt fungerar, det har inte jag men jag lär mig hela tiden.
                Självklar kommer bilder så småningom, lita på det!

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Skall bli redigt kul att (åter igen) följa ditt nya projekt! Härligt att det utlovas bilder - mums!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    ... jag fortsätter lite Robert, jag har inte klarat av dessa djupa dalar under åren utan hjälp å pepp från några av mina "läromästare"

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Skall bli redigt kul att (åter igen) följa ditt nya projekt! Härligt att det utlovas bilder - mums!
                      Det vet du väl Mats, jag gillar ju att fota

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Det vet du väl Mats, jag gillar ju att fota
                        //Inger
                        Härligt! Skall bli spännande!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Vi väntar nu på den sista (svindyra) slangen, som kommer att funka så att vattnet inte fryser. Den kommer att gå från isolerad pump från båthuset upp till huset, sedan tillkommer UV, så att vi inte (firrarna också) får i oss något onyttigt + kolfilter förstås. Sen känner jag lite såhär - dricka vatten från "våran" sjö, hmmm

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Jag har ju i princip hela inredningen klar i huvvet, men att överföra den bilden till karet är en annan femma. En växt, som jag aldrig testat är den här https://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24&SOK=1

                            Tänker lite så här, om jag planterar några i substratet (inte för djupt har jag läst) och låter den liksom slingra sig upp längs några rötter, bara en tanke än så länge

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              ... kanske inte var så bra tanke ändå

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Nja, just den växten tror jag kommer att bli lite dominant, spretig. Inte säker på att jag har rätt. Mera en magkänsla. Tror mycket av ditt växtval kommer att bli en spännande resa. Vattnet du har, den nya belysningen och den ljusstyrka du blir bekväm med tror jag kommer att bli ett spännande projekt. Mina LED-rör ger ganska lite lumen vilket låser mig till växter som inte behöver så mycket ljus. Fördelen med det är ju att det är ganska enkelt att slippa alger. Gissar att dina ledramper har mycket mera kräm och kan ge även ljuskrävande, gödningstörstande växter det dom vill ha. Vissa växter kommer att trivas i detta. Andra inte. Det "ska" inte bli rätt direkt utan det är vägen till det som sedan blir perfekt som gör det intressant. Fördelen med led som går att dimma ner är ju att man kan välja en mindre ljusstark inledning av ditt kommande kar så att växter hinner etablera sig innan du smackar på med fotbolsplansbelysningsläget. Det är ju också ett sätt att styra de alger du "älskar". Med detta sista sagt så tycker jag du ska testa växten ändå så att du ser hur du trivs med den
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...