Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    jag har fått problem med mina bilder... dom ändrar format på något vis nu vilket dom inte gjort förut så jag måste göra något med nå foto program... innan jag kan visa då tar det längre tid =P

    Men dessa barber har börjat fånga mitt intresse med, men jag har för litet för dessa ännu... =) så häftiga. Sedan har jag fått upp ögonen för dessa prakt botier .. dom verkar så mysiga =D

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Efter drygt en veckas dunderförkylning, så känns det äntligen lite kul med karet igen (än så länge bara ett kar igång).
      Nu vet jag inte hur ofta Mats brukar kika in i min trista tråd, men det är mer sällan kan jag tänka, men det skulle vara kul med dina åsikter Mats

      För allra första gången, så har jag startat upp enligt hur Mats brukar göra. Jag har inte rört karet på snart fyra veckor - lite ljug, jag har putsat glaset på insidan från lite grönalger, men det är det enda. Ja, sen förstås, så har jag fyllt på med kanske tre liter vatten som har dunstat under dessa veckor.

      Det jag mest förvånar mig över, hur snabbt kan dessa trådalger försvinna egentligen, dom försvann bara på ett par dagar?
      Vidare, så brukar jag få ett tjog med kiselalger - lite kom och försvann även där?

      Mina M. Trident, har inte blivit svarta än, vilket mina Microsorum alltid brukar bli efter bara ett par veckor?
      Anubiasen, som jag gillar väldigt, men som brukar bli fula väldigt fort - döm om min förvåning, dessa är så gröna, fina och krispiga fortfarande?

      Jag har inte gjort något vattenbyte under denna uppstartsperiod, men tanken är att göra det nästa vecka, med bara ett väldigt litet VB. Fast då kommer förstås tanken, tänk om jag sabbar hela vattenkemin då?

      Vidare, så skulle jag vilja utöka med några Corydoras, som rör om lite i sanden, men kanske ska jag vänta ett tag till?

      Postar ett par bilder på hur mina "enkla" växter ser ut just idag. Absolut inget Aha-kar, men jag gillar det Lite finns att göra med karet eftersom det känns aningen "platt"

      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        dunder mysigt =D ååå vad det lååååter bra =D själv har jag yngelsjuka från guppys och panda cory... =D så fina dina växter är =D

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av tanteva
          dunder mysigt =D ååå vad det lååååter bra =D själv har jag yngelsjuka från guppys och panda cory... =D så fina dina växter är =D
          Ja, jag tycker själv att det låter alldeles för bra, men jag gottar mig med det än så länge .
          Yngelsjuka är kul det - fast kanske till en viss gräns...

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            ja till viss gräns.. det är många yngel nu säkert runt 50... måste börja separera honor å hanar känner jag så det inte blir katastrof... sedan la jag in en mibilfilm på mina furcatas... och herr surmule gurami ;-)

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Bra jobbat Inger!

              när tänker du köpa/beställa guianacaran?
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Nu vet jag inte hur ofta Mats brukar kika in i min trista tråd, men det är mer sällan kan jag tänka, men det skulle vara kul med dina åsikter Mats
                För allra första gången, så har jag startat upp enligt hur Mats brukar göra. Jag har inte rört karet på snart fyra veckor - lite ljug, jag har putsat glaset på insidan från lite grönalger, men det är det enda. Ja, sen förstås, så har jag fyllt på med kanske tre liter vatten som har dunstat under dessa veckor.


                Jag kikar in så fort jag ser en uppdatering här i tråden - men jag är mer sällan inne på forumet nu för tiden.
                Jag tycker det ser kanonfint ut i ditt kar, Inger! Barberna är toppensnygga.
                Självklart skall du nu byta vatten regelbundet - det ingår i karets fortsatta trivsel och balans.

                Vad som är kul att höra, är att du börjat se och märka av de långsamma processer som ett "lugnt" akvarium tar sig igenom - visst är det en skön feeling?


