Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Nu är det två och en halv vecka sen jag startade upp kar nr. 1 igen utan fiskar, men nästan färdiginrett (blir det i morgon). Nu händer något, lite grönalger - har ingen aning om vilken av dom alla. Algerna sitter på frontrutan, är c:a en centimeter och "fladdrar" liksom lite från strilrörets utblås .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Halloj Inger!
      Nu kör du hela inredningsarbetet samtidigt som du har vatten i karet (själv kan jag inte se någon direkt poäng med detta...) och då kan det uppkomma trista alger medan du sätter din inredning, och det inte har startats några processer i karet ännu.
      När din inredning är klar, så dra i lite startfisk så att karet kan cykla i lugn och ro.
      Lycka till nu!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Vet inte vad felet är men det funkar inte att lägga upp bilder för mig just nu.

        Mats, jag vet att det är lättare att torrinreda för en del, men det funkar inte så bra för mig så är det bara, inredningen ser inte lika ut när jag sen har fyllt karet, då får jag ju lik förbaskat vara där och böka runt . Tror bestämt att jag släcker karet så jag slipper se eländet.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          OK!
          Jag skall inte tjata mer, lovar!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            OK!
            Jag skall inte tjata mer, lovar!
            Joho, jag tycker visst att du ska tjata på med mig, bara så att du vet!
            Jag ska snurra fast några anubias nu, sen i em. åker jag och köper några fiskar på affären.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Tänk ändå, vad man kan bli lycklig av att tillsätta fem unga helt outfärgade purpurhuvudsbarber som startfiskar . Känns himla länge sedan, som jag tömde mina kar (åtta månader).
              Måtte det nu bara gå bra, så dessa trivs med vattnet .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Härligt att höra! Klappar händerna av glädje
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Som jag skrev tidigare idag, så funkade det inte att posta bilder, men nu så...

                  Första bilden på alger, som nu finns i karet. Sedan en helbild på karet som det ser just nu. Ingen spännande inredning alls - en helt vanlig typisk "Inger-inredning", men så får det bli.
                  En dassig bild på en av barberna som är aningen skygg för kameran. Känns kul ändå, att den har fått lite färg efter bara några timmar i karet
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    vaddå.. det där ser väl hur bra som helst ut...är det som är inger inredning så är den minsann inte dålig alls så de så =D

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      vaddå.. det där ser väl hur bra som helst ut...är det som är inger inredning så är den minsann inte dålig alls så de så =D
                      Tack Eva

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Känns lite som äntligen!! Tycker som Pia och Eva att det blev jättefint i ditt akvarium och algerna är ju vanliga startalger dvs. trådalger. Såna som försvinner om din nya inställning håller i sig.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Känns lite som äntligen!! Tycker som Pia och Eva att det blev jättefint i ditt akvarium och algerna är ju vanliga startalger dvs. trådalger. Såna som försvinner om din nya inställning håller i sig.
                          Roligt att du tycker det Johnny .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Vad har du tänkt mer för fisk i karet?
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Guianacara O (woffar), dessa verkar gillar mitt lite högre PH . Som du vet, så gillar jag deras söta läppar .
                              Nästa vecka tänker jag pytsa i sand i mitt 180 och försöka att ge mig på att torrinreda, skam den som inte försöker igen...

                              Sen måste jag skaffa fler rötter, slängde ju en hel del, som hade haft claddo på sig från ett tidigare kar. Ingen ville svara på om dessa alger levde vidare "torrt"

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Mm.. Låter bra med det fiskvalet

                                köp STORA rötter, bättre att såga till dem än att ångra att det ble för litet. Jag köper alltid så stora rötter att jag får skohorna ner dem i karet, vet inte hur många gånger gubben har fått hjälpa mig så att glaset inte skall bågna i mina försök att gå i rötter som jag vill ha i..
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...