Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Ja, gör det - rena dynamiten!
    Du kan blanda till flera ingredienser, ta även med lite av det foder du använder i övrigt - typ artemia och annat.
    Så här i vintertider, när levandefoder inte direkt går att håva upp ur vattensamlingarna utomhus, är mustiga mixar sketagôtt för fiskarna!
    Japp skrev just på notan vad som ska inhandlas, det ska bli skoj att mata med helt nytt foder .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Mats, vad är Aronia

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Mats, vad är Aronia

        //Inger
        Kolla länken: http://aroniainfo.se

        Som tur är har jag en rejäl buske i trädgården. Blir hur mycket bär som helst, så grannarna är glada att de får vara med och skörda.
        Oerhört nyttigt!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Kolla länken: http://aroniainfo.se

          Som tur är har jag en rejäl buske i trädgården. Blir hur mycket bär som helst, så grannarna är glada att de får vara med och skörda.
          Oerhört nyttigt!
          Haha, den är bra till det mesta, men finns tyvärr inte hos mig . Fodret får duga utan denna superbuske .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H

            Haha, den är bra till det mesta, men finns tyvärr inte hos mig . Fodret får duga utan denna superbuske .

            //Inger
            Japp, Aronia är potent stuff!
            Självklart går det bra utan detta superbär - blanda av det du har och kan få tag på!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Japp, Aronia är potent stuff!
              Självklart går det bra utan detta superbär - blanda av det du har och kan få tag på!
              Har du tillsatt något bindningsmedel? Fast jag misstänker att du inte har gjort det

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H

                Har du tillsatt något bindningsmedel? Fast jag misstänker att du inte har gjort det

                //Inger
                Nä, jag skiter i det. Det får "dimma" lite - tetrorna går och småäter det allra minsta i molnet en stund efter matandet.

                Jag gjorde slut på en kaka som jag fick av Ansjo-Anders för ett tag sedan, och han använder någon form av bindningsmedel (minns inte riktigt vad) så bitarna blir som Dajm...
                Bra för "dimman", men mina mixar är lössläppta.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Nä, jag skiter i det. Det får "dimma" lite - tetrorna går och småäter det allra minsta i molnet en stund efter matandet.

                  Jag gjorde slut på en kaka som jag fick av Ansjo-Anders för ett tag sedan, och han använder någon form av bindningsmedel (minns inte riktigt vad) så bitarna blir som Dajm...
                  Bra för "dimman", men mina mixar är lössläppta.
                  Tänk, att jag förstod att dina mixar är av det lössläppta slaget . Men som den tänkare jag är, så kanske filtreringen bör vara "hur bra som helst" med tanke på allt "lössläpp" som blir...

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H

                    Tänk, att jag förstod att dina mixar är av det lössläppta slaget . Men som den tänkare jag är, så kanske filtreringen bör vara "hur bra som helst" med tanke på allt "lössläpp" som blir...

                    //Inger
                    Det klarar världens i särklass bästa ytterfilter, EHEIM 2250 och 2260, med glans - alltid kristallklart vatten!

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      ...KJE, kollade du på den sista bilden på honan? Finns bilder lite tidigare på hannarna .

                      //Inger
                      Mm, dom ser ut som dom Macmasteri jag hade i mitt Rio 350, fast det är enda gången jag haft macmasteri/viejeta så det säger väl inte så mycket
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Det klarar världens i särklass bästa ytterfilter, EHEIM 2250 och 2260, med glans - alltid kristallklart vatten!
                        Mmm, Fluvals ytterfilter+juwels innerfilter med klippta filterkuberi 180. I 240L Eheim (kommer inte just nu på vilket Eheim-filter, men levererades med karet.) Även där klippta filterkuber.
                        Jag har ett Eheim 2217 i det minsta karet och det filtret är jag så himla nöjd med - har fungerat under en hel del år - även där med filterkuber

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av KJE

                          Mm, dom ser ut som dom Macmasteri jag hade i mitt Rio 350, fast det är enda gången jag haft macmasteri/viejeta så det säger väl inte så mycket
                          Ja, spelar roll egentligen vad det är, men jag tror också på macmasteri. Efter vad man läser, så är ju viejita väldigt sällsynt som art.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Finns det någon kunnig här på Zoopet, som kan hjälpa mig vilket kön på mina nyinköpta Etroplus maculutus?

                            Shepard, har skrivit en artikel på Zoonen 2005, där han skriver, "de övre och nedre stjärtfenskanterna på honorna är vita, medan hanens är lätt rödaktiga".
                            Jag har kollat på filmer på YT så ögonen blöder, men hittar inte en endaste stjärtfena som är "lätt rödaktig". Ska jag gå efter Shepards beskrivning, så har jag då fått fyra honor i stället för 2+2 (vem blir förvånad i så fall).

                            Här är mina fyra.
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Nä, jag skiter i det. Det får "dimma" lite - tetrorna går och småäter det allra minsta i molnet en stund efter matandet.

                              Jag gjorde slut på en kaka som jag fick av Ansjo-Anders för ett tag sedan, och han använder någon form av bindningsmedel (minns inte riktigt vad) så bitarna blir som Dajm...
                              Bra för "dimman", men mina mixar är lössläppta.
                              Han kör med Agar agar, tror det heter så
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Finns det någon kunnig här på Zoopet, som kan hjälpa mig vilket kön på mina nyinköpta Etroplus maculutus?

                                Shepard, har skrivit en artikel på Zoonen 2005, där han skriver, "de övre och nedre stjärtfenskanterna på honorna är vita, medan hanens är lätt rödaktiga".
                                Jag har kollat på filmer på YT så ögonen blöder, men hittar inte en endaste stjärtfena som är "lätt rödaktig". Ska jag gå efter Shepards beskrivning, så har jag då fått fyra honor i stället för 2+2 (vem blir förvånad i så fall).

                                Här är mina fyra.
                                När jag hade mina gula ciklider syntes det innan lek ingen skillnad alls på dom. I varje fall inte såsom jag minns det.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...