Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Japp, jag tror faktiskt att det är som jag misstänkte först, det är en hane, skönt att ha ett bollplank som har koll . Jag misstänker det på storleken också, honorna blir inte så stora.
    Jag ska sätta mig och studera dom lite senare och fota honan också.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Instämmer, två hannar.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Inger - ett par frågor bara, hoppas det är ok?
        Har jag förstått det hela rätt att du endast har en z-affär i ditt närområde, och att de inte har särskilt stort utbud av fisk?
        Det är därför du får beställa fisk på diverse listor - till affären - som du sedan "liksom bara får acceptera"?

        Om det är så, hur långt bort ligger någon alternativ affär, eller flera affärer?

        Vill liksom bara få bilden klar för mig, därav frågorna. Som sagt, hoppas det är ok att jag frågar.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Inger - ett par frågor bara, hoppas det är ok?
          Har jag förstått det hela rätt att du endast har en z-affär i ditt närområde, och att de inte har särskilt stort utbud av fisk?
          Det är därför du får beställa fisk på diverse listor - till affären - som du sedan "liksom bara får acceptera"?

          Om det är så, hur långt bort ligger någon alternativ affär, eller flera affärer?

          Vill liksom bara få bilden klar för mig, därav frågorna. Som sagt, hoppas det är ok att jag frågar.
          Men Mats, det är väl självklart ok att du frågar. Japp, jag har endast en butik (finns en till, men som beställer från samma grossist). Utbudet av fisk som finns i affären är arter som såklart går att sälja "över disk" - men har man varit med några år, så blir kraven snäppet högre än fiskarna som finns i butik. Fast självklart så förstår jag ju vilka arter som säljs, så butikerna tar ju hem dessa arter som kunden tycker är färggranna just i butiken. Vem tror du köper en färglös apis, som kanske finns i affären.

          Sen en tid tillbaka, så finns bara endast en lista att att beställa ifrån, och då gäller det att vara snabb med beställning (trots att ens kar kanske inte är riktigt inkört), för rätt vad det är så är fisken man vill ha borttagen från den berömda listan
          Skulle tippa på att någon alternativ affär kanske finns söder om Gävle - vet faktiskt inte det.

          //Inger

          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av c90368
            Instämmer, två hannar.
            Okey Maths, kul att du också är med

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H

              Men Mats, det är väl självklart ok att du frågar. Japp, jag har endast en butik (finns en till, men som beställer från samma grossist). Utbudet av fisk som finns i affären är arter som såklart går att sälja "över disk" - men har man varit med några år, så blir kraven snäppet högre än fiskarna som finns i butik. Fast självklart så förstår jag ju vilka arter som säljs, så butikerna tar ju hem dessa arter som kunden tycker är färggranna just i butiken. Vem tror du köper en färglös apis, som kanske finns i affären.

              Sen en tid tillbaka, så finns bara endast en lista att att beställa ifrån, och då gäller det att vara snabb med beställning (trots att ens kar kanske inte är riktigt inkört), för rätt vad det är så är fisken man vill ha borttagen från den berömda listan
              Skulle tippa på att någon alternativ affär kanske finns söder om Gävle - vet faktiskt inte det.

              //Inger
              Ah, OK...
              Det är ett jädra dilemma du har där med att liksom inte kunna kolla på fisken innan du köper, det är ju en förutsättning - eller åtminstone det minsta man kan begära; att få se den fisk man är intresserad av.

              Du skall ha rejält med cred för att du strävar på och bygger upp dina kar så flott trots ett klent utbud av fisk. Jag hade gått bonkers om det ständigt blev felfördelningar av kön på fiskarna och besättningen i karet blev fel.
              Hoppas du kan få ordning på dina apor och kanske kan byta ut vissa exemplar, så att fördelningen blir rätt.

              En idé skulle kunna vara att samverka med flera akvarieintresserade i din region - att ni bildar ett litet nätverk som kan hålla ögon och öron öppna för vad som finns i de städer som ligger hyfsat nära där ni bor.
              Det är lite så vi jobbar här. Hittar vi inte det vi söker, så håller vi kontakt med varandra och kollar runt tills rätt fisk dyker upp.
              Ett exempel är det samarbete jag, Pia och Ansjo-Anders har. Vi träffas, rings, sms:ar (och allt vad det är) och hjälper varandra att hitta det vi söker.

