Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    va kul att du hittade *felet* med vattnet och kommit fram till ny lösning . Så nu blir det fisk igen hurraaaa =D

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247



      Det här måste väl räcka till ett 250L

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...ltermedia.html

        Det här måste väl räcka till ett 250L

        //Inger
        Japp! Jag har haft flera filter av den typen och de har fungerat mycket bra.
        Jag såg dock att Åheim testat något nyinköpt filter i classic-serien och var mycket missnöjd. Så, kanske kan Åheim titta in och säga vad han anser om modellen.
        De Eheimfilter jag haft, och fortfarande använder har jag aldrig någon enda gång haft bekymmer med - tysta, effektiva och inte en droppe i läckage.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Japp! Jag har haft flera filter av den typen och de har fungerat mycket bra.
          Jag såg dock att Åheim testat något nyinköpt filter i classic-serien och var mycket missnöjd. Så, kanske kan Åheim titta in och säga vad han anser om modellen.
          De Eheimfilter jag haft, och fortfarande använder har jag aldrig någon enda gång haft bekymmer med - tysta, effektiva och inte en droppe i läckage.
          Det var classic 250 som han testat. De mindre Eheim är ju inte alls i samma klass som de större. Tror denna modell är riktigt bra.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13109

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Japp! Jag har haft flera filter av den typen och de har fungerat mycket bra.
            Jag såg dock att Åheim testat något nyinköpt filter i classic-serien och var mycket missnöjd. Så, kanske kan Åheim titta in och säga vad han anser om modellen.
            De Eheimfilter jag haft, och fortfarande använder har jag aldrig någon enda gång haft bekymmer med - tysta, effektiva och inte en droppe i läckage.
            Javisst självklart Mats! Jag har ju som sagt precis betat mig igenom 2st classic 250 och båda var oacceptabelt rassliga. Jag har haft den större modellen förut och den hade ju inte detta problem, även om den inte var särskilt tystgående, det beror på resonans från toppkåpan. Problemet med 250.an tror jag att jag kom underfund med när jag inspekterade hur impellern snurrade i impellerhuset. Toppen på impellern gick in i impellerskyddet och istället för att impellern studsar mot gummibussningen i toppen så tog den emot kanterna i skyddet och det är ju ett konstruktionsfel anser jag! De större modellerna ser lite annorlunda ut så det ska inte vara några problem.

            Men som sagt enkelheten och effektiviteten är det som lockar mig så otroligt mycket med spongefilter-lösningen
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Kommer att beställa E.2217, tror att det blir bra, håller tummar å tassar att detta filter funkar.

              Lykke håller tassarna...

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        008.JPG Visningar:	4 Storlek:	286.1 kB ID:     	2372490
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                I brist på fiskbilder, så fick Lykke vara med i föregående inlägg.

                Nu har jag i alla fall klart gällande vilket akvarium. Det blir ett Akvastabil fusion 100x50x54 (250L) med dämpbar ledbelysning. Är så glad, att jag får plats med denna storlek på karet.
                Det här med belysning är svårt (för en som inte har riktigt koll) tycker jag, så jag formligen överöste Johnny (Bluewing) med frågor. Tack snälla för att du ställde upp, trots en massa okunniga och knäppa frågor

                Jag längtar så att köra igång, men vi håller på med slangar, pumpar, kolfilter och UV m.m. för att få vårat sjövatten att funka riktigt bra, men det kommer att bli hur bra som helst

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Så roligt att höra dig nu när du vet att vattnet äntligen är på väg att bli en tillgång istället för en belastning.

                  Akvariet du valt är ju finfint och det var enbart roligt att få hjälpa till. Det är smittande när någon startar upp. Det är en befrielse att slippa tänka en stund på galenskapen i världen och zooma in på undervattensvärlden.


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Idag, så har jag inhandlat tre ganska så stora/långa och knubbiga rötter, två av dem kommer förmodligen att bryta vattenytan. Så himla kul, att besöka min butik och handla igen .
                    Som vanligt har jag en bild hur jag vill att karet kommer att inredas - fast huvvet brukar inte liksom stämma in riktigt när det är dags

                    Håkan har fixat med slangar och alla tillbehör, så till helgen om vädret är ok, har vi ett gäng som kommer att hjälpa till från en flotte att fixa till och koppla in vattnet från vår sjö - pirrigt värre

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Idag, så har jag inhandlat tre ganska så stora/långa och knubbiga rötter, två av dem kommer förmodligen att bryta vattenytan. Så himla kul, att besöka min butik och handla igen .
                      Som vanligt har jag en bild hur jag vill att karet kommer att inredas - fast huvvet brukar inte liksom stämma in riktigt när det är dags

                      Håkan har fixat med slangar och alla tillbehör, så till helgen om vädret är ok, har vi ett gäng som kommer att hjälpa till från en flotte att fixa till och koppla in vattnet från vår sjö - pirrigt värre

                      //Inger
                      Så spännande Inger. Äntligen säger jag bara. Det är så himla kul att du är igång igen!
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing

                        Så spännande Inger. Äntligen säger jag bara. Det är så himla kul att du är igång igen!
                        Tack Johnny

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Johnny, belysningen kommer att bli 2x akvastabil led varmvit dimbar (4,500k). Lumax plant finns inte som dimbar som jag vill ha.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Johnny, belysningen kommer att bli 2x akvastabil led varmvit dimbar (4,500k). Lumax plant finns inte som dimbar som jag vill ha.

                            //Inger
                            Det där blir toppen Inger!!!

                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Väldigt spännande inlägg, men jag har lagt mina rötter i blöt . Det tar väl någon/några månader innan dom är vattenmättade

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Var är bilderna på rötterna?


                                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...