Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Spännande. Håller tummarna för bra värden.
    Tack Johnny

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Dina tummar funkade Johnny .
      Idag fick vi svar på analysen från våran gudomliga sjö, som finns bara trettio meter från vårat hus. Detta prov togs "rent" från sjön utan någon som helst inblandning av diverse reningar.
      Tjoho - tjänligt vatten trots det - egentligen behöver vi inte göra annat än att fixa en frostsäker slang .

      Om vi jämför med vattnet från våran djupborrade brunn, så är detta sjövatten en dröm enligt analysen för akvariefirrar. PH 7,2 - hoho . Tänk ändå vad jag har kämpat genom åren med för högt PH.

      Vet, att det är bara Johnny som hejar på, tack Johnny för det .

      Nu ska jag beställa ett kar i alla fall, handla rötter och allt annat som jag bara skeppade iväg - finns inget kvar tyvärr.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Detta är ju rena drömscenariot att kunna ha naturligt vatten i karet med perfekta värden. Jag får framföra mina allra varmaste gratulationer för denna Jackpot. Till slut så, Inger....
        Först en stuga med utsikt som på gränsen till paradiset å så detta. Det är du värd!!!!


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Detta är ju rena drömscenariot att kunna ha naturligt vatten i karet med perfekta värden. Jag får framföra mina allra varmaste gratulationer för denna Jackpot. Till slut så, Inger....
          Först en stuga med utsikt som på gränsen till paradiset å så detta. Det är du värd!!!!


          Skickat från min iPhone med Tapatalk
          Tack . Inte så konstigt kanske att gäddorna och abborrarna är av den större storleken i sjön

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Grattis och vad kul. Då ser vi fram emot...ytterligare nya mål å lite annat.
            Kanske kul att starta en ny tråd på ett nytt akvariekapitel?
            Håll oss uppdaterade!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              Låter bra - lycka till
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Inger H
                Dina tummar funkade Johnny .
                Idag fick vi svar på analysen från våran gudomliga sjö, som finns bara trettio meter från vårat hus. Detta prov togs "rent" från sjön utan någon som helst inblandning av diverse reningar.
                Tjoho - tjänligt vatten trots det - egentligen behöver vi inte göra annat än att fixa en frostsäker slang .

                Om vi jämför med vattnet från våran djupborrade brunn, så är detta sjövatten en dröm enligt analysen för akvariefirrar. PH 7,2 - hoho . Tänk ändå vad jag har kämpat genom åren med för högt PH.

                Vet, att det är bara Johnny som hejar på, tack Johnny för det .

                Nu ska jag beställa ett kar i alla fall, handla rötter och allt annat som jag bara skeppade iväg - finns inget kvar tyvärr.

                //Inger
                Härligt! Jag hejar på Inger, tro inget annat men ville vänta på resultatet först innan jag kunde bli glad för din skull
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Kul att ni kollar in ICC, Kjell och Pia .

                  ICC; jag klamrar mig nog fast vid gammeltråden ett tag till .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Dina tummar funkade Johnny .
                    Idag fick vi svar på analysen från våran gudomliga sjö, som finns bara trettio meter från vårat hus. Detta prov togs "rent" från sjön utan någon som helst inblandning av diverse reningar.
                    Tjoho - tjänligt vatten trots det - egentligen behöver vi inte göra annat än att fixa en frostsäker slang .

                    Om vi jämför med vattnet från våran djupborrade brunn, så är detta sjövatten en dröm enligt analysen för akvariefirrar. PH 7,2 - hoho . Tänk ändå vad jag har kämpat genom åren med för högt PH.

                    Vet, att det är bara Johnny som hejar på, tack Johnny för det .

                    Nu ska jag beställa ett kar i alla fall, handla rötter och allt annat som jag bara skeppade iväg - finns inget kvar tyvärr.

                    //Inger
                    Vad roligt - Grattis
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av heba

                      Vad roligt - Grattis
                      Tack Helene

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Då sitter jag då här i valet och kvalet och är hur mesig som helst. Johnny fick mig att kolla på Akvastabil-karen. Tanken var att skaffa ett Eheim vivaline igen (180L), men upptäckte både Eheim Proxima 250L100x50x50 och Akvastabil med samma mått som jag få plats med...

                        Vad jag har kommit fram till, så blir det billigare med ett Akvastabil - trots tillägg av belysning (led), som inte ingår, som det gör till E. Proxima. Fast å andra sidan kan jag ha räknat fel.


                        Sen vilket tyst och effektivt ytterfilter ska jag välja? Hemskt, men jag har nästan glömt allt efter bar nio månaders uppehåll .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          Vad gäller akvarium så välj det som du tycker är snyggast för alla akvarier idag är ju säkra.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Så är det ju. Alla kar är ju säkra. Sedan har jag för mig att Akvastabils glas är i lite tjockare än Juwels t.ex.
                            Låter hur spännande som helst Inger.
                            250 är ju en himla trevlig storlek på kar.

                            När det gäller tysta filter så är det Eheim för min del. Men tycker JBLs Cristalprofi ger mer tryck och bättre fyllning än Eheim plus att det är billigare. Men de låter mer.
                            Vad vill du ha för egenskaper på filtret då, Inger?



                            Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Så är det ju. Alla kar är ju säkra. Sedan har jag för mig att Akvastabils glas är i lite tjockare än Juwels t.ex.
                              Låter hur spännande som helst Inger.
                              250 är ju en himla trevlig storlek på kar.

                              När det gäller tysta filter så är det Eheim för min del. Men tycker JBLs Cristalprofi ger mer tryck och bättre fyllning än Eheim plus att det är billigare. Men de låter mer.
                              Vad vill du ha för egenskaper på filtret då, Inger?



                              Skickat från min iPhone med Tapatalk
                              Jag hade ju samma Eheim filter till Diskuskaret som du har Johnny, men det sålde jag ju. Sen så hade jag ett Eheim classic 2217 (sålt), men som tydligen ska låta en hel del nu. Jag är ju lika känslig gällande ljud som din kära hustru . Fluval har jag också haft, men det låter också.
                              Jag vill ha ett tyst filter, som ger ett friskt och klart vatten, dessutom ska det vara enkelt att dona med. Från en skala 1-10, hur mycket ljud från JBL?

                              Undrar hur Aquel Unimaxfiltret funkar, är det bra eller dåligt tro? Kanske någon här har detta filter?

                              Kjell, just nu lutar det åt Akvastabil

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Vill bara "chima in" och säga att det skall bli riktigt kul att se vad du hittar på - oavsett storlek, märke på kar och inriktning.
                                Hoppas att du kan hitta en filterlösning som du blir nöjd med (jag hade ju dônat på med ett EHEIM 2250 direkt, så är den biten löst - men det är jag det...).
                                Lycka till med allt nu!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...