Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Skriver lite vidare nu i min "bloggtråd". För att gå från Mats tråd till min egen, så kan jag lugnt säga, att jag sållar mig till att vara en nybörjare. För jag är en nybörjare, när det gäller denna denna typ av uppstart som jag nu gör. Tålamodet är min sämsta last, men jag tänker bita ihop och låta detta första omstartade kar bara vara för en bra tid framöver. Det ska bli väldigt spännande att följa karets utveckling - under för mig en hemsk lång tid .
    Är faktiskt riktigt sugen på att starta upp 180 också .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      så där ja nu kom inger fram igen =D glöm inte ta bilder ... så man ser skillnader =D

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av tanteva
        så där ja nu kom inger fram igen =D glöm inte ta bilder ... så man ser skillnader =D
        Det ska jag göra Eva

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Inger H
          Skriver lite vidare nu i min "bloggtråd". För att gå från Mats tråd till min egen, så kan jag lugnt säga, att jag sållar mig till att vara en nybörjare. För jag är en nybörjare, när det gäller denna denna typ av uppstart som jag nu gör. Tålamodet är min sämsta last, men jag tänker bita ihop och låta detta första omstartade kar bara vara för en bra tid framöver. Det ska bli väldigt spännande att följa karets utveckling - under för mig en hemsk lång tid .
          Är faktiskt riktigt sugen på att starta upp 180 också .

          //Inger
          Tror du kommer att få en härlig upplevelse och en ny känsla för din kära hobby med detta upplägg. Jag känner som du en slags livslång nybörjarkänsla och jag tror det är bra. Det betyder ju att du vill lära och har ett öppet sinne. Nu kan man ju få för sig att ett långsamt upplägg blir som att försöka stå ut hela tiden. Men egentligen är det tvärt om dvs. att slappna av och njuta. Att vara nyfiken på det som sker i karet vad det än är som sker. På köpet blir fiskarna, växterna och processerna både roligare och intressantare. Tror du får en spännande vinter. Med flera kar som du startar upp på detta sätt kommer du ju som ja häpet upptäcka att de olika karen utvecklas på sitt eget sätt inledningsvis, kanske en process på flera år, för att sedan när de är i total balans successivt börja likna varandra allt mer. Jag kan se det på Mats kar att det i början händer lite olika saker i de olika karen, sedan efter en längre tid så blir det där magiska vattnet som vi brukar skoja om och han får då ju lek på allt. Men tror det bara handlar om att Mats är en av de få av oss som har fullständig hänsyn till spelreglerna i ett akvarium. Sunda processer utvecklas i en snigeltakt som många av oss är ovana vid att hantera.
          Senast redigerad av Bluewing; 30 July 2016, 10:23.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tror du kommer att få en härlig upplevelse och en ny känsla för din kära hobby med detta upplägg. Jag känner som du en slags livslång nybörjarkänsla och jag tror det är bra. Det betyder ju att du vill lära och har ett öppet sinne. Nu kan man ju få för sig att ett långsamt upplägg blir som att försöka stå ut hela tiden. Men egentligen är det tvärt om dvs. att slappna av och njuta. Att vara nyfiken på det som sker i karet vad det än är som sker. På köpet blir fiskarna, växterna och processerna både roligare och intressantare. Tror du får en spännande vinter. Med flera kar som du startar upp på detta sätt kommer du ju som ja häpet upptäcka att de olika karen utvecklas inledningsvis, kanske en process på flera år, olika för att sedan när de är i total balans successivt börja likna varandra allt mer. Jag kan se det på Mats kar att det i början händer lite olika saker i de olika karen, sedan efter en längre tid så blir det där magiska vattnet som vi brukar skoja om och han får då ju lek på allt. Men tror det bara handlar om att Mats är en av de få av oss som har fullständig hänsyn till spelreglerna i ett akvarium. Sunda processer utvecklas i en snigeltakt som många av oss är ovana vid att hantera.
            Du skriver så klokt så Johnny .
            Felet med mig, och som med dom flesta av oss som håller på med den här hobbyn tror jag går för fort fram, jag har gjort så hela tiden. Vi vill ju i med växter, fiskar och allt vad det nu är helst samma dag när karet är fyllt. Sen ibland, tror jag i alla fall, att man "läser på" alldeles för mycket. För min del, så suger jag åt mig av det mesta som skrivs både i böcker och på nätet. Tror att det beror på, att jag inte har den där riktiga "fingertoppskänslan" och blir osäker när det går snett med fiskar och växter. Ungefär som när man satt med sin lilla nyfödda dotter i famnen som bara grät och grät och jag inte kunde förstå varför, då hämtade jag den där boken man fick på BB på den tiden, men hittade inget som var "rätt" .