              Det borde finnas ett antal akvarister här på forumet (till att börja med) som bor i och runt din region. Ta kontakt med varandra, bilda en liten grupp - en "spaningspatrull" - och när något spännande dyker upp, hjälp varandra att hämta, lämna o.s.v. - fisk och annat till era akvarium.

              Det är ganska sällan jag köper fisk i affärer, förutom de "basfiskar" - tetror och liknande - som oftast finns tillgängligt i sortimentet.
              Nästan all "bra" fisk hittar jag genom kontakter. Antingen så finns fisken hos någon som vill sälja, eller så finns fisken i någon av de mycket fina affärer som trots allt lever kvar här i Göteborg med omnejd.

              Inger, jag vet att du beskrivit din situation tidigare i tråden, men jag ville ändå fråga och förvissa mig om hur du blir nödgad att arbeta med dina fiskinköp.
              Du gör ett toppenfint arbete med dina kar, bara fortsätt!
              Det skall bli spännande att se utvecklingen på dina "gul"-ciklider - dessa var ju ett formidabelt kap!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Halloj Mats, vi har ju en akvariegrupp i regionen, men mig veterligt så är det få eller inga, som är intresserade av små SA-ciklider (fast nu har jag ju Asienciklider också ). Men som du säger, så visst skulle det vara toppen att kunna ha en "spaningspatrull". Tippar på att KJE och Cathrin här på forumet har samma "problem" som mig, sen har vi H också (hoppas att han får sina Diskusyngel till slut).

                Tänkte på det också, att någon kanske undrar varför jag inte kan se i påsen vilket kön det är på fiskarna. Det går inte på vissa arter, eftersom vattnet är lite grumligt och fiskarna likbleka efter transporten och ser ungefär lika ut. Dom måste vara i karet flera timmar innan någon färg visar sig.

                Nu så är jag bombsäker på könet i alla fall, hanen är verkligen en hane. I morse så såg jag hur han spände upp sig och svansade runt honan, som inte alls var så speciellt intresserad. Jagandet har faktiskt upphört mellan hanarna, kanske har dom gjort upp vem som bestämmer. Fortsätter det att vara så här pass lugnt så behåller jag bägge, men skaffar en hona till.

                Igår kväll när jag tittade på idol, så kollade jag till på maculatusarna lite då och då och insåg att detta 125-literskar är för litet för dom. Jag trodde inte att dom skulle vara så pass stora som dom är - och höga. Jag kunde inte släppa tanken, så jag flyttade över dom till 240 liters. Jag hade smått ångest för att dom fick flytta igen, men jag tror faktiskt att dom gillade det. C.myrnae verkar vara bra kompisar .

                Så nu finns bara ett gäng kolglödstetror i 125.
                Kommer du ihåg längre bak i tråden där jag skrev att jag ville skaffa A. borellii "opal" (du postade bilder också), men att den försvann från listan. Nu finns dessa igen upptäckte jag bara för en stund sedan, skulle ju passa ypperligt i det karet.

                Här en bild på viejita honan - eller macmasteri?





                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Kanonbra Inger!
                  Att ge maculatusarna lite större utrymme låter som en mycket god idé. Tror dom kommer att gilla det.
                  A. Borelli tillsammans med Kolglödstetror blir finemang! Bara att ösa på!

                  Keep up the good work!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Kul med pratstunden Mats, ha en jättefin helg

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Halloj Mats, vi har ju en akvariegrupp i regionen, men mig veterligt så är det få eller inga, som är intresserade av små SA-ciklider (fast nu har jag ju Asienciklider också ). Men som du säger, så visst skulle det vara toppen att kunna ha en "spaningspatrull". Tippar på att KJE och Cathrin här på forumet har samma "problem" som mig, sen har vi H också (hoppas att han får sina Diskusyngel till slut).

                      Tänkte på det också, att någon kanske undrar varför jag inte kan se i påsen vilket kön det är på fiskarna. Det går inte på vissa arter, eftersom vattnet är lite grumligt och fiskarna likbleka efter transporten och ser ungefär lika ut. Dom måste vara i karet flera timmar innan någon färg visar sig.

                      Nu så är jag bombsäker på könet i alla fall, hanen är verkligen en hane. I morse så såg jag hur han spände upp sig och svansade runt honan, som inte alls var så speciellt intresserad. Jagandet har faktiskt upphört mellan hanarna, kanske har dom gjort upp vem som bestämmer. Fortsätter det att vara så här pass lugnt så behåller jag bägge, men skaffar en hona till.

                      Igår kväll när jag tittade på idol, så kollade jag till på maculatusarna lite då och då och insåg att detta 125-literskar är för litet för dom. Jag trodde inte att dom skulle vara så pass stora som dom är - och höga. Jag kunde inte släppa tanken, så jag flyttade över dom till 240 liters. Jag hade smått ångest för att dom fick flytta igen, men jag tror faktiskt att dom gillade det. C.myrnae verkar vara bra kompisar .

                      Så nu finns bara ett gäng kolglödstetror i 125.
                      Kommer du ihåg längre bak i tråden där jag skrev att jag ville skaffa A. borellii "opal" (du postade bilder också), men att den försvann från listan. Nu finns dessa igen upptäckte jag bara för en stund sedan, skulle ju passa ypperligt i det karet.

                      Här en bild på viejita honan - eller macmasteri?
                      Här i Umeå brukar dom oftast släppa ned dom beställda fiskarna i ett akvarium med andra lämpliga invånare och ifall man hämtar dom någon dag senare så hinner dom färga ut, fast hur mycket dom färgar ut i en butik är ju en annan femma förstås. Jag misstänker dock att specialbeställningar, typ dyrare fiskar, resulterar i att man som Inger får ta dom direkt i en påse. Jag har hitills bara beställt "billiga" fiskar som inte redan funnits hemma i butiken men har fått intrycket att dyrare fiskar leder till andra metoder från butikens sida. Kanske för att dom inte vill riskera att förlora fiskarna innan dom sålt dom till den som beställt

                      När det gäller bilden så är det nog en macmasteri, jag vill minnas att jag läst någonstans att viejeta inte finns i handeln längre, fast det kan ju förstås vara jag som fått det hela om bakfoten
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Kul med pratstunden Mats, ha en jättefin helg

                        //Inger
                        Alltid lika trevligt och kul, Inger!
                        Jag har idag gjort en god sats med fiskmat på Pollock, Aronia, Ärtor och Vitlök, som ligger i frysen och väntar på kvällens matande.
                        Jag önskar dig, och alla andra, en toppmysig helg!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                          Alltid lika trevligt och kul, Inger!
                          Jag har idag gjort en god sats med fiskmat på Pollock, Aronia, Ärtor och Vitlök, som ligger i frysen och väntar på kvällens matande.
                          Jag önskar dig, och alla andra, en toppmysig helg!
                          Jag tror bestämt att jag härmar dig angående fodret .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av KJE

                            Här i Umeå brukar dom oftast släppa ned dom beställda fiskarna i ett akvarium med andra lämpliga invånare och ifall man hämtar dom någon dag senare så hinner dom färga ut, fast hur mycket dom färgar ut i en butik är ju en annan femma förstås. Jag misstänker dock att specialbeställningar, typ dyrare fiskar, resulterar i att man som Inger får ta dom direkt i en påse. Jag har hitills bara beställt "billiga" fiskar som inte redan funnits hemma i butiken men har fått intrycket att dyrare fiskar leder till andra metoder från butikens sida. Kanske för att dom inte vill riskera att förlora fiskarna innan dom sålt dom till den som beställt

                            När det gäller bilden så är det nog en macmasteri, jag vill minnas att jag läst någonstans att viejeta inte finns i handeln längre, fast det kan ju förstås vara jag som fått det hela om bakfoten
                            Själv skulle jag inte alls gilla om beställda fiskar släpptes ned i affärens kar, fast det är jag det .
                            Japp, jag tippar också på macmasteri. Den snygga hanen måste gödas, den är väldigt tunn.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              ...KJE, kollade du på den sista bilden på honan? Finns bilder lite tidigare på hannarna .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H

                                Jag tror bestämt att jag härmar dig angående fodret .

                                //Inger
                                Ja, gör det - rena dynamiten!
                                Du kan blanda till flera ingredienser, ta även med lite av det foder du använder i övrigt - typ artemia och annat.
                                Så här i vintertider, när levandefoder inte direkt går att håva upp ur vattensamlingarna utomhus, är mustiga mixar sketagôtt för fiskarna!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...