Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av heba

    Det där låter som om det varit en orolig tid - om inte vattnet ens är tjänligt för människa - hur löste ni det?
    Roligt iallafall att höra att det finns en lösning och att du inte kommer vara styrd i ditt val av fiskar framöver Vilken fisk står högst på önskelistan (jag kan gissa att det finns någon då du ju varit begränsad även tidigare)?
    Är det ett Juwelkar du kommer att ha, eller tänker du "måttbeställa"?
    Spännande tid för dig framöver !
    Med goa grannar, så har vi löst dricks/matlagningsvattnet

    Det kommer nog att bli ett Eheim vivaline 180 (som jag hade ett av tidigare), känns som om jag har fått nog av Juwelkaren med den obligatoriska filterhörnan, som inte gillas av mig.

    //Inger

    Senast redigerad av Inger H; 08 August 2017, 21:43.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Ursprungligen postat av Inger H

      Med goa grannar, så har vi löst dricks/matlagningsvattnet

      Det kommer nog att bli ett Eheim vivaline 180 (som jag hade ett av tidigare), känns som om jag har fått nog av Juwelkaren med den obligatoriska filterhörnan, som inte gillas av mig.

      //Inger
      Eheims kar är så fina! Jag försökte få tag i ett eheim scubacube ett tag, men dom var antingen rysligt dyra i nyinköp, eller fanns begagnade i hottaheiti !
      dom som jag senast sett är ganska grunda (i djupled) och klen belysning, men det har väl hänt massor där med! Googlade just - har dom inte mycket gemensamt med Juwel (förutom filterhörnet )?
      Har du några tankar om innevånare i detta kommande kar?
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Vad glad jag blir över att höra att vattenfrågan är lösta. Snyggaste karen tveklöst är annars akvastabils kar. Välbyggda. Eheims kar är också finfina. Nästan som akvastabils :-)
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Vad glad jag blir över att höra att vattenfrågan är lösta. Snyggaste karen tveklöst är annars akvastabils kar. Välbyggda. Eheims kar är också finfina. Nästan som akvastabils :-)
          Ja, akvastabils kar är snygga, men för dyra.
          Hoppas verkligen, att vattnet blir bra till slut. Det är ju semestertider, så gubbarna som ska fixa till allt njuter just nu av sin ledighet .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av heba

            Eheims kar är så fina! Jag försökte få tag i ett eheim scubacube ett tag, men dom var antingen rysligt dyra i nyinköp, eller fanns begagnade i hottaheiti !
            dom som jag senast sett är ganska grunda (i djupled) och klen belysning, men det har väl hänt massor där med! Googlade just - har dom inte mycket gemensamt med Juwel (förutom filterhörnet )?
            Har du några tankar om innevånare i detta kommande kar?
            Njaa, lite tankar har jag allt förstås, men vill först och främst veta att allt kommer att funka med vattnet, det ska ju till reningsverk, UV och en del annat

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Inger H

              Ja, akvastabils kar är snygga, men för dyra.
              Hoppas verkligen, att vattnet blir bra till slut. Det är ju semestertider, så gubbarna som ska fixa till allt njuter just nu av sin ledighet .

              //Inger
              Annars får du väl ta av det gudomliga sjövattnet trots att det är så svid-dyrt. Tänker så här att ett vatten som fisken mår bra av mår väl både människor och övriga djur bra av. Så er hälsa är väl viktig också. Ska man som du tänker bli en vital 114-åring så gäller det väl att gulla med kroppen så mycket man kan.
              Men du, Inger. Ett alternativ till kar är väl att beställa ett kar i optimala mått som limmas speciellt för dig och sedan skaffa en dyngsnygg armatur till den? Det är ju ändå bara en plastram nedtill och ovantill i Eheim och Juwel. Nu förstår jag precis hur du tänker.... att den där blåvingen är allt bra himla smart! Att jag inte tänkt på det innan?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                ... men blåvinge, hur läser du . Jag har ju skrivit, att vi kommer att ta allt vatten från vår gudomliga sjö i framtiden. Vattnet i vår djupborrade brunn, kommer inte att kunna fixas till. Det verkar på di lärde, att vi har ett PH-värde, som någon aldrig tidigare har/haft. Om du googlar på PH, så finns det hur många träffar som helst på hur man fixar till ett för lågt PH - dessvärre 0 på lösningen hur sänka ett för högt.

                Jadå, du är hur smart som helst, men varför specialbeställa när det finns färdiga mått just för mig

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  ... men blåvinge, hur läser du . Jag har ju skrivit, att vi kommer att ta allt vatten från vår gudomliga sjö i framtiden. Vattnet i vår djupborrade brunn, kommer inte att kunna fixas till. Det verkar på di lärde, att vi har ett PH-värde, som någon aldrig tidigare har/haft. Om du googlar på PH, så finns det hur många träffar som helst på hur man fixar till ett för lågt PH - dessvärre 0 på lösningen hur sänka ett för högt.

                  Jadå, du är hur smart som helst, men varför specialbeställa när det finns färdiga mått just för mig

                  //Inger
                  Nu trodde jag ju att dina urgulliga grannar hjälpte dig med vatten från deras brunn eller nåt. Men oavsett det så har jag utvecklat missuppfattande till en skön konst vilket du ju lär märka nu när akvariesuget kommit tillbaka. Fördelen med att vara sådan är ju att man alltid får prata en extra gång med folk. Något jag varmt kan rekommendera faktiskt.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Fråga min fru. Hon tycker det är smått fantastiskt hur jag kan få till det ibland. Är väl född med denna talang.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Nu trodde jag ju att dina urgulliga grannar hjälpte dig med vatten från deras brunn eller nåt. Men oavsett det så har jag utvecklat missuppfattande till en skön konst vilket du ju lär märka nu när akvariesuget kommit tillbaka. Fördelen med att vara sådan är ju att man alltid får prata en extra gång med folk. Något jag varmt kan rekommendera faktiskt.
                      Nää, vi hämtar bara två femliters-dunkar då å då till det vi häller i oss . Missuppfattningar kan vara hur kul som helst .
                      Trevligt, att några "gamlingar" är med än, fast det fattas allt några till .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Fråga min fru. Hon tycker det är smått fantastiskt hur jag kan få till det ibland. Är väl född med denna talang.
                        Det syns på din profilbild, att du verkligen är född med denna talang

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Inger H

                          Det syns på din profilbild, att du verkligen är född med denna talang

                          //Inger
                          ... menar ju inget illa med det

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Det fick jag däremot INTE om bakfoten
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Idag har vi skickat in analys på vårat sjövatten, för att se hur vi måste gå vidare. Det vi vet, är att PH visar 7,5 (köpt en seriös "riktig" mätare), Ska bli riktigt spännande att få veta resterande värden. Fortsättning följer .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Idag har vi skickat in analys på vårat sjövatten, för att se hur vi måste gå vidare. Det vi vet, är att PH visar 7,5 (köpt en seriös "riktig" mätare), Ska bli riktigt spännande att få veta resterande värden. Fortsättning följer .

                                //Inger
                                Spännande. Håller tummarna för bra värden.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...