Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    När jag hade mina gula ciklider syntes det innan lek ingen skillnad alls på dom. I varje fall inte såsom jag minns det.
    ...å där kom snabba svaret .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Men överlag när jag köper ciklider så köper jag 6-8 st. så att jag säkert ska få ut ett par åtminstone.


      Skickat från min iPhone med Tapatalk
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Men överlag när jag köper ciklider så köper jag 6-8 st. så att jag säkert ska få ut ett par åtminstone.


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Ja det är ju också ett sätt, men blir aningen dyrt när man som jag har tre kar under uppstart

        Hoppas på att någon annan också kikar in i tråden och kollar på bilderna.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Har läst runt en hel del nu Inger apropå Etroplus Maculatus. Detta med rött och vitt undrar jag om det gäller naturformen. I mina gamla akvarieböcker så finns en del upp gifter om att hanarna lättare får en mörk rand längst ut på ff analfenan. När de är yngre så ser det mer ut som en skuggning. Gissar att fisk nr. 4 är en hane och magkänslan kan vara att fisk nr. 1 är det också. Men när jag hade själv tog vi som höll på med Etroplus ständigt fel innan lek. Så mitt förslag Inger är att du gör som du lärt dig nu för tiden, dvs. att vänta och ha tålamod. Du kommer inte säkert att veta förrän det är dags. Där får du faktiskt lita på mig. Jag kanske kan låta flummig ibland om arter så att folk inte tror jag har koll. Beror nog på att jag babblar så mycket runt om mina ämnen. Men gällande Etroplus Maculatus tror jag det. Så skapa ingen oro innan det är dags, min kära bästa Inger
          Vilken storlek är dessa guldklimpar i?
          Allmänt om Etroplus Maculatus är att de är känsliga för skiften i vattenkvalitén. Det läser man med mindre vattenytan åt gången. Inga 50% v.b. med andra ord. Ditt pH är ju så perfekt att det skriker om det.
          Det kar jag troligen kommer att köra dom i själva är mitt regnbågskar när mina Parkinsons simmar i fiskhimlen.
          Men jag tror att du kommer att älska deras diskuslika nyfikenhet parat med deras otroliga livsglädje och energi. Dessutom så söta att man smälter.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Har läst runt en hel del nu Inger apropå Etroplus Maculatus. Detta med rött och vitt undrar jag om det gäller naturformen. I mina gamla akvarieböcker så finns en del upp gifter om att hanarna lättare får en mörk rand längst ut på ff analfenan. När de är yngre så ser det mer ut som en skuggning. Gissar att fisk nr. 4 är en hane och magkänslan kan vara att fisk nr. 1 är det också. Men när jag hade själv tog vi som höll på med Etroplus ständigt fel innan lek. Så mitt förslag Inger är att du gör som du lärt dig nu för tiden, dvs. att vänta och ha tålamod. Du kommer inte säkert att veta förrän det är dags. Där får du faktiskt lita på mig. Jag kanske kan låta flummig ibland om arter så att folk inte tror jag har koll. Beror nog på att jag babblar så mycket runt om mina ämnen. Men gällande Etroplus Maculatus tror jag det. Så skapa ingen oro innan det är dags, min kära bästa Inger
            Vilken storlek är dessa guldklimpar i?
            Allmänt om Etroplus Maculatus är att de är känsliga för skiften i vattenkvalitén. Det läser man med mindre vattenytan åt gången. Inga 50% v.b. med andra ord. Ditt pH är ju så perfekt att det skriker om det.
            Det kar jag troligen kommer att köra dom i själva är mitt regnbågskar när mina Parkinsons simmar i fiskhimlen.
            Men jag tror att du kommer att älska deras diskuslika nyfikenhet parat med deras otroliga livsglädje och energi. Dessutom så söta att man smälter.
            Haha, du är då för go Johnny . Tack så hemskt mycket för den informationen som du har tagit dig tid med . Jag lovar att lite på dig och tur att du påminde mig om mitt "utmärkta" tålamod . Gamla böcker är guld värda! Det finns faktiskt inte så mycket att läsa på nätet om EM.
            Tippar på att storleken är cirkus 4-5 cm, två är något mindre.
            Ha en bra dag Johnny!

