Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    ...sen är det nog ingen risk, att fler tittar in med synpunkter när det är sommar och semestrar

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Jag tittar in men har ingen synpunkt på det är här jag har själv för dålig koll...
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        Ursprungligen postat av Inger H


        Skulle vara kul om fler har några synpunkter på lite dunkelt ljus

        //Inger
        Jag är inte så flexibel när det gäller ljus och jag tycker 99% av de akvarier jag ser har ett för stark ljus Om rampen har två rör så föreslår jag att du sätter i endast ett rör om rampen är kopplad så att det funkar så. Ett så vitt ljus som möjligt är en bra start tycker jag för sen så ger växter och rötter en fin ton på ljuset.

        För att få det så där mysigt och dunkelt så får man se till att inreda högt upp i karet som skärmar av ljusflödet. Jag tycker inte man ska belysa bakgrunden så mycket och jag sätter därför röret långt fram och skärmar också av röret med kartong som jag tejpar på rampen så kan jag justera med kartongen precis var jag vill att ljuset ska sluta vid bakgrunden. Lite så tänker jag

        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av åheim
          Jag är inte så flexibel när det gäller ljus och jag tycker 99% av de akvarier jag ser har ett för stark ljus Om rampen har två rör så föreslår jag att du sätter i endast ett rör om rampen är kopplad så att det funkar så. Ett så vitt ljus som möjligt är en bra start tycker jag för sen så ger växter och rötter en fin ton på ljuset.

          För att få det så där mysigt och dunkelt så får man se till att inreda högt upp i karet som skärmar av ljusflödet. Jag tycker inte man ska belysa bakgrunden så mycket och jag sätter därför röret långt fram och skärmar också av röret med kartong som jag tejpar på rampen så kan jag justera med kartongen precis var jag vill att ljuset ska sluta vid bakgrunden. Lite så tänker jag
          Funkar inte på juwelkaren att bara ha ett rör tänt tyvärr, vilket är synd. Vet inte om det är lika på eheimkaret (har inte packat upp rampen än).
          Vilka rör använder du åheim?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Idag gjorde jag svartvatten i karet, Inger! Och flyttade fram rampen som åheim tipsade om. Nu har jag ett riktigt dunkelt akvarium, trots två 54w aquastar med reflektor!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13119

              sylvania aquastar ger ett trevligt ljus och det brukar jag köra med också!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Idag gjorde jag svartvatten i karet, Inger! Och flyttade fram rampen som åheim tipsade om. Nu har jag ett riktigt dunkelt akvarium, trots två 54w aquastar med reflektor!
                Men då går det ju inte att använda täcklocken, för visst har du också juwelkar?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Den simplaste lösningen annars är väl att köra på med de rör du har och låta de tappa i effekt allt mer. Alternativt om du har Juwels nya svarta reflektorer med blank reflektortejp inutiså riktar du det bakre lysrörets reflektor rejält framåt. Då blir det ju också dunkelt baktill i karet. Tar du bort tejpen i dessa reflektorer så blir det direkt 30% mörkare.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Ursprungligen postat av Inger H

                    Men då går det ju inte att använda täcklocken, för visst har du också juwelkar?

                    //Inger
                    Nej, jag har ett standard 310L.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Den simplaste lösningen annars är väl att köra på med de rör du har och låta de tappa i effekt allt mer. Alternativt om du har Juwels nya svarta reflektorer med blank reflektortejp inutiså riktar du det bakre lysrörets reflektor rejält framåt. Då blir det ju också dunkelt baktill i karet. Tar du bort tejpen i dessa reflektorer så blir det direkt 30% mörkare.
                      Du är klok du , det löser sig på det ena eller andra sättet.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ja att få det dovare blir inte ett problem alls. Om din händige kar (som jag ju förstod hade 70.000 fans) ville ha ett uppdrag, då skulle han kunna göra nya täcklock i plexiglas med de gamla som mall. På dessa plexiglas-täcklock kan du ju sedan lägga LED-puckar a la Mats Bryzell....
                        Sedan finns ju också min lösning med ledlysrör. Då kan du dimma ner dom så mycket att du knappt kan se fisken. Då blir det nog skumt så det räcker.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Ja att få det dovare blir inte ett problem alls. Om din händige kar (som jag ju förstod hade 70.000 fans) ville ha ett uppdrag, då skulle han kunna göra nya täcklock i plexiglas med de gamla som mall. På dessa plexiglas-täcklock kan du ju sedan lägga LED-puckar a la Mats Bryzell....
                          Sedan finns ju också min lösning med ledlysrör. Då kan du dimma ner dom så mycket att du knappt kan se fisken. Då blir det nog skumt så det räcker.
                          Svar nr. 1: Min händiga Håkan (med sina 70.000 fans) skulle säkert fixa plexiglas, men jag vill inte ha det.
                          Svar nr. 2: Det är snyggt med puckarna, jag hade det i "sesskaret" på sin tid, men för mycket kablar och lampor att hålla reda på, så nej där med.
                          Svar nr. 3 : För mycket pengar, nope.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Idag har jag faktiskt funderat på, om jag inte ska fylla vatten i 240-liters nya ouppackade eheimkaret och lägga till några grenar/rötter...

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Det är väl himla klart att du ska fylla karet om du har någon som helst möjlighet till det. Ta chansen direkt!
                              Senast redigerad av Bluewing; 12 June 2016, 20:35.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Peptalk är balsam för en lugn uppstart . Funderar lite till jag, fast är vattnet där, och lite jox så får karet sköta sig själv ett bra tag.
                                Packar upp rampen imorrn

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...