            Idag ska jag möblera i karet lite, nyinspiration på G!

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Tack Inger
              Dom flesta är som du. Har själv varit likadant. Känner också igen mig i det där med hur det var när man som nybliven förälder kom hem med sitt första barn. Liknelsen är perfekt.
              Så känner många vid sina kar. Man glor och fattar inget och känner sig maktlös och orolig.
              När det gäller våra kar så handlar ju allt detta med långsamhet åt att låta naturen lösa problemet. Naturen har ju en självläkande kraft. Det gäller bara för oss människor att låta den få lösa problemet på sitt eget sätt. Så jag tror alla dessa resonemang mindre handlar om att få rätt "blick" utan mer att våga känna tilltro till till det självstabiliserande som så småningom sker alldeles framför våra ögon.

              Nyinspiration kan ju ibland kännas som att vara lite förälskad och det är ju inte så tokigt
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Grattis till inspirationen Inger

                (Jag är ju definitivt nybörjare och jag har nog inte riktigt förstått vad ni pratar om när det gäller det långsamma upplägget eller processen eller vad ni kallar det Jag försöker ju lära mej men just nu så tycker jag verkligen att jag är en dålig akvarist eftersom det krånglar igen. Inga katastrofer men det är liksom inte riktigt som det ska )

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mu(sic)
                  Grattis till inspirationen Inger

                  (Jag är ju definitivt nybörjare och jag har nog inte riktigt förstått vad ni pratar om när det gäller det långsamma upplägget eller processen eller vad ni kallar det Jag försöker ju lära mej men just nu så tycker jag verkligen att jag är en dålig akvarist eftersom det krånglar igen. Inga katastrofer men det är liksom inte riktigt som det ska )
                  Du är inte alls någon dålig akvarist Cathrin, krånglar gör det för oss alla mer eller mindre .
                  Att jag ger mig på denna "slowmotion" uppstart, beror på att jag vill komma lite underfund med hur karet beter sig. Jag har alltid gillat hur Mats förhåller sig till sina kar, men har alltid varit för feg för att testa. Men ska jag vara riktigt ärlig, så har tålamodet sviktat som vanligt.
                  Ja vi får se hur det utvecklar sig .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Det är just det där "slowmotion" som jag inte riktigt har greppat. Vad gör man INTE under en sån uppstart? (Jag tycker själv att jag borde veta eftersom jag läser alla era trådar men... )

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mu(sic)
                      Det är just det där "slowmotion" som jag inte riktigt har greppat. Vad gör man INTE under en sån uppstart? (Jag tycker själv att jag borde veta eftersom jag läser alla era trådar men... )
                      Hur menar du Cathrin med, "inte under en sån uppstart"?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Jo jag menar att jag uppfattar det som att man gör en massa onödigt under uppstarten för att det ska gå snabbare att "få till det" och jag funderar över vad det kan vara. Men som sagt jag har inte greppat det hela

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Om du letar lite i Mats tråd, så förklarar han på ett enkelt och lättfattat sätt, hur och varför han tror på detta igångsättande av ett kar. Som han också nämner, så är hans metod inte alls vetenskapligt bevisat - utan bara av Mats själv .
                          Så jag kör så nu, utan en massa startbakterier, nitriveck etc. Det är ju förstås inte säkert att det funkar hos mig, för jag tror att Mats har ett mycket mer fiskvänligare vatten än vad jag har. Jag får snart se det när jag har inrett klart och startfiskar kommer i vattnet .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Jag läser alltid allt i Mats tråd men jag trodde att jag hade missat nåt väsentligt i alla fall. Jag använder aldrig vattenberedningsmedel numera och har haft en enda nitritspik hittills, i det så kallade low-techkaret för ett par månader sen och då gjorde jag två vattenbyten och det rättade till sej Men jag startar ju med vatten från nåt kar som är igång. Har tyvärr varit tvungen att rota runt i det karet där scalarerna bor för att få tag i amecorna annars försöker jag att inte störa fiskar och växter i onödan. Jag kanske är inne på rätt spår i alla fall hoppas det... Och vad jag förstår har vi fördelen att ha bra vatten här.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Du är helt säkert inne på rätt spår Cathrin .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Tack

                                Kommentar

                                Arbetssätt...