Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Härliga vyer
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Härliga vyer
      Ja, visst är det Kjell .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        Synd bara att sommaren är så kort i Sverige så det är så kort tid man riktigt kan njuta av den
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Synd bara att sommaren är så kort i Sverige så det är så kort tid man riktigt kan njuta av den
          Ja, så är det. Vi väntar fortfarande på den där riktiga försommarvärmen som inte har infunnit sig än tyvärr, men kanske sommaren förlängs med en varm och skön höst i stället.
          Fast å andra sidan gillar jag inte om det blir för varmt heller, jag gnäller då med .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6474.JPG
Visningar: 164
Storlek: 146,1 KB
ID: 2371265
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Detsamma Inger!
              Här på vä(r)stkusten blir det .
              Hoppas ni får riktigt gôtt väder och får sitta ute och gona er ordentligt!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Detsamma Inger!
                Här på vä(r)stkusten blir det .
                Hoppas ni får riktigt gôtt väder och får sitta ute och gona er ordentligt!
                Tror, att det kommer att bli lite blött här också - men hoppas på uppehåll då å då så man kan vara ute och käka gott

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6474.JPG
Visningar: 164
Storlek: 146,1 KB
ID: 2371265
                  Önskar dig och alla andra Zoopetare detsamma
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    Jag stämmer in och önskar er alla en härlig midsommar!
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Ja, nu har jag varit utan kar i ung. ett halvår och saknaden är hur stor som helst. Varför sparade jag inte 220-literskaret åtminstone. Fast, som jag kände just då efter en massa skit som visade sig - och som jag inte fick någon rätsida på så sålde jag mina tre kar (aningen impulsiv som vanligt).

                      Men, så sitter jag då återigen och planerar ett kar, skam den som ger sig, som jag har sagt åtskilliga gånger under årens lopp.
                      Ett 220-liters är det som passar in just nu - dvärgciklider av någon passande art såklart .
                      Hoppas, att mina ciklidvänner finns kvar här då, och ni andra också förstås .

                      Just nu, så håller jag på med att anlägga en liten trädgård, som tar en hel del tid vilket är jätteskoj, men till hösten så...

                      //Inger
                      Hej Inger! Har haft fullt sjå med födelsedagar och annat så det har varit helt upptaget. Därför respons först efter en månad. Kul med dina tankar om kar igen. Själv så stortrivs jag med pysslet och umgänget och är numera knappast impulsiv gällande karen. Ska bli så spännande att se hur det går om du slår till igen.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Hejsan Johnny, jag har läst om er Islandsresa på FB, ni verkar ha haft det underbart .
                        Japp, jag kollar Imazolistan titt som tätt .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Hejsan Johnny, jag har läst om er Islandsresa på FB, ni verkar ha haft det underbart .
                          Japp, jag kollar Imazolistan titt som tätt .

                          //Inger
                          Ja planerandet inför att starta upp är en riktigt mysig process.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            Nu är jag mer "up to date" här i din tråd
                            Det är fantastiskt att läsa hur akvarieintresset går upp och ner hos oss alla, och det ter sig på olika sätt - längre mellan vattenbyten, slutar göda, ger bort en del eller alla fiskar, lägger ner, säljer - men sedan efter en tid - KOMMER TILLBAKA . Intresset finns där, men behöver en "time out" emellanåt.
                            Grattis till dina nya planer, en spännande tid framöver! Vad blir det för mått på akvariet?
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av heba
                              Nu är jag mer "up to date" här i din tråd
                              Det är fantastiskt att läsa hur akvarieintresset går upp och ner hos oss alla, och det ter sig på olika sätt - längre mellan vattenbyten, slutar göda, ger bort en del eller alla fiskar, lägger ner, säljer - men sedan efter en tid - KOMMER TILLBAKA . Intresset finns där, men behöver en "time out" emellanåt.
                              Grattis till dina nya planer, en spännande tid framöver! Vad blir det för mått på akvariet?
                              Tack Helene . Det kommer att bli hur kul som helst med en nystart - i alla fall "till att börja med", ett kar på 180L. Trodde, att jag skulle få plats med ett 220, men som möbleringen ser ut just nu, så är det stopp med 180.

                              Tyvärr, så dröjer det nog till sent i höst innan uppstart, vi har (som vanligt) problem med för högt PH även här i Ångermanland dit vi flyttade för drygt ett år sedan.
                              Jag har kollat detta värde under den här tiden - och fått väldiga höga Ph-värden.

                              I juni skickade vi in vattenprov (igen) till ett seriöst "vattenföretag". Provsvaret var inget vidare - "vattenvärdet otjänligt p.g.a. för högt PH", vilket visade 10,6.
                              Detta värde kan orsak SKADOR PÅ SLEMHINNOR HOS BÅDE DJUR OCH MÄNNISKOR . Företaget har aldrig stött på detta problem tidigare (startade i början på 70-talet).

                              För att göra en väldigt lång historia kort, så har det visat sig, att vi har kanonvatten i våran sjö - ett PH på 7,5 och ett väldigt rent och fint vatten
                              Vi kommer att hädanefter ta vatten från sjön. Reningsverk m. m. måste såklart installeras (dyrt).

                              Tänk, jag kommer nästan att kunna ha vilka firrar som helst framöver

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Ursprungligen postat av Inger H

                                Tack Helene . Det kommer att bli hur kul som helst med en nystart - i alla fall "till att börja med", ett kar på 180L. Trodde, att jag skulle få plats med ett 220, men som möbleringen ser ut just nu, så är det stopp med 180.

                                Tyvärr, så dröjer det nog till sent i höst innan uppstart, vi har (som vanligt) problem med för högt PH även här i Ångermanland dit vi flyttade för drygt ett år sedan.
                                Jag har kollat detta värde under den här tiden - och fått väldiga höga Ph-värden.

                                I juni skickade vi in vattenprov (igen) till ett seriöst "vattenföretag". Provsvaret var inget vidare - "vattenvärdet otjänligt p.g.a. för högt PH", vilket visade 10,6.
                                Detta värde kan orsak SKADOR PÅ SLEMHINNOR HOS BÅDE DJUR OCH MÄNNISKOR . Företaget har aldrig stött på detta problem tidigare (startade i början på 70-talet).

                                För att göra en väldigt lång historia kort, så har det visat sig, att vi har kanonvatten i våran sjö - ett PH på 7,5 och ett väldigt rent och fint vatten
                                Vi kommer att hädanefter ta vatten från sjön. Reningsverk m. m. måste såklart installeras (dyrt).

                                Tänk, jag kommer nästan att kunna ha vilka firrar som helst framöver

                                //Inger
                                Det där låter som om det varit en orolig tid - om inte vattnet ens är tjänligt för människa - hur löste ni det?
                                Roligt iallafall att höra att det finns en lösning och att du inte kommer vara styrd i ditt val av fiskar framöver Vilken fisk står högst på önskelistan (jag kan gissa att det finns någon då du ju varit begränsad även tidigare)?
                                Är det ett Juwelkar du kommer att ha, eller tänker du "måttbeställa"?
                                Spännande tid för dig framöver !
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...