Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    snygga =d... så bra med lite fart ibland =D

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Önskar dig en riktigt God Jul Inger (eller Ingrid som jag kallade dig typ tusen ggr .)
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Önskar dig en riktigt God Jul Inger (eller Ingrid som jag kallade dig typ tusen ggr .)
        Detsamma till dig Tommy :-)

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Otroligt vackra Inger. Söta dessutom. Himla bra bilder!
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            juljul =D

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Otroligt vackra Inger. Söta dessutom. Himla bra bilder!
              Tack Johnny

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av tanteva
                juljul =D
                God Jul Eva

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj Inger!

                  Hur har det gått med dina Etroplus maculatus?
                  Det vore så kul med en uppdatering på dessa.

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj Inger!

                    Hur har det gått med dina Etroplus maculatus?
                    Det vore så kul med en uppdatering på dessa.
                    Jag håller med Mats
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      En till som är nyfiken på lite Maculatusbilder.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Halloj Inger!

                        Hur har det gått med dina Etroplus maculatus?
                        Det vore så kul med en uppdatering på dessa.
                        Åhh Mats min vän, jag svarar på ditt inlägg nu så läser även Johnny och KJE. Läste ditt inlägg i går kväll, men kunde liksom inte formulera mig riktigt, går nog inte så bra nu heller är jag rädd...

                        Maculatusarna simmar nu i en väns kar, apisarna har jag sålt likaså B. cupido, det var tungt att göra sig av med fiskarna, men så blev det efter en tids tänkande.

                        När jag startade upp mina tre kar igen i höstas, så tyckte jag att jag gjorde allt rätt för en gångs skull, men allt blev bara så himla fel efter några månader.
                        Det började med cyano i det större karet, som jag packade in i mörker i två omgångar. Cyanon försvann, men fortsatte sedan vidare till dom två andra karen, som även dom fick stå i mörker.
                        Cyano har inte funnits i något av mina kar sen 2013. Vet inte varför skiten kom dit nu.
                        Efter det så dök det upp något konstigt svart som jag aldrig tidigare har sett under åren. Det här svarta vad det nu var satte sig på växterna, rötterna och bakgrunden - det var hårt, inte som kiselalger som är typ som ett pulver som man kan gnussa bort med fingrarna.
                        Växterna klarade inte detta utan blev helt bedrövliga efter mörkläggning och det svarta. Vet inte om det kan bero på att vi får anmärkning på vattenproverna, att vattnet är grumligt, men tjänligt. Kanske det här "grumlet" fastnar på växterna, fast det verkar förstås långsökt.

                        Om detta hade hänt för något år sedan, så hade jag förmodligen tagit tag i "vad det nu var som hände" - men kände, att varken lust eller energi saknades. Jag kände, att när karen startades upp igen nu i höstas, så saknades det lite av den gamla vanliga livliga inspiration som jag brukar ana, men tänkte, att det fixar sig bara fiskarna kommer i karen, men den har liksom inte riktigt infunnit sig.

                        I måndags, så annonserade jag ut mina kar på blocket, det tog fem timmar så var karen sålda.
                        2007, så köpte jag mitt första 54-literkar. Fem timmar och hobbyn bara försvann...

                        Det har varit en så himla rolig tid - med ibland mindre roliga upplevelser under årens lopp. Jag har varit på gång och gett upp ett flertal gånger, men så har jag blivit peppad att fortsätta av ett flertal vänner här på zoopet.
                        Mats du har varit med mig hela tiden - du är min akvaristiska förebild och vän som har stött och blött mina ibland tokiga strapatser. Ansjo-Anders också såklart som fanns med länge och Pia förstås. Johnny, som kom med lite senare, vi hade roliga och mindre roliga surr om våra älskade Discusar. Maths (c90), som lärde mig att älska dessa Apistogramma, många vänner har kommit till men även försvunnit.

                        Jag är inte så bra på att formulera mina tankar i ord, men det här inlägget får duga.

                        Kram //Inger














                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Hej Inger!
                          Jag skall inte komma med käcka påhejarramsor, utan vill säga att jag har full förståelse för de beslut du har tagit.
                          Ibland blir det så att man får ta en time-out, låta saker och ting lägga sig tillrätta och kanske starta upp något kar längre fram då förutsättningarna stämmer bättre.

                          Faktum är att jag själv har funderingar på att lägga mina kar på hyllan en tid. Vi skall dona med en del projekt i kåken framöver och karen står faktiskt lite ivägen.
                          För min del är det frågan var scalarerna eventuellt skall placeras... Hittar jag inte en person med ett stort och i övrigt perfekt kar där scalarerna kan trivas och frodas, så låter jag karet vara och får hitta någon alternativ lösning.

                          Vi får se vad 2017 har att bjuda på. Oavsett vad som sker så har vi forumet och gemenskapen här, det vet du.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Tack Mats .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              Tråkigt att höra Inger men förståeligt, måsten har vi ju ändå så det räcker. Det ska vara roligt och ge energi att hålla på med en hobby, iallafall för det mesta.
                              Tack för alla dina fina bilder på ännu finare fiskar och kar och att du delat med dig av dina erfarenheter! Hitills tillägger jag eftersom aldrig är ett alldeles för "långt" ord om du förstår vad jag menar.

                              Själv har jag skaffat räkor i ett "mossigt" kar och det känns roligt och nytt, för visst har jag också funderat på att lägga av ibland. Men nu får det rulla på ett tag till. // Annicka
                              // Annicka

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Jag blir nog inte överraskad egentligen Inger. Tror det är rätt att släppa en hobby som mest ger oro och besvikelser för dig. Lika för dig Mats att livet i alla lägen kommer först.
                                Men hoppas på fortsatt kontakt med er båda oavsett var det sker.
                                För egen del är det lika naturligt med karen som med hundarna dvs. de är en del av min familj.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...