Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Vill bara "chima in" och säga att det skall bli riktigt kul att se vad du hittar på - oavsett storlek, märke på kar och inriktning.
    Hoppas att du kan hitta en filterlösning som du blir nöjd med (jag hade ju dônat på med ett EHEIM 2250 direkt, så är den biten löst - men det är jag det...).
    Lycka till med allt nu!
    Ska kolla på detta EHEIM 2250. Den modellen verkar inte att finnas kvar, i alla fall inte på dom mest kända svenska nätbutikerna.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Ska kolla på detta EHEIM 2250. Den modellen verkar inte att finnas kvar, i alla fall inte på dom mest kända svenska nätbutikerna.
      //Inger
      Det filtret kan ha en ny beteckning.
      I z-shopen här där jag bor har de dessa filter ständigt på lager - både 2250 och 2260, eller vilka nya modellnamn de nu har.
      Det är iallafall de fina, tysta och högst effektiva "tunnorna" jag syftar på - tror de ingår i nån sorts "classic"-serie.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Det filtret kan ha en ny beteckning.
        I z-shopen här där jag bor har de dessa filter ständigt på lager - både 2250 och 2260, eller vilka nya modellnamn de nu har.
        Det är iallafall de fina, tysta och högst effektiva "tunnorna" jag syftar på - tror de ingår i nån sorts "classic"-serie.
        Hittade E. 2260 (classic) hos Guldfisken 2.400l/tim , utan filtermaterial 3.500:-

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Hittade E. 2260 (classic) hos Guldfisken 2.400l/tim , utan filtermaterial 3.500:-
          //Inger
          Så trycker du på knappen och köper! Sedan är filterproblemet löst!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Inger H

            Jag hade ju samma Eheim filter till Diskuskaret som du har Johnny, men det sålde jag ju. Sen så hade jag ett Eheim classic 2217 (sålt), men som tydligen ska låta en hel del nu. Jag är ju lika känslig gällande ljud som din kära hustru . Fluval har jag också haft, men det låter också.
            Jag vill ha ett tyst filter, som ger ett friskt och klart vatten, dessutom ska det vara enkelt att dona med. Från en skala 1-10, hur mycket ljud från JBL?

            Undrar hur Aquel Unimaxfiltret funkar, är det bra eller dåligt tro? Kanske någon här har detta filter?

            Kjell, just nu lutar det åt Akvastabil

            //Inger
            Ok. Är du som min fru så skippa JBL. Beroende på modell så är det väl på min 1902 en 5:a när den är ny och en 3:a när den är lite inkörd och något belastad. 1502 är något tystare. Då menar jag att min Eheim ligger på runt 2 för det mesta.

            Men tycker Mats idé är bättre om du vill ha det tystare.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Så trycker du på knappen och köper! Sedan är filterproblemet löst!
              Visst går det att justera flödet med kranar på detta filter precis som på 2217 (classic)?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Visst går det att justera flödet med kranar på detta filter precis som på 2217 (classic)?
                //Inger
                Nja... Det finns liksom inga kranar som följer med filtret (om dom inte har hittat på någon nymodighet). Det är fullt flöde. Men man kan göra hålen större i strilröret så blir flödet lite lugnare - men du får fin ytrörelse och god syresättning. Om du känner att det filtret blir lite overkill till ditt kar, så kolla på modellen under som är lite "snällare".

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Jag kan putta in lite egen egna upplevelser här... Min JBL cristalprofi e701 greenline är mycket tyst, jag gillade dock inte filtermaterialet som följde med!
                  Aqual unimax är garanterat det tystaste av alla filter MEN de är inte roliga att hålla på med, det är kranarna som är väldigt korkade!
                  Eheim classic 250 var det värsta lågkvalité skrammel jag vart med om...

                  Hur stort akvarie gällde det?
                  Senast redigerad av åheim; 28 August 2017, 17:53.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jag kan putta in lite egen egna upplevelser här... Min JBL cristalprofi e701 greenline är mycket tyst, jag gillade dock inte filtermaterialet som följde med!
                    Aqual unimax är garanterat det tystaste av alla filter MEN de är inte roliga att hålla på med, det är kranarna som är väldigt korkade!
                    Eheim classic 250 var det värsta lågkvalité skrammel jag vart med om...

