Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H

    Jag håller på att pilla lite i karet fortfarande, det känns lite för "platt" än. Jag ska ta några bilder sedan så får du se. Just nu, så speglar sig två små fönster i karet så det blir bara knas med bilderna

    //Inger
    Ett nyinrett kar behöver oftast pillas med en smula!
    Det skall bli spännande att se hur du sätter inredningen. Är övertygad om att det blir vrålfint!

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Nu är du igång igen Inger Vad härligt! Och dom där växterna såg riktigt fina ut. Jag är också övertygad om att det blir superbra

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Jag ska åka och hämta mitt paket med b.l.a. det nya Ph-testet nu, återkommer när jag har kollat vattnet igen.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Så mina vänner så har jag kollat både hit å dit.

          Ph:t i "våran" sjö 7,5
          Grannens PH för en vecka sedan 8,00

          Provet till höger är vårat kranvatten PH= 10+ (djupborrad brunn)
          Provet till höger är akvarievattnet Ph= 9+ (rötter kanske sänker värdet något)

          Nåt tjafs i vårt brunnsvatten, som jag inte ens orkar sätta mig in i.

          Så, att hålla små SA-ciklider är ju inte ens att tänka på tyvärr.

          Så det är väl bara att lägga akvaristiken på hyllan, och säga, att det var kul så länge det varade.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Så mina vänner så har jag kollat både hit å dit.

            Ph:t i "våran" sjö 7,5
            Grannens PH för en vecka sedan 8,00

            Provet till höger är vårat kranvatten PH= 10+ (djupborrad brunn)
            Provet till höger är akvarievattnet Ph= 9+ (rötter kanske sänker värdet något)

            Nåt tjafs i vårt brunnsvatten, som jag inte ens orkar sätta mig in i.

            Så, att hålla små SA-ciklider är ju inte ens att tänka på tyvärr.

            Så det är väl bara att lägga akvaristiken på hyllan, och säga, att det var kul så länge det varade.

            //Inger
            Nja...
            Konditionera vattnet i burken så att det närmar sig de värden du vill åt. Tar lång tid, men det gör la inget..?
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 July 2016, 20:05.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Nja...
              Konditionera vattnet i burken så att det närmar sig de värden du vill åt. Tar lång tid, men det gör la inget..?
              Hur menar du nu Mats med att konditionera vattnet?

              //Inger

              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Att göra det vatten du kontinuerligt har i karet mjukt och surt.
                När du inrett klart, såpass att du är nöjd med hur det ser ut, så startar du upp med ett fåtal fiskar. Ett mindre stim tetror kan ju passa bra som inkörningsfisk.
                Låt karet gå in sig under ett par månader.
                Ph-värdet kommer troligtvis inte att understiga neutralt (7) med så stora mått, men med hjälp av rötter, blad och kanske något vattenberedningsmedel så kan du åtminstone få ett mjukare, surare vatten som passar de fiskar du vill ha.

                Jag har skrivit ganska mycket i min tråd, de senaste sidorna, om hur jag har jobbat med det vatten jag har i min burk. Jag tror inte att ph-värdet i mitt kar är speciellt lågt, men jag har försökt att få ett något mjukare vatten.

                När du senare byter vatten kan du göra mindre vattenbyten med någon veckas mellanrum, gärna med vatten du preparerat med diverse blad, typ Catappa, i en eller flera hinkar.
                Ungefär så.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Hör med Johnny, han kör med något slags dundermedel i sina kar, som konditionerar vattnet på ett sådant sätt att det passar de fiskar han, och du vill ha.
                  Om du också anväder det medlet samtidigt som du har rötter, blad och annat i burken, så tror jag nog att det kommer att fungera fint.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Hör med Johnny, han kör med något slags dundermedel i sina kar, som konditionerar vattnet på ett sådant sätt att det passar de fiskar han, och du vill ha.
                    Om du också anväder det medlet samtidigt som du har rötter, blad och annat i burken, så tror jag nog att det kommer att fungera fint.
                    Ja, jag skall i alla fall försöka få till vattnet så långt det nu går, tack Mats

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Hur går det Inger?

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Jag skulle testa Inger, men med fiskar som är bekväma med lite högre PH. De medel jag använt för att få en sund och naturlig miljö är Easylife Filter Fluid Media samt Easylife Voogle. Båda naturmedel som jag tidigare tillsatte vid varje vattenbyte. Sedan blev karen så genomstabila och sunda att medlet inte längre behövdes.
                        Får du riktigt bra vatten så tycker jag du ska satsa på relativt lite vattenbyte. Max 25% varannan vecka eller alternativt att fylla på när det dunstar. Vatten som jag upplever det stabiliserar sig inom karet när det en gång blivit en riktigt gynnsam process. Jag ligger ju här hemma på nästan 8 och numera mår den kvarvarande diskusen alldeles utmärkt i Guianacarakaret. Så bli inte en pessimist nu innan det finns skäl för det, Inger. Jag tror det blir svårt med arter som egentligen kräver surt vatten. Men det finns ju många typer som vatten med högre Ph.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Sedan finns ju alltid lösningen att dra in sjövatten till vattenbytena och då har du ju lägre Ph än vad jag har Inger Håkan fixar detta med ena armbågen om du ler sött.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Inger H

                            Karet har jag inrett för någon apis, men jag har inte tagit några bilder. Vill först ta reda på hur det är med vattnet, det kanske blir "kajko" av allt...?
                            Hemska tanke om jag får lägga ner min älskade hobby

                            //Inger
                            Nu tar vi det lugnt Inger. Nu kastar vi inte yxan i sjön utan tänker sunt positivt att detta kommer att gå att lösa. Djupa andetag nu och satsa.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              jag håller alla tummar och tår för att det skall lösa sig och du får till det så som du önskar =D

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Hmm, varför ser jag inte under "senaste dygnet", att någon har skrivit i min tråd tro???

                                Johnny, du är en väldig "peppis", tack för det :-)
                                Så här är läget just nu, jag är som du har märkt förföljd av höga PH-värden. Men så är det bara, att har man eget vatten, så är detta värde för det mesta högre än i kommunalt vatten, där man kan tillsätta allt möjligt för att få vattnet neutralt. Inget vidare alls med egen brunn alltså om man är akvarist och gillar en viss typ av fiskar.

                                Men, nu har Ph-testet (mitt eget, som har stämt bra överens med vattenanalyserna)) fått en helt annan färg än vad vattenanalyserna visade 2015, så då gick jag "djupt ner i källaren" och deppade.
                                Eftersom jag brukar gå väldigt "in" på saker å ting som jag inte begriper mig på, så kontaktade jag företaget som har gjort analyserna i brunnen. Den personen jag pratade med hade ingen förklaring alls på varför detta hoppande med PH-värdet - så hur fasiken ska jag då fatta? Hon var också intresserad av akvariefiskar, och talade om för mig, att det finns en massa medel att hälla i så att man kan få till vattenvärdet. Jag vet sa jag, men det fungerar inte!

                                Det finns hur många träffar som helst på hur man beter sig för att höja detta värde, men absolut ingenting om motsatsen??
                                Jag har fått ner Ph till 8 i karet, men det ska ju göras vattenbyten också.

                                Halva karet är inrett sen snart fjorton dagar tillbaka, sen tog det stopp. Vattnet är kristallklart och lite åt det bruna hållet (rötter i), snyggt .
                                Jag har inte ens tänkt på vilka inkörningsfiskar, men woffar blir det allt i karet, dom ska ju trivas i PH 8. Nu har jag ju planterat cryptocoryner, som förmodligen ryker, med det gör inget.
                                Väldigt, väldig länge sen jag skrev ett så långt (tråkigt) inlägg, men jag säger som Johnny, det får bli som en blogg .
                                Sjövatten Johnny, känns föör jobbigt! Jag ska beställa det du har Johnny, men vad heter det svartvattenextraktet som du använder?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...