Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jag har lärt mig att trötthet aldrig är ett problem om man lägger sig ner och sover egentligen, Inger. Bara så att du vet.
    Nämen se vem som tittar in - skoj

    //Inger


    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Japp så är det ibland. Jobbar jag så mycket som jag gjort de senaste veckorna så är jag lika smart som en medvetslös svärdbärare när jag väl är hemma och då blir det inget skrivet alls tyvärr. Vad blev förändrat i och med flytten Inger? Nu har du haft fiskar och växter ett tag. Är allt som förr? Trivs du i ditt akvarierum?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        ...sen Johnny, så blir du trött av all denna motion som du håller på med (skojar bara) . Mår du bra, så är det värt det .
        Det känns faktiskt, som inget har blivit förändrat av flytten. Jag har ungefär samma värden på vattnet nu som förr, jag får se hur kommande fiskar beter sig så småningom. Ingen har i alla fall dött ännu...
        Ha en fin och vilosam helg,

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          men oj så fint det vart i det *nya* karet =D du kan ju visst det här med att inreda så de så ... =)
          Angående kokosnöt så har jag ett tips... frys dem... sedan så tar du beroende på hur du vill den skall delas.. som den vill brukar vara finast... nå som är lite skarp i ena ändan så som en platt skruvmejsel... som man inte är rädd om.... och en hammare eller gummiklubba slå några hål för att sedan slå mitt på bredaste delen... hålen har man för att få ut kokosmjölken för den bör ha tinat lite före.. fler hål så luften får ut mjölken =) ... sedan när den väl spricker så lossnar själva kokosen ifrån *skalet* utan en massa våld och karvningar med kniv som kan ge ärr på fingrarna...
          Vill man inte ha sönder en skruvmejsel kan man ta hammaren å drämma i nöten direkt....utomhus är bra om man inte tömt mjölken... men typ så gjorde jag med min det vart en större å en mindre del... men räkorna gillar det som det vart ..... jag tänkte ju ha nån apisto... så jag ville ju förbereda grottor...kom på jag har många på botten så det får vänta...

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Vilket himla bra tips Eva!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av tanteva
              men oj så fint det vart i det *nya* karet =D du kan ju visst det här med att inreda så de så ... =)
              Angående kokosnöt så har jag ett tips... frys dem... sedan så tar du beroende på hur du vill den skall delas.. som den vill brukar vara finast... nå som är lite skarp i ena ändan så som en platt skruvmejsel... som man inte är rädd om.... och en hammare eller gummiklubba slå några hål för att sedan slå mitt på bredaste delen... hålen har man för att få ut kokosmjölken för den bör ha tinat lite före.. fler hål så luften får ut mjölken =) ... sedan när den väl spricker så lossnar själva kokosen ifrån *skalet* utan en massa våld och karvningar med kniv som kan ge ärr på fingrarna...
              Vill man inte ha sönder en skruvmejsel kan man ta hammaren å drämma i nöten direkt....utomhus är bra om man inte tömt mjölken... men typ så gjorde jag med min det vart en större å en mindre del... men räkorna gillar det som det vart ..... jag tänkte ju ha nån apisto... så jag ville ju förbereda grottor...kom på jag har många på botten så det får vänta...
              Jag tar till Håkan när kokosnötter skall delas, han sågar den mitt itu - sen brukar jag våld med en trubbig matkniv för att få bort kokosen . Använder sedan en avbitare till att klippa grunda öppningar, klart . Nu är två halvor gömda bland löv och rötter.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                he he ja tänk om man hade en Håkan för nötter =D men för oss som inte har så kan det vara bra att frysa =P .. jag har lite hackiga kanter... i filmen ser man den stora delen som kruka åt gräset =D

                tack Music =D

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Jag måste ju ordna nån grotta till om jag får honorna jag har beställt så det blir kanske kokosnöt för första gången Det finns ganska små att köpa har jag sett.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mu(sic)
                    Jag måste ju ordna nån grotta till om jag får honorna jag har beställt så det blir kanske kokosnöt för första gången Det finns ganska små att köpa har jag sett.
                    Det är ju inget måste, att placerar grottor i karet. I regel så fixar fiskarna egna hålor under rötter eller andra håligheter, som dom anser är mycket bättre än våra hemmagjorda grottor .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av Inger H

                      Det är ju inget måste, att placerar grottor i karet. I regel så fixar fiskarna egna hålor under rötter eller andra håligheter, som dom anser är mycket bättre än våra hemmagjorda grottor .

                      //Inger
                      Min plan för det nya akvariet är en liten stenformation under rötterna (tänker mig lite aquascape-stil med långa smäckra rötter) som fiskarna får botanisera i efter lekgrottor, tror du att det skulle kunna fungera för lite apistos? Hongsloi är favoriten just nu, dels för att jag aldrig haft den förut men framför allt för färgerna
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av KJE

                        Min plan för det nya akvariet är en liten stenformation under rötterna (tänker mig lite aquascape-stil med långa smäckra rötter) som fiskarna får botanisera i efter lekgrottor, tror du att det skulle kunna fungera för lite apistos? Hongsloi är favoriten just nu, dels för att jag aldrig haft den förut men framför allt för färgerna
                        Det kommer säkert att funka, annars är mopanirötter med sina kurviga håligheter toppen att ha i ett apiskar, fast dessa är ju inte speciellt smäckra förstås .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Ursprungligen postat av Inger H

                          Det kommer säkert att funka, annars är mopanirötter med sina kurviga håligheter toppen att ha i ett apiskar, fast dessa är ju inte speciellt smäckra förstås .

                          //Inger
                          Det låter bra, då får det bli ett grottsystem under rotsystemet så att säga
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Ursprungligen postat av Inger H

                            Det är ju inget måste, att placerar grottor i karet. I regel så fixar fiskarna egna hålor under rötter eller andra håligheter, som dom anser är mycket bättre än våra hemmagjorda grottor .

                            //Inger
                            Jag tänkte mest på att det är inte så stort så det kan vara bra med fler alternativ. Jag tror inte att det finns så mycket att gräva ur men vad vet jag, jag är ju människa

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mu(sic)

                              Jag tänkte mest på att det är inte så stort så det kan vara bra med fler alternativ. Jag tror inte att det finns så mycket att gräva ur men vad vet jag, jag är ju människa
                              Det är blir kanon med fler alternativ .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av KJE

                                Det låter bra, då får det bli ett grottsystem under rotsystemet så att säga
                                .

                                //Inger

                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...