                    Hur stort akvarie gällde det?
                    Kolla #7391 i tråden herr Åheim
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      tack Bluewing Ja men då går väl 2250/60 bort iallafall... Nä då skulle jag beställa en eheim 400 luftpump och droppa ner två "spongefilter" och bara luta mig tillbaka
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Spongefiltret är en mycket bra idé. Kör alltid med dessa i mindre kar.
                        Min idé var främst ett 2250, men detta verkar vara svårt att få tag på.
                        Tur att man köpt en del "tunnor" genom åren - har aldrig haft några problem med dessa makalösa filter. Tysta är dom också.
                        Men, som sagt, ett spongefilter eller två är toppen.
                        Gäller bara att hitta en tyst luftpump...
                        Vågar jag dryfta att även mina luftpumpar är av märket Eheim, eller spyr folk ihjäl sig då..?
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 August 2017, 18:56.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Svarar på senaste inläggen: Akvariestorlek 250L. Spongefilter, sådana som man hänger utanpå (tror att jag hade ett sådant till mina diskusyngel) Jag vill veta allt om dessa! Bilder, märke kapacitet m.m. Kan väl dock inte vara mer effektivt än ett ytterfilter - eller?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Aha jag drog iväg ett blindgångare, trodde det bara skulle fnysas Jag föredrar modellen i länken som man bara droppar ner bakom nån växt eller rot. Du får ett lika effektivt resultat med ett spongefilter som ett ytterfilter men ett stort ytterfilter kan troligen hantera mera fisk och större kar, men ett spongfilter är nog svårt att överbelasta i ett 250L Jag har aldrig sett nått filter som så snabbt kan rensa upp ett grumligt akvarium. Jag kör eheim precis som Mats och det måste vara den tystaste luftpumpen som sett solens ljus. http://www.tonysdiskus.se/akvarietil...r/svampfilter/ XY 380 är en bra storlek tycker jag och är inte allt för finporig.

                            Bra pris: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...-2-utblas.html

                            Sera, aquanova, aquael kan jag avråda från.

                            Ska tillägga bara att de olika spongefiltren kan ha lite olika lösningar hur de distribuerar luften, xy 380 har en diffuser i botten men jag ville ha mindre bubblor så jag klippte bort luftkanalen som går till botten av filtret, tog en bit av kanalen och satt i hålet högst upp och sen en bit luftslang och en luftsten för att få små små och lite tystare bubbel. Ett annat tipps är att ta ett litet trensperent plastlock och göra ett hål i mitten och sen trä på locket på luftslangen och dra den så den lägger sig på vattenytan MEN varför? Jo bubblorna slår upp i locket och tystar ner och hindrar stänk, utifall det skulle vara ett problem...
                            Senast redigerad av åheim; 28 August 2017, 21:18.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av åheim
                              Aha jag drog iväg ett blindgångare, trodde det bara skulle fnysas Jag föredrar modellen i länken som man bara droppar ner bakom nån växt eller rot. Du får ett lika effektivt resultat med ett spongefilter som ett ytterfilter men ett stort ytterfilter kan troligen hantera mera fisk och större kar, men ett spongfilter är nog svårt att överbelasta i ett 250L Jag har aldrig sett nått filter som så snabbt kan rensa upp ett grumligt akvarium. Jag kör eheim precis som Mats och det måste vara den tystaste luftpumpen som sett solens ljus. http://www.tonysdiskus.se/akvarietil...r/svampfilter/ XY 380 är en bra storlek tycker jag och är inte allt för finporig.

                              Bra pris: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...-2-utblas.html

                              Sera, aquanova, aquael kan jag avråda från.
                              Väldigt tacksam för att du engagerar dig åheim . Ett ytterfilter känns nog mer hemtamt för mig ändå Förmodligen ett EHEIM vad det nu blir för "sla" (norrlädska)

                              //Inger

                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                Vassego Inger Jag är tvärtom jag känner mig obekväm med ytterfilter...
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...