Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Ursprungligen postat av Inger H

    Åhh Mats min vän, jag svarar på ditt inlägg nu så läser även Johnny och KJE. Läste ditt inlägg i går kväll, men kunde liksom inte formulera mig riktigt, går nog inte så bra nu heller är jag rädd...

    Maculatusarna simmar nu i en väns kar, apisarna har jag sålt likaså B. cupido, det var tungt att göra sig av med fiskarna, men så blev det efter en tids tänkande.

    När jag startade upp mina tre kar igen i höstas, så tyckte jag att jag gjorde allt rätt för en gångs skull, men allt blev bara så himla fel efter några månader.
    Det började med cyano i det större karet, som jag packade in i mörker i två omgångar. Cyanon försvann, men fortsatte sedan vidare till dom två andra karen, som även dom fick stå i mörker.
    Cyano har inte funnits i något av mina kar sen 2013. Vet inte varför skiten kom dit nu.
    Efter det så dök det upp något konstigt svart som jag aldrig tidigare har sett under åren. Det här svarta vad det nu var satte sig på växterna, rötterna och bakgrunden - det var hårt, inte som kiselalger som är typ som ett pulver som man kan gnussa bort med fingrarna.
    Växterna klarade inte detta utan blev helt bedrövliga efter mörkläggning och det svarta. Vet inte om det kan bero på att vi får anmärkning på vattenproverna, att vattnet är grumligt, men tjänligt. Kanske det här "grumlet" fastnar på växterna, fast det verkar förstås långsökt.

    Om detta hade hänt för något år sedan, så hade jag förmodligen tagit tag i "vad det nu var som hände" - men kände, att varken lust eller energi saknades. Jag kände, att när karen startades upp igen nu i höstas, så saknades det lite av den gamla vanliga livliga inspiration som jag brukar ana, men tänkte, att det fixar sig bara fiskarna kommer i karen, men den har liksom inte riktigt infunnit sig.

    I måndags, så annonserade jag ut mina kar på blocket, det tog fem timmar så var karen sålda.
    2007, så köpte jag mitt första 54-literkar. Fem timmar och hobbyn bara försvann...

    Det har varit en så himla rolig tid - med ibland mindre roliga upplevelser under årens lopp. Jag har varit på gång och gett upp ett flertal gånger, men så har jag blivit peppad att fortsätta av ett flertal vänner här på zoopet.
    Mats du har varit med mig hela tiden - du är min akvaristiska förebild och vän som har stött och blött mina ibland tokiga strapatser. Ansjo-Anders också såklart som fanns med länge och Pia förstås. Johnny, som kom med lite senare, vi hade roliga och mindre roliga surr om våra älskade Discusar. Maths (c90), som lärde mig att älska dessa Apistogramma, många vänner har kommit till men även försvunnit.

    Jag är inte så bra på att formulera mina tankar i ord, men det här inlägget får duga.

    Kram //Inger













    Vad tråkigt att höra att du lägger ned hobbyn, men man vet ju aldrig...intresset kan mycket väl komma tillbaka Själv har jag ju slutat och börjat om flera gånger dom senaste tre åren, det enda jag brukar ångra när jag börjar om igen är väl att jag sålde bort allting, inte bara akvarierna utan också tillbehören. Samtidigt så är det (enligt mig) riktigt roligt att göra en hel nystart när/om man börjar om igen, så det kan jag rekommendera om intresset återvänder för dig. När det gäller grumligheten och ert vatten så finns det filter som löser det, jag har sett flera exempel från framförallt Diskushållare som kopplar på filter i samband med fyllning och vattenbyte för att bli av med bland annat grumlighet och andra dåliga vattenvärden. En del jobbar så med riktigt stora akvarier och det kanske blir lite väl tungrott, men i mindre akvarier 500 liter och nedåt så tror jag att det är överkomligt merarbete. Så för att sammanfatta så hoppas jag att du snart är tillbaka med ett nytt akvarium
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Jag vet hur det är då jag har gjort samma resa. Nu efter några år börjar planerna snurra i huvudet, men behöver plats i huset. Väntar på att ett fullvuxet yngel ska hitta en egen grotta att bosätta sig i...
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        hobbyn cyklar som akvarier... det kommer å går och ibland återkommer. Ditt beslut är såklart rätt för dig så är det. Hoppas du finner ro igen och kanske tar det nya tag med hundarna ist =D eller ger dem mer tid=D hur som helst önskar jag dig allt gott =D

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ni är så gulliga :-)

          Maths, du kommer att starta upp ett kar snart, det känner jag på mig :-)

          KJE, jag vet det där med att sätta till ett filter, men det får i så fall komma senare om andan faller på igen :-)

          Tack gulliga du Eva, hundarna har alltid varit nr. 1 och får alltid/har alltid fått den motion och stimulans som dom behöver, men inte fasen tröttnar jag någonsin på hundar efter trettio år :-)

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Rufus
            Tråkigt att höra Inger men förståeligt, måsten har vi ju ändå så det räcker. Det ska vara roligt och ge energi att hålla på med en hobby, iallafall för det mesta.
            Tack för alla dina fina bilder på ännu finare fiskar och kar och att du delat med dig av dina erfarenheter! Hitills tillägger jag eftersom aldrig är ett alldeles för "långt" ord om du förstår vad jag menar.

            Själv har jag skaffat räkor i ett "mossigt" kar och det känns roligt och nytt, för visst har jag också funderat på att lägga av ibland. Men nu får det rulla på ett tag till. // Annicka
            Jag kanske postar fler bilder Annicka - vem vet. Kul att du har gillat dom :-)

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Jag blir nog inte överraskad egentligen Inger. Tror det är rätt att släppa en hobby som mest ger oro och besvikelser för dig. Lika för dig Mats att livet i alla lägen kommer först.
              Men hoppas på fortsatt kontakt med er båda oavsett var det sker.
              För egen del är det lika naturligt med karen som med hundarna dvs. de är en del av min familj.
              Jag kommer att finnas kvar här på zoopet och kolla in alla trådar Johnny, så jag finns kvar :-)
              Härligt, att karen också tillhör familjen, men så blir det säkert när allt funkar klockrent :-)

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Inger H

                Jag kommer att finnas kvar här på zoopet och kolla in alla trådar Johnny, så jag finns kvar :-)
                Härligt, att karen också tillhör familjen, men så blir det säkert när allt funkar klockrent :-)

                //Inger
                Kul att höra att du kommer att finnas kvar här ändå Hoppas också att det snart leder till att du får ett återfall
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  ååå jag menade inte riktigt som om dom går understimulerade... hos dig för det trodde jag inte =D.... men nu finns ännu mer tid för dom.... eftersom nu behöver du inte vattenbyten eller något sådant... så tänkte jag... mer som en extra runda för ev spårning eller vad det nu kan vara =P... klart dom är nr 1... =) hoppas du förstod det å inte trodde jag menade du skulle ha .. negligera dina hundar ....=)

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av tanteva
                    ååå jag menade inte riktigt som om dom går understimulerade... hos dig för det trodde jag inte =D.... men nu finns ännu mer tid för dom.... eftersom nu behöver du inte vattenbyten eller något sådant... så tänkte jag... mer som en extra runda för ev spårning eller vad det nu kan vara =P... klart dom är nr 1... =) hoppas du förstod det å inte trodde jag menade du skulle ha .. negligera dina hundar ....=)
                    Nej nej Eva, det jag menade var, att hundarna har alltid haft prio ett, akvarierna prio två - Håkan prio tre

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      ha ha ha inger =D

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        För några veckor sedan så lämnade jag in ytterligare ett vattenprov (ville bara veta) och fick svar idag. Alla värden var bra (i alla fall människovänligt) - ingen lukt, ingen grumlighet, hårdhet 3,6 dh och ph 9,9.
                        Det här svaret säger ju förstås ingenting om varför det blev som det blev, bara att jag avskyr detta ph-värde

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          Ja det var högt!
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            För några veckor sedan så lämnade jag in ytterligare ett vattenprov (ville bara veta) och fick svar idag. Alla värden var bra (i alla fall människovänligt) - ingen lukt, ingen grumlighet, hårdhet 3,6 dh och ph 9,9.
                            Det här svaret säger ju förstås ingenting om varför det blev som det blev, bara att jag avskyr detta ph-värde

                            //Inger
                            Händer det ingenting med PH-värdet om du riktigt öser på med nya rötter i ett akvarium? Om jag förstått det rätt så kämpar ju tyskarna med väldigt dåliga vattenvärden och har därför utvecklat en massa preparat för det, vet dock inte om det gäller PH.
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av KJE

                              Händer det ingenting med PH-värdet om du riktigt öser på med nya rötter i ett akvarium? Om jag förstått det rätt så kämpar ju tyskarna med väldigt dåliga vattenvärden och har därför utvecklat en massa preparat för det, vet dock inte om det gäller PH.
                              För några år sedan så formligen hällde jag i rötter i ett av mina kar bara för att testa hur PH:t reagerade, tror det blev mer rötter än vatten. Absolut ingenting hände med värdet, det här var där vi bodde tidigare, jag kämpade med detta "roliga" vattenvärde där också.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av Inger H

                                För några år sedan så formligen hällde jag i rötter i ett av mina kar bara för att testa hur PH:t reagerade, tror det blev mer rötter än vatten. Absolut ingenting hände med värdet, det här var där vi bodde tidigare, jag kämpade med detta "roliga" vattenvärde där också.

                                //Inger
                                Vad trist, jag har annars hört många som gjort det med framgång, fast det kanske är någon speciell sorts rötter dom använder.
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...