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Tack detsamma Inger! Ja böcker är godis även om mycket ändras i synen på skötsel etc. Då är de hyggligt stora. Äter de allt så här långt? Mina lekte helst på släta stenytor eller rötter som är vågräta i placeringen.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                ...så kommer plötsligt tanken, tänk om dessa fyra är av samma kön. EM försvinner plötsligt från listan och jag får inte tag på fler .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Tack detsamma Inger! Ja böcker är godis även om mycket ändras i synen på skötsel etc. Då är de hyggligt stora. Äter de allt så här långt? Mina lekte helst på släta stenytor eller rötter som är vågräta i placeringen.
                  Ja, dom är stora matvrak

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    ...så kommer plötsligt tanken, tänk om dessa fyra är av samma kön. EM försvinner plötsligt från listan och jag får inte tag på fler .

                    //Inger
                    Ja du Inger. Den där rösten i huvudet ska du kanske sluta lyssna på
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Ja du Inger. Den där rösten i huvudet ska du kanske sluta lyssna på


                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Har du läst artbeskrivningen för E. maculatus på serioulsyfish http://www.seriouslyfish.com/species...lus-maculatus/ - den är väldigt omfattande och redogör ganska noggrant för bl.a. könskillnaderna
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Men tusen tack Kjell för att du också har tagit dig tid, toppen! . Nu har jag sparat länken så jag kan plugga . Varför har inte jag sökt på serioulsyfich kan man fråga sig.
                          Nu kommer frågan, ska jag skaffa ytterligare fyra, kanske dom trivs bäst med att vara ett lite större gäng?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Jag har just skrivit en hel uppsats, men råkade skriva i KJE:s tråd, så tar det igen i min egen. Och varför kopierade jag inte och klistrade in här. Ibland slår det slint i hjärnkontoret, skyller på att jag blev skräckslagen när jag upptäckte att jag skrev i fel tråd

                            I morse när karen tändes satt jag en lång tid och studerade mina tre Apistogramma. Det var nåt som inte stämde. I ena sidan av karet såg jag den lilla honan - på motsatt sida så har jag placerat en halv kokosnöt, som jag har maskerat med en rotklump och några småpinnar. Där for "hanen" ut och in i kokosnöten arg som ett bi och jagade bort alla inkräktare som kom i närheten av grottan. En bit utanför vaktade hanen - även han arg som ett bi och skickade Cupidosarna all världens väg.
                            Summa sumarum, jag och en till hade fel om könet på "hanen" - han är en hona.
                            Det är så kul att få studera deras beteende igen, äggen kommer säkert att mögla eller bli uppätna, men det gör inget
                            Så det är bara att bita i det sura äpplet och erkänna - jag har fått det jag beställde 1+2 .

                            Om man tittar noga så syns honan på väg in i grottan och hanen som jagar inkräktare.





                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Jag har just skrivit en hel uppsats, men råkade skriva i KJE:s tråd, så tar det igen i min egen. Och varför kopierade jag inte och klistrade in här. Ibland slår det slint i hjärnkontoret, skyller på att jag blev skräckslagen när jag upptäckte att jag skrev i fel tråd

                              I morse när karen tändes satt jag en lång tid och studerade mina tre Apistogramma. Det var nåt som inte stämde. I ena sidan av karet såg jag den lilla honan - på motsatt sida så har jag placerat en halv kokosnöt, som jag har maskerat med en rotklump och några småpinnar. Där for "hanen" ut och in i kokosnöten arg som ett bi och jagade bort alla inkräktare som kom i närheten av grottan. En bit utanför vaktade hanen - även han arg som ett bi och skickade Cupidosarna all världens väg.
                              Summa sumarum, jag och en till hade fel om könet på "hanen" - han är en hona.
                              Det är så kul att få studera deras beteende igen, äggen kommer säkert att mögla eller bli uppätna, men det gör inget
                              Så det är bara att bita i det sura äpplet och erkänna - jag har fått det jag beställde 1+2 .

                              Om man tittar noga så syns honan på väg in i grottan och hanen som jagar inkräktare.
                              Du får gärna skriva vad du vill i min tråd

                              Kul att det blev rätt könsfördelning på dina apistogramma, det är väl ganska idealiskt med 1+2? Kul också att dom redan leker!
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Noteras om jag hamnar fel igen .

                                Ja, kul med könsfördelningen, men snabb som jag är, så finns idag 1+3 . Det kommer att blir helt ok - plats finns för tre honor och dessutom ett privilegium för en ensam hane .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...