Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Som alltid, den som jag har haft i många år, Julas blästersand.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Har du bestämt vilka fiskar du ska ha?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Jag har inte riktigt bestämt mig än vad som kommer att gå i 240, det är karet som körs i gång först. Det blir antingen Apistogramma eller Guianacara. "Woffarna" blir ju större, så det karet passar egentligen dom bäst. Sen är det 180 och 125-liters som ska fyllas så småningom, men ett kar i taget .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Jag håller på att uppbåda modet att flytta mina panduror i samband med vb idag Jag är så rädd för att jag ska ställa till det med dom...

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mu(sic)
            Jag håller på att uppbåda modet att flytta mina panduror i samband med vb idag Jag är så rädd för att jag ska ställa till det med dom...
            Varför flytta?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Jo jag gjorde ju i ordning 54 litraren för dom och jag är ganska säker på att dom kommer att trivas där och komma bättre till sin rätt i ett mindre kar. Där finns grottor och en som jag hoppas bättre miljö för dom. Är det dumt tänkt av mej tror du?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                Jo jag gjorde ju i ordning 54 litraren för dom och jag är ganska säker på att dom kommer att trivas där och komma bättre till sin rätt i ett mindre kar. Där finns grottor och en som jag hoppas bättre miljö för dom. Är det dumt tänkt av mej tror du?
                Tror inte alls att du tänker dumt, men, förmodligen har du skrivit tidigare om varför du vill flytta apisarna (har inte så mycket koll just nu ), Det är ju alltid lite vanskligt med flytt av fiskar, som kanske redan har "gått in sig". Apisar är inte alltid så lätta, en lite känsligare fisk skulle jag i alla fall påstå.
                Men som vanligt gör man det man känner för, så är det bara

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Jag har flyttat dom nu och dom åt i alla fall av hjärtans lust och det finns gott om gömställen. So far so good

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247



                    //nger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Jag trodde inte att mina beställda växter skulle komma så himla snabbt, men nu är dom hämtade . Bara att börja med inredning i helgen (wet-set, har jag lärt mig)). Som vanligt när det gäller mig och inredning, så kommer en liten olustkänsla smygande.

                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Hoppar över till min egen tråd efter att ha skrivit i Mats tråd lite tidigare. Som jag skrev i mitt senaste inlägg, så har jag inrett 240-liters i helgen.
                        Växter är bara P. trident, vallisneria och cryptocoryner förstås. Några rötter flyter där fortfarande.

                        Men, jag vet inte om allt är så speciellt kul för närvarande. Fick för mig igår, att jag skulle kolla PH:t, kan säga att jag blev helt ställd, färgen på testet visade "lilasvart" (ett Ph, som visade en bra bit över 10?)
                        Kollade utgångsdatumet på testet, som gick ut för två år sedan. Vet inte hur känsliga testerna är, men nya kommer i veckan, så jag testar igen.

                        Jag kommer att kolla grannarnas vatten, vattnet i våran sjö o.s.v.
                        Lite deppigt är det allt, eftersom vi har gjort "riktiga" tester på vattnet i vår djupborrade brunn där senaste testerna visade på et PH på 7,8

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Hoppas det fixar till sig med vattnet, så att det blir som du vill ha det!
                          Även om det nu flyter omkring lite rötter i vattnet vore det intressant att se hur du inrett karet.
                          Någon liten bild, Inger..?

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Hoppas det fixar till sig med vattnet, så att det blir som du vill ha det!
                            Även om det nu flyter omkring lite rötter i vattnet vore det intressant att se hur du inrett karet.
                            Någon liten bild, Inger..?
                            Karet har jag inrett för någon apis, men jag har inte tagit några bilder. Vill först ta reda på hur det är med vattnet, det kanske blir "kajko" av allt...?
                            Hemska tanke om jag får lägga ner min älskade hobby

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H

                              Karet har jag inrett för någon apis, men jag har inte tagit några bilder. Vill först ta reda på hur det är med vattnet, det kanske blir "kajko" av allt...?
                              Hemska tanke om jag får lägga ner min älskade hobby

                              //Inger
                              Nä, nä! Klart du inte skall lägga ner - du har ju precis startat om!
                              Nu när du inrett färdigt karet och fått det som du vill ha det så är det bara att se till att vattnet blir bra för fiskarna. Kolla vilka parametrar som fiskarna kräver, och konditionera vattnet så gott det går. Lite trix och fix så blir det toppen!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Nä, nä! Klart du inte skall lägga ner - du har ju precis startat om!
                                Nu när du inrett färdigt karet och fått det som du vill ha det så är det bara att se till att vattnet blir bra för fiskarna. Kolla vilka parametrar som fiskarna kräver, och konditionera vattnet så gott det går. Lite trix och fix så blir det toppen!
                                Jag håller på att pilla lite i karet fortfarande, det känns lite för "platt" än. Jag ska ta några bilder sedan så får du se. Just nu, så speglar sig två små fönster i karet så det blir bara knas med bilderna

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...