                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Vad som är kul att höra, är att du börjat se och märka av de långsamma processer som ett "lugnt" akvarium tar sig igenom - visst är det en skön feeling?


                  Ja Mats, den här långsamma processen har varit väldigt lärorik för mig, som annars brukar ha "fru bråttom". Konstigt ändå, att det måste ta en hel massa år att lära sig, men det är kul, att få vara en nybörjare igen och se att jag äntligen har lärt mig något .

                  Pia; f**n, nu är jag som vanligt lite i valet å kvalet . Tror, att jag aldrig haft något kar där växterna är så fina som just nu i alla fall. Cryptocorynerna, som är så gröna och vackra, dessa skulle ju "woffarna" sabba ganska så snart - eller hur? Så då tänker jag som så, att kanske ändå några andra små ciklider i detta kar.

                  Då är nästa storlek på karet 180L - kanske lite nätt åt guianacarorna, eller vad tror du. Fast enligt artbeskrivningen, så borde det funka.
                  Fast å andra sidan, så gör det inte så mycket om cryptosarna far all världens väg ...

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Först vill jag säga att jag tycker ditt kar är mycket vackert och nu ser du vad en långsammare start kan ge dig och ditt kar.
                    Dessutom så vet du nu att denna flytt gav dig ett bättre vatten för akvarium än tidigare. Du vet att fiskar och växter kan må bra i det. Nu gäller det i de olika karen testa av vilka arter som kan trivas i dina kar. Kanonstart Inger! Börja nu lita på ditt vatten.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13109

                      Ang. corydoras så skulle jag avvakta med dem ett par månader så att bottensubstratet hinner stabilisera sig och få en nyttig bakteriebalans. Har märkt att det inte är så bra för dem att böka runt i en botten som inte kommit igång, antar att de frigör dåliga saker i sanden med sitt bökande...
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Först vill jag säga att jag tycker ditt kar är mycket vackert och nu ser du vad en långsammare start kan ge dig och ditt kar.
                        Dessutom så vet du nu att denna flytt gav dig ett bättre vatten för akvarium än tidigare. Du vet att fiskar och växter kan må bra i det. Nu gäller det i de olika karen testa av vilka arter som kan trivas i dina kar. Kanonstart Inger! Börja nu lita på ditt vatten.
                        Vackert å vackert, därom tvistar...
                        Ska jag vara riktigt ärlig, så gillar jag skarpt detta kar. Idag har jag gjort mitt första VB sen start för en månad sedan. Cirkus 25% nytt vatten fick barberna. Dessutom adderade jag lite fler rötter (som äntligen blivit vattenmättade) och lite eklöv.
                        Vilka fiskar - ja, det snurrar jag jag säga .

                        Dagens bild på karet just idag Johnny.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6561.JPG
Visningar: 148
Storlek: 204,3 KB
ID: 2359287



                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av åheim
                          Ang. corydoras så skulle jag avvakta med dem ett par månader så att bottensubstratet hinner stabilisera sig och få en nyttig bakteriebalans. Har märkt att det inte är så bra för dem att böka runt i en botten som inte kommit igång, antar att de frigör dåliga saker i sanden med sitt bökande...
                          Tack för den erfarenheten åheim, då väntar jag med corysar .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Inger H

                            Vackert å vackert, därom tvistar...
                            Ska jag vara riktigt ärlig, så gillar jag skarpt detta kar. Idag har jag gjort mitt första VB sen start för en månad sedan. Cirkus 25% nytt vatten fick barberna. Dessutom adderade jag lite fler rötter (som äntligen blivit vattenmättade) och lite eklöv.
                            Vilka fiskar - ja, det snurrar jag jag säga .

                            Dagens bild på karet just idag Johnny.

                            [ATTACH=CONFIG]n2359287[/ATTACH]


                            Väldigt fint kar Inger, var nöjd och glad!
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo

                              Väldigt fint kar Inger, var nöjd och glad!
                              Japp Pia, jag är nöjd och glad .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Mycket vackert kar med kristallklart vatten. En ren njutning att vila ögonen